Föregående Nästa

Gör du det lilla extra för att vinna kunden?

13 oktober 2008

Hur ska vi göra nu, undrar du kanske? Hårdare tider och alla pratar om kris. Det räcker med att läsa löpsedlarna för att förstå att den som vill lyckas göra affärer i Sverige den här hösten måste göra något utöver det vanliga.

Annons

Som jag ser det är det den som orkar se positivt på tillvaron, trots de svarta rubrikerna, och vågar göra det lilla extra som kommer att bli höstens vinnare.

Därför får du idag tre konkreta tips på saker att tänka på den här veckan (och resten av hösten).

Det första: Jag var i Stockholm förra helgen och gick förbi en inredningsaffär med en skylt på dörren. Där stod det: Om inte våra öppettider passar dig. Ring oss och boka in en tid när du kan! Och jag blev så glad.

En affärsinnehavare som förstår att kunden är i centrum, att man inte alltid hinner rätta sig efter exakta öppettider, men vill köpa saker ändå! Det är ett lysande exempel på att göra det lilla extra för sina kunder.

Och det måste du också göra nu. Eftersom det blir fler som kämpar om färre affärer vinner den som är mest kreativ i hur man gör det lilla extra för kunden. Den kommer att bli marknadsledare, när marknaden vänder upp igen. Jag vill att det blir du.

Hur du ska göra måste du och dina säljkollegor komma på tillsammans. Nu. Direkt. Bara så kan du och ditt företag vara säkra på att bli vinnare. Att anpassa öppettiderna var en del av lösningen för affären på bilden. Hur ser din lösning ut?

Det andra är att sluta läsa och se på negativa nyheter. Det räcker att höra hur många som bli uppsagda och hur fonderna går ner en gång. Du behöver inte följa med i allt det negativa nyhetsflödet.

Använd istället tiden till att fundera på affärer du vill göra, kunder du vill vinna och hur du ser dig själv på toppen när marknaden vänder upp. Läs böcker om försäljning och positivt tänkande. Du behöver den typen av input mer än kvällstidningarnas rubriker nu.

Det tredje rådet får du HÄR.

Veckans utmaning

Ta upp frågan om hur ni ska göra det lilla extra för att vinna kunder på ert nästa säljmöte. Ge dig inte förrän ni är överens och har en konkret plan med minst tre punkter.

Tänk den hemska tanken att om inte ni gör det, kan ni vara säkra på att er värsta konkurrent gör det. Det borde vara motivation så det räcker.

Vågar du?

Eftersom jag vill att du ska lyckas med utmaningen får du gärna mejla din handlingsplan till mig. Så får du snabb feedback och ett ordentligt lycka till.

Lycka till!

Max

Max Söderpalm © 2008

Max Söderpalm är aktuell med boken 30 sätt att göra affär. Kallad den bästa svenska säljboken hittills. Nu finns den även som ljudbok. Perfekt att träna avslut på väg till kundbesöket.

Varje vecka skickar han ut Monday Morning Letter, ett uppfriskande brev för dig med fokus på sälj. Vill du prenumerera på Monday Morning Letter? Mejla [link [email protected]][email protected][/link]. Läs mer om Max, hans blogg och Monday Morning Letter på www.soderpalm.se.

Max Söderpalm
Publicerad 13 oktober 2008
Föregående Nästa