Från akvariefiskar till strumpsuccé
8 Nov 2016 kl: 00:00

Från akvariefiskar till strumpsuccé

1985

Som sjuåring börjar jag köpa och sälja akvariefiskar. Sedan blir det cyklar, sedan datorer och dataspel, sedan mopeder och så vidare. Jag jobbade inte så mycket extra under min uppväxt, utan köpte och sålde prylar istället. Gula Tidningen var det bästa jag visste.

1997

Efter studenten flyttar jag till USA för att gå på college men det är alldeles för tråkigt och opersonligt för mig. Därför återvänder jag till Stockholm efter ett par månader och går en utbildning till diplomerad marknadsekonom i stället.

1998

Jag startar en enskild firma för att jobba extra med olika marknadsföringsprojekt vid sidan av studierna. Jag hjälper bland annat till med event, som var ganska nytt vid den här tiden och får mycket erfarenhet inom det.

1999

När jag är klar med utbildningen drar jag och fyra andra personer igång eventbyrån Fieldwork, som sedan växer sig stor med kontor även i Norge och Danmark. Under mina nio år där hade jag alla tänkbara roller. Detta blev min skola i mångt och mycket – men samtidigt ett exempel på hur man inte ska driva bolag – trots dess framgång under mina år som delägare.

Läs hela intervjun med Mikael Söderlindh här!

2008

Lämnar Fieldwork och tryggheten i Sverige, säljer allt jag äger och flyttar till Bali för att starta ett lyxhotell och utveckla fastighetsprojekt. Efter bara några månader vänder ekonomin och jag hamnar även i en marktvist som gör att alla mina investeringar blir låsta, så jag flyttar hem för att tjäna pengar till att kunna driva rättegången. Det är då jag grundar Happy Socks tillsammans med Viktor Tell. Efter bara några månader går vi med vinst och under första året lyckas vi lansera varumärket på ett 20-tal marknader.

2011

Vinner marktvisten på Bali i Indonesiens motsvarighet till Högsta domstolen, efter en tre år lång rättsprocess. Strax därefter säljer jag mina tillgångar i Indonesien.

2012

Träffar Alexander Stutterheim när han sitter i sin första butik och säljer regnrockar. Han och styrelsen förstår potentialen men behöver någon som kan kommersialisera varumärket och ta ut det globalt. Då går jag in som styrelseordförande och delägare. Sedan dess har Stutterheim haft en explosionsartad tillväxt – 2015 var omsättningen 45 miljoner kronor och målet för i år är 100 miljoner.

2013

Under mina många resor runt jorden med Happy Socks ser jag en global trend med trampolinparker, en slags urban lekplats för ungdomar och vuxna. En kompis i Australien lanserar ett sådant koncept, Bounce, på sin marknad och jag bestämmer mig för att ta det till Skandinavien.

2016

Efter en lång tids lokal-letande kan Bounce öppna Sveriges första trampolin-park i oktober. Målet är ytterligare ett tiotal parker i Skandinavien de kommande åren. Annars lägger jag mest tid på Happy Socks, som i dag har 80 anställda och säljer 40 miljoner par strumpor per år globalt.