31 Okt 2008 kl: 00:00

Framtidens kvinnliga ledare, så gjorde hon karriär

För några decennier sedan krävdes det inte sällan en akademisk examen och åratal av slit för att nå en chefsposition. Erfarenhet och auktoritet värderades högt och de kvinnliga cheferna, ja de lyste med sin frånvaro. År 2008 är sitsen nästan den omvända. I dag kan du starta eget på en halvtimma, bli vd vid 24 års ålder och att vara kvinna är knappast längre en nackdel. Mernosh Saatchi är ett levande exempel på det.

29 år gammal och med sitt första barn i magen, visar Mernosh runt på kontoret. De flesta av medarbetarna är ute på kunduppdrag denna måndagsmorgon så kontoret är halvtomt. Väggarna täcks av kampanjaffischer. En färgstark TeliaSonera på ena sidan medan Microsoft håller till på den andra.

– Visst går det att bli en framgångsrik chef och företagare även utan lång erfarenhet och dyra ledarskapsutbildningar. Sunt förnuft och magkänsla räcker långt, säger Mernosh som satte sig i vd-stolen endast 24 år gammal.

– När jag skulle hålla mina första utvecklingssamtal visste jag inte ens vad det innebar. Som tur är har jag haft människor runt omkring mig som jag har kunnat fråga. Någon prestige, det har jag aldrig haft.

Född till entreprenör

Att Mernosh skulle gå i sin pappas fotspår och bli entreprenör förvånade ingen. Under uppväxten uppmuntrades hon tidigt att testa sina gränser, vilket hon gjorde med råge. Hon klättrade i träd, ramlade ner från berg och tillbringade många kvällar på akuten.

– Jag var gipsad större delen av min barndom, säger Mernosh och ler åt minnena.

Oräddheten som hon utvecklade som barn har hon inte tappat som vuxen. När den blivande elektroingenjören Mernosh fick möjlighet att ta över avdelningen för marknadskommunikation på Microsoft, där hon jobbade extra två dagar i veckan, såg hon det som en rolig utmaning. Driva företag, hur svårt kunde det vara?

Ödmjuk storm

Tillsammans med två kollegor bildade hon företaget som fick namnet Humblestorm, som står för ödmjukhet och energi. Mernosh blev vd. I dag består företaget av drygt trettio personer.

– Events och marknadskommunikation var ju ett område som vi kunde och där vi kände att det fanns stor utvecklingspotential, det här var ju under IT-boomen och det satsades stora pengar på kampanjer och events. Men att leda en organisation och ha personalansvar var helt nytt för mig. Plötsligt skulle jag hålla i utvecklingssamtal för femton medarbetare utan att ha haft något själv. Under åren som har gått har jag lärt mig både den hårda biten av ledarskap; som att planera och göra resultatuppföljning och den mjuka biten; att leda människor, vilket är vitt skilda saker. Det ena kräver effektivitet och struktur – det andra tålamod och lyhördhet. Och det är väl det som är utmaningen med att vara chef, att kunna täcka hela spektrat.

Humblestorm

Humblestorm är en kommunikationsbyrå för IT- och telekomföretag och har som affärsidé att kommunicera tekniska budskap genom upplevelser och fysiska möten. Bland kunderna finns teknikföretag som Microsoft, TeliaSonera, Hewlett-Packard, Intel och Samsung. Sedan 2003 har omsättningen ökat från 3,7 miljoner kronor till att förra året uppgå till 35 miljoner kronor.