28 Jun 2010 kl: 00:00

Haka på de nya konferenstrenderna

Att konferenser kan vara bra tillfällen att lära känna kollegor och ladda inför nya projekt kan många skriva under på. Samtidigt kan malande föreläsare och brakfyllor få en att vilja säga upp sig och fly landet. Nu finns det i stället andra, mer kreativa konferenstrender att haka på.

 

Ett exempel är så kallade barcamps – konferenser där deltagarna själva skapar innehållet genom olika workshops.
– Tanken är att man avsätter tid till att vara kreativ och jobbar intensivt med en sak, säger webbentreprenören Ted Valentin.

 

Han ligger bakom 24 hour business camp, ett event där webbfolk och entreprenörer träffas för att under ett dygn bygga sajter. Men även om webbfolket fortfarande dominerar inom barcamps har nu andra branscher, som sjukvård och politik, börjat nappat på trenden. För visst kan även ett ”vanligt” företag ordna en barcamp.
– Man sätter ett tydligt mål och en deadline, sen gäller det bara att pusha sig själv för att uppnå målet. Egentligen är det en tankeställare kring hur företag annars jobbar. Där kan det ta flera år att genomföra en uppgift, säger Ted Valentin.

Konferensen byggs alltså kring workshops där man under tidspress ska lösa en uppgift, som att effektivisera kundservicen eller göra en plan för att öka försäljningen.

 

Enligt trendanalytikern Stefan Nilsson handlar fler och fler konferenser om att bygga en stark grupp, att folk får ha kul ihop.
– Konferenser förr handlade om att effektivisera och utbilda företag. Nu har många hittat andra värden. I stället för en torr föreläsning bjuder man in en äventyrsresande som får berätta om sina resor, säger Stefan Nilsson.

 

Vad vill konferensdeltagarna själva ha då? Att kunna kombinera både konferens och privatliv står högt upp på önskelistan.
– Det kan vara att åka till ett schysst spa eller att vara i en storstad där man kan förlänga sin vistelse och ta dit sin familj.

Slutligen är ett succérecept också att skippa långa föreläsningar och låt folk själva få diskutera.
– Det mest givande på de konferenser jag går på är inte att lyssna på någon som snackar, utan att prata med andra och byta idéer, säger Ted Valentin.