24 Mar 2010 kl: 00:00

Han slimmade Reinfeldt

05.45 Det är fortfarande mörkt ute när Mats Bergwall dukar fram två ägg och en banan. Dags för frukost. En dryg halvtimme senare lämnar han lägenheten och promenerar den korta sträckan mellan bostaden och gymmet vid Stureplan. Strax efter klockan halv sju lyfter han hantlarna för att påbörja dagens styrketräningspass.

08.03 När klockan just har passerat åtta är det dags för dagens andra frukost. Från buffébordet på anrika Sturebadet plockar Mats åt sig två kokta ägg, en smoothie, en tallrik yoghurt toppad med frukt och en grov smörgås med mycket skinka, ost och gurka som pålägg. Pricken över i:et är ett shotglas med grönskimrande spirulina.

– Jag tränar aldrig på fastande mage. Det är bullshit att göra det. Visserligen kan det höja förbränningen något, men å andra sidan orkar man inte ta i lika mycket då, säger Mats som förklaring till frukost nummer ett.

Mat är viktigt för att hålla sig i form. Och ännu viktigare för den som vill gå ner i vikt. Det fick dåvarande statsministerkandidat Fredrik Reinfeldt erfara när han år 2006 anlitade Mats som personlig tränare. Det började bra, med rätt kost och mycket träning, men när temperaturen steg i valrörelsen slarvade Fredrik Reinfeldt allt mer med maten.

– Jag tröttnade på att inte se ordentliga resultat och erbjöd mig att laga maten åt honom. På så sätt kunde jag laborera med hans kost. Och när jag märkte att han inte åt upp det jag hade skickat med i den svarta kylväskan började jag sms:a honom inför varje måltid. ”Hallå kompis, nu är det dags att äta mellanmål!” Sedan uppnådde vi super¬resultat.

”Tänk vad coolt om jag kunde få tio kunder som gör på samma sätt”, tänkte Mats.

I dag abonnerar varje vecka 300 kunder på Svarta lådans exklusivaste matkoncept: individuellt anpassade måltider hemkörda till dörren med tillhörande sms som påminner om när det är dags att äta och tillgång till jourhavande matrådgivare. Allt till priset av en knapp femhundring per dag.

– Det är inte dyrt, men det kostar pengar. Det beror på vad du prioriterar. Tid är pengar för många av våra kunder.

8.30 Sabina Laine, säljare på Sturebadet, anländer till frukostbordet. Mats har bokat möte med henne för att undersöka möjligheterna att erbjuda alla sina 30 anställda ett medlemskap. Kanske kan de även inleda ett partnerskap som gynnar de båda företagens kunder?

Det uppstår en lätt förvirrad och fnittrig stämning när det visar sig att Mats och Sabina har träffats i ett tidigare sammanhang, oändligt långt från dagens tillknäppta affärsmöte.

– Vi träffades 2003 på en kändiskryssning. Jag var inbjuden efter min vinst i dokusåpan Masterplan och Sabina uppträdde som sångerska i bandet Basic element.

Innan dess hade Mats hunnit med att satsa på hockeyn. Därefter utbildade han sig till kock i Åre och arbetade i tio år på restauranger både i Sverige och runt om i Europa. Sedan kom han till en gräns när han tröttnade på att slåss med bittra kockar i köket och alla öl efter jobbet. Nu slog Mats sig in på en hälsosammare bana. Först utbildade han sig till kostrådgivare och sedan personlig tränare. Prispengarna från dokusåpan, 500 000 kronor, blev grundplåten till hans första företag.

– Med hjälp av en kompis som är fotograf tog jag bilder på trötta människor i form av kompisar som vi väckte vid fem på morgonen. Sedan tryckte jag upp vykort med bildtexten ”Trött och behöver hjälp att komma igång? Ring mig”.

Korten placerade Mats ut på en mödravårdcentral på Östermalm. Där fanns det gott om kvinnor som både hade tid och pengar att låta

en personlig tränare att hjälpa dem att komma i form i hemmet. Det blev ett populärt koncept och i dag erbjuder han samma sak till Svarta lådans kunder.

09.27 Med siktet inställt på ett före detta soprum kliver Mats med långa steg mot Mäster Samuels¬gatan 9. Där öppnades Svarta lådans första butik år 2007. Det är första anhalten på Mats veckorunda då han besöker alla delar i företaget, som numera är utspritt över en stor del av Stockholm.

– Vi är ett familjärt företag. Även om det kan låta lite töntigt så tror jag på ”management by walking around”. Det är när jag ser medarbetarna

i ögonen som jag kan få en verklig känsla för hur de mår. Det tar tid, men är helt klart värt det.

09.31 Inne i butiken på 20 kvadrat står Felicia Berglund och packar upp matlådor och påsar i kyldisken. Här finns proteiner, kolhydrater och sallad uppdelade i tre olika portionsstorlekar. Lådorna samsas med mellanmålsförpackningar och vitamindrycker. Tanken är att man ska kunna plocka ihop en måltid som bäst lämpar sig för det individuella behovet.

– Anledningen till att vi öppnade butiken var att vi ville vända oss till gemene man med vårt matkoncept. Här kan man få hjälp att plocka rätt mat utifrån de egna förutsättningarna, säger Mats samtidigt som han hjälper Felicia att klistra på lappar med innehållsförteckningar.

I genomsnitt säljer butiken 200-250 luncher per dag. Men konceptet höll på att kraschlanda redan innan det kommit igång.

– De två killar som skulle hjälpa oss med köket hoppade av strax innan vi slog upp portarna. På premiären stod vi faktiskt helt utan kök.

Lösningen blev att abonnera köket på Lidingö golfbana som inte användes på vintern. I dag har Svarta lådan tre egna kök som levererar mat till de två egna butikerna, 13 skolor och dessutom gör hemleveranser.

09.52 Den svarta elhybriden går ljudlöst igång när Mats ger sig av från city för att besöka den nyöppnade butiken i Skrapan-gallerian på Söder. Väl på plats börjar Mats klippa ut laminerade lappar som berättar vilka rätter som serveras i dag.

– Våra italienska köttbullar är väldigt populära. Nu har vi precis bytt ut färsen till en från naturbeteskreatur i Närke. Kunderna efterfrågar allt mer ekologisk mat och eftersom vi är ett litet företag kan vi snabbt ställa om oss för att möta önskemålen.

11.05 Tina Nordlund, fotbollsstjärnan som vann Diamantbollen år 2000, har sadlat om till instruktör i kundalinyoga. I ett litet rum innanför Svarta lådans restaurang i Skrapan erbjuder hon individuell träning. Ett företagssamarbete som även gynnar Mats personligen. Med hjälp av Tina har han lärt sig att använda yogan som ett sätt att återhämta sig.

– Det är grymt bra för mig som nästan alltid är häruppe, säger Mats och viftar med handen en bit ovanför huvudet.

Efter ett pass på 20 minuter har hans andhämtning gått ner från åtta andetag per minut till två och ett halvt.

12.50 Åter i city och Mats tar hissen upp till kontoret för att diskutera nya produkter med säljchefen och partnern Tomas Bristedt.

– Att det går bra för oss i dessa tider gör att vi kan få tag på bra lokaler och att leverantörerna är glada när vi vill köpa. Det är ett ypperligt tillfälle att utvecklas.

Och utvecklas vill Mats. Högst upp på att-göra-listan står målet att kunna erbjuda mat på jobbet. Ett företag i finanssektorn ska bli först ut med att få en kyl med Svarta lådan-mat på kontoret. Andra exempel på projekt som Mats vill förverkliga är ett eget gym, egenproducerad barnmat och en kokbok.

14.14 En av Svarta lådans egna budchaufförer kommer ut ur kylrummet när Mats öppnar dörren till företagets kök på Lidingö. Här tillagas maten för hemleveranserna, butikerna och även skolserveringen.

– Numera levererar vi mat för två dagar i rad till våra kunder. Maten håller egentligen i fem dagar och kunderna tyckte att det var lite onödigt att vi åkte ut dagligen som tidigare.

Sedan 2008 levererar Svarta lådan också mat till skolor. Likt Jaime Oliver ville Mats visa att det går att servera hälsosam mat i skolan. Genom minskat svinn kan man använda bra råvaror och ändå få det att gå runt ekonomiskt.

– Förut slängde man 102 kilo mat i veckan här, nu är vi nere i 10 kilo. Vi använder oss av olika pedagogiska verktyg för att få barnen att ta mat från hela kostcirkeln och att äta upp.

15.00 På väg mot nästa Svarta lådan-kök plingar det till i telefonen. Det är Mats som påminner sig själv om att det är dags att äta mellanmål.

– Jag måste ju försöka att leva som jag lär, med fem mål mat om dagen. När jag äter beror på hur jag har tränat och hur dagen ser ut. Jag beräknar timmar mellan målen och hur många timmars sömn jag kommer att få.

Men just i dag möts inte ambition och verklighet. Det kommer att dröja ända tills halv fem innan Mats hinner få tag på en av Svarta lådans mellanmål, kesella med bär.

16.35 Åter på kontoret på Kungsgatan. Bollar idéer med den tredje delägaren, Peter Edenberg. Kollar sedan mejlen och jublar över en positiv recension på matbloggen Bra skolmat där man testar luncherna på olika skolor. Futuraskolan, som Svarta lådan levererar mat till, får godkänt. Inte konkurrenterna.

17.56 Strax före sex är det dags för Mats att återuppta en gammal arbetsuppgift: att göra hembesök. Kunden Paula, en högpresterande säljare, har bokat personlig träning med Svarta lådan efter att ha kört med deras matkoncept under en månad. Nu ska Mats se till att hon kommer igång med träningen.

– Den här första träffen är viktigast för att lyckas. Ditt mål är mitt mål, konstaterar Mats och inleder sedan utfrågningen. En timme senare är målen satta och vägen utstakad. Mats är stensäker på att de kommer att lyckas, Paula mer tveksam. Innan Mats lämnar lägenheten ber han Paula att sms:a sin vikt och allmänna känsla dagen efter, för att sedan göra det varje vecka framöver.

– Jag vill hålla koll på hennes utveckling. Går det inte som planerat måste vi snabbt justera upplägget. Det är som med allt vi gör, individen i fokus.

19.03 Vid ett rödljus på väg hem vänder Mats blicken mot ett skyltfönster på ett konditori. Semlorna som står framdukade i dignande pyramider påminner honom om helgens planer: födelsedagsfika med familj och vänner och hem¬bakat fika på menyn.

– Undrar du över Svarta lådans hemliga recept? Sunt förnuft. Med nio miljoner svenskar är det självklart att vissa reagerar bra på en viss diet, men man kan inte tvinga in alla i samma fålla. Därför blir jag förbannad på alla självutnämnda LCHF-proffs och GI-kungar. Dieten måste anpassas efter människan.

19.30 Värmer upp linssoppan han plockade med från Svarta lådans skolkök och avnjuter den tillsammans med nybakat bröd och en sallad.

22.00 Mats lägger ner sin etthundranittio centimeter långa lekamen i sängen och drar upp täcket. Det sista som far igenom hans huvud innan han somnar är den tanke som brukar komma dagar som denna när han har gjort sin företagsrunda:

”Vad hände, hur kunde det bli så bra?!”

Strax därefter slumrar han in med en känsla av stolthet i magen.

FOTO JEZZICA SUNMO, JEZZICA.SUNMO@SHORTCUT.NU