1 Mar 2008 kl: 00:00

Håll balansen på livets stig

 

Känner du att tiden inte räcker till, varken på jobbet eller på fritiden? Oroa dig inte, du är i gott sällskap. Och som inte det var nog matas vi med artiklar om supermänniskorna som lyckas balansera framgångsrika karriärer med barnafödande, träning, självförverk- ligande och långa semestrar. Till råga på allt ser de oförskämt bra ut.

 

Den amerikanska reportern Karen Peterson räknade ut att om man skulle följa alla råd som olika experter ger oss skulle dygnet behöva 42 timmar. Helt omöjligt alltså. Vad du kan göra är att lära dig tricken för att balansera din tillvaro. Svenskar är bland de mest stressade på jobbet i Europa, med över 40 sjukdagar per år. Därför är det viktigt att du lär dig att sätta gränser för vad som är rimligt. Det är ju trots allt bara du som får ta smällen om du blir sjuk.

Här är fem tips som hjälper dig att få balans i din tillvaro.

 

 

1. Ta pauser!

Jobbar man många timmar i sträck, dag ut och dag in, utan att få vila kollapsar till slut kroppen. Stroke, hjärtattack och hjärnblödningar är alla sjukdomar som kan kopplas till stress. Modern arbetslivsforskning har kommit fram till att det inte är akut stress som är värst utan den långvariga stressen. Jobbar du ofta över och inte kan släppa jobbet när du är hemma ligger du förmodligen i riskzonen. Se till att du tar pauser på jobbet, även när det är som stressigast. Att sitta och äta en macka över tangentbordet ökar inte din effektivitet. Ta en paus på eftermiddagen och ät en frukt så att blodsockret hålls på en jämn nivå. Pauserna, även de korta, gör att du får mer energi och kan jobba mer fokuserat. Boka in lediga luncher om du nu har fullt i kalendern.

 

 

2. Sov ordentligt.

Sömnen är den enskilt viktigaste faktorn för att återhämta sig. Enligt den svenska sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt kan man simulera utbrändhet på en vecka genom att dra ner sömnen till fyra-fem timmar per natt. Å andra sidan tror forskare i dag att den som vilar ordentligt inte kan bli utbränd. Sömnen är alltså extremt viktig för att du ska kunna återhämta dig och må bra. Under djupsömnen sänks blodtrycket och immunförsvaret stärks, medan drömsömnen är viktig för att ge ditt undermedvetna en chans att bearbeta dina upplevelser. Slarvar du med sömnen blir du mer stressad vilket ger sömnproblem och så fastnar du i en ond cirkel. Du får då en så kallad sömnskuld vilket leder till koncentrationssvårigheter. Yngre har lättare att ta igen den här skulden, exempelvis på helgerna men ju äldre du blir desto svårare är det att ta igen den förlorade sömnen. Nio timmar per dag är ett bra riktmärke, även om det varierar lite från person till person.

 

 

3. Jämför dig inte med andra.

Det säkraste sättet att stressa upp sig själv är att jämföra sig med till synes framgångsrika människor. Spelar du golf kanske du får acceptera att du aldrig blir någon Tiger Woods, men tänk på att han har golfen som yrke medan du kanske kommer iväg ett par timmar i månaden. Kanske blir du inte en ny Ingvar Kamprad men tänk på vad du har som han saknar. De snygga människorna som pryder tidningsomslagen är stylade och retuscherade. Jämför dig inte heller med dina kollegor och vad de presterar. Ni har alla olika förutsättningar och ingen kan vara duktig på allt.

 

 

4. Prioritera.

Det kan inte sägas tillräckligt många gånger: prioritera. Stress orsakas inte av mycket arbete utan av känslan att inte ha kontroll över vad som sker. Därför är det viktigt att du väljer bort sådant som inte är ett absolut måste, eller som kanske inte ligger på just ditt bord. Ta inte på dig mer än du klarar av och jobba inte över om du inte måste. Dina mål måste vara rimliga, inte vad du tror förväntas av dig eller vad du tror att de andra har för mål. Du måste också lära dig att prioritera bland fritidsaktiviteterna. Slopa saker du inte känner för, en middag med kompisgruppen kan vara ett stort stressmoment om du egentligen inte har lust med det. Du kanske inte måste städa just idag. Enligt tyska stressforskare kan alla dessa hemmamåsten vara lika krävande som arbetet och därmed också hämma återhämtningen.

 

 

5. Ha tid för dig själv

Även om ett socialt liv kan vara bra för återhämtningen behöver du vara för dig själv och göra ingenting ibland. Torbjörn Åkerstedt menar att slöande är en mycket värdefull återhämtningsmetod, inte minst för tjänstemän som jobbar mer med huvudet än med kroppen. Att ligga i soffan med en skvallertidning, slösurfa lite på nätet eller kolla på någon fjantig dokusåpa kan vara utmärkta sätt att distrahera hjärnan och sätta igång återhämtningen. Släpp kraven att vara aktiv och igång även på din fritid. För dem som är mer fysiskt aktiva kan bokläsning och kvällskurser vara ett sätt att koppla av. Motion är också ett bra sätt att stressa av. Vilken typ är oväsentligt så länge man gör det för att man vill och att det inte blir ytterligare ett ”måste” på listan.