10 Maj 2012 kl: 00:00

Framtidens kvinnliga ledare 2012: Topplistan (plats 1-30)

1. CHARLOTTA LUNDBERG (fd LINDAHL), 36 år, direktör för kundrelationer, 3

För årets etta är ledarskapet ett yrke i sig, och hon låter det ta stort fokus. Hon ser också till att ständigt utveckla sitt och andras ledarskap som mentor, kollega och bollplank. Att Charlotta är ett chefsföredöme för många har nått juryn för Framtidens kvinnliga ledare från flera håll. Bland annat har flera tidigare toppkandidater på listan henne som en förebild. Som chef för kundrelationer på 3 sitter hon i ledningsgruppen, leder en egen ledningsgrupp som tillsammans ansvarar för cirka 400 anställda och ansvarar för alla 3:s befintliga kunder. ”Duktig, omtyckt, lyssnar på folk, vågar stå för sin åsikt, smart och rolig att jobba med” sammanfattar en av hennes medarbetare varför hennes chef förtjänar topplaceringen på listan över Framtidens kvinnliga ledare.

» Läs mer!

2. ANNA MÅNSSON, 36 år, field sales director, Coca-Cola Enterprises Sverige

Anna är ett exempel på hur en bra chef kan lyckas inom olika områden och branscher. Tidigt i karriären axlade hon tunga produktionsledarposter inom stålindustrin för att sedan börja jobba inom produktionen på Coca-Cola, där hon nu har gått över till sälj- och kundservicesidan som chef över företagets operativa sälj. Under 2011 har Anna framgångsrikt lett ett stort förändringsprojekt. Hon beskrivs som modig och mycket driven och har blivit känd som en ledare som verkar för ett öppnare klimat där medarbetarna tillåts och förväntas ha starka åsikter. » Läs mer!


3. SUSANNE HOLMSTRÖM, 34 år, chef företagsmarknaden Sverige, Tele 2 Sverige

De senaste åren har Susanne axlat flera tunga chefsposter inom Tele 2 och hon levererar alltid starka resultat. I sin senaste roll som chef för företagsmarknaden i Sverige leder hon över 400 personer och sitter i ledningsgruppen. Hon beskrivs som snabbtänkt och bra på att coacha. Själv lyfter hon fram vikten av att uppmuntra medarbetarna att våga misslyckas. Hon säger till och med åt dem att de bör ha två så kallade ”bränningar” varje år, det vill säga saker som de i efterhand kan medge inte var så kloka. Hon premierar mod, för kundens bästa, och lever själv som hon lär. » Läs mer!


 

4. ANNA LEVANDER, 35 år, vice president sales Europé, Thermo Fischer Scientific

Anna har handplockats till sin nya tjänst som ansvarig för försäljningen i Europa för det amerikanska läkemedelsbolaget. Hon är känd för att inte skygga för förändringar och tuffa utmaningar. Men det var med skräckblandad förtjusning som hon accepterade jobbet där samtliga landschefer som rapporterar till henne är 30 år äldre män. Självklart har hon redan bidragit till ett antal historiska beslut. På ett medvetet sätt har hon sett till att driva sitt förändringsarbete helt transparent och lyhört genom att hämta in idéer utifrån i organisationen. Detta tillvägagångssätt har mötts av både förvåning och glädje från medarbetarna. » Läs mer!


5. KATARINA WISING, 34 år, kvalitetschef, SKF fabrik large

Det är mer eller mindre svårt att komma in som ny chef. Mer, om du är en ung, kvinnlig sådan i en mansdominerad fabriksmiljö. Katarina hann inte ens tillträda sin förra tjänst som produktionschef förrän missnöjet var uttalat bland medarbetarna. Men med ett gott ledarskap lyckades hon både vinna förtroende och höja motivationen. Bland annat har hon fått medarbetarna att börja snacka känslor och värderingar. Helt enkelt eftersom detta styr våra handlingar och vad vi producerar mer än vad siffror gör, resonerar Katarina. Efter att ha drivit igenom ett omfattande förändringsarbete, där hon rationaliserade bort sin egen tjänst, sitter hon nu som kvalitetschef. Hon ser fram emot att fortsätta utmana invanda mönster och bryta ner fördomar. » Läs mer!

 

 

6. THERESE S. LILJEDAHL, 36 år, marknadsdirektör, MTG fri-TV

Med flera säljchefsposter bakom sig är Therése van att leda stora team. トndå är hon noga med att jobba nära sina medarbetare och lyfta fram varje individs styrkor. Bland annat har hon coachat och lyft fram medarbetare som ska kunna ta över efter henne. Therése vill leda med balans och passion och har i sin nya roll som marknadsdirektör lagt stor vikt vid att få ihop teamet. Hon har även infört ett extra chefsled för att få ett lagom antal direktrapporterande och kunna bibehålla en hög nivå på det direkta ledarskapet. » Läs mer!

 

 

 

7. KAROLINA VALDEMARSSON, 35 år, sales director, Unilever

Ibland är det värt att vänta på rätt person. När Karolina var föräldraledig blev tjänsten som försäljningsdirektör ledig och hon ansågs vara den bästa kandidaten. Beslutet blev då att vänta fyra månader med att tillsätta tjänsten tills Karolina var tillbaka – ett kvitto på det förtroende som hon har arbetat upp under sina år på Unilever. Karolina levererar alltid. Men bakom siffrorna ligger en stark tro på att leda med betoning på teamkänsla och samtidigt hitta drivkrafterna för varje individ. Det har varit ett lyckosamt val av ledarskap, men även ett modigt val i en försäljningsorganisation. » Läs mer!


 

8. MARIA ANDERSSON, 33 år, head of marketplace and product management, Ebay Sweden

Maria har det senaste året fått flera kvitton på sitt goda ledarskap. Bland annat leder hon det mest motiverade teamet inom Ebay i Europa. Bland 150 chefer i Europa mottog hon även Ebays ”Hero award” inom klassen ”Outstanding people managment”. De lyckliga medarbetare som har Maria som chef är de svenska affärsutvecklings- och produktledningsteamen. De uppskattar hennes genuina intresse för att se dem prestera på topp och samtidigt må bra och trivas. » Läs mer!

 


 

9. JOHANNA ERIKSSON, 32 år, marketing director Nordics, Oriflame cosmetics

Som väntat har flytten från Mockfjärds till Oriflame varit omvälvande och en rejäl utmaning för Johanna. Från fönstertillverkning till kosmetika. Dessutom tog hon över ett dysfunktionellt team. Men Johanna har på kort tid lyckats få gehör för omvälvande idéer hos den globala koncernledningen och fick efter drygt ett halvår utökat ansvar för fler länder. Hennes förslag har lett till konkreta projekt och internt beskrivs de som symboler för ett ”paradigmskifte”. Efter hårt arbete leder hon nu ett väl fungerande team. Själv är Johanna lugn och stolt över att hon inte krånglar till ledarskap till något svårare än vad det faktiskt är. » Läs mer!


 

10. ANNIE LÖÖF, 28 år, näringsminister och partiordförande, Centerpartiet
När media beskriver Annies karriär senaste året försöker de bräcka varandra i förstärkningsord. ”Raketkarriär” känns otillräckligt i sammanhanget och i stället används ord som ”kometkarriär” och beskrivningar som ”med ljusets hastighet”. Plötsligt var hon både partiledare och näringsminister. Hon beskriver sig själv som lugn och trygg när hon axlar utmaningen i att leverera som minister och samtidigt bygga upp Centern inför framtiden.

 

 

11. FRIDA LAGERGREN, 35 år, chef för If Care, If skadeförsäkring

2010 bildades If Care som är If:s jättesatsning på sjukvård och grupplivförsäkringar. Frida sattes att starta och driva den verksamheten med formell start 2011. If Care är inte bara en ny avdelning, den har också en helt ny struktur som rymmer alla funktioner och beskrivs som ett företag inom företaget. Detta komplexa chefsuppdrag passar Frida utmärkt. Det som hennes medarbetare uppskattar mest är just hennes förmåga att alltid fokusera på det viktigaste trots komplexiteten, att hon är bra på att bygga relationer och hennes humor.

» Läs mer!

 

 

12. JESSICA LÖWENHIELM, 35 år, marknadschef, If skadeförsäkring

”Som medarbetare känner man sig viktig” är ett av omdömena från de som fick Jessica som chef  när hon började på If under förra året. Jessica beskrivs som extremt kompetent på sitt område, en duktig kravställare och en lyssnande, tydlig ledare som vågar delegera ansvar. Hon fick ta över en avdelning som varit chefslös under en längre tid och innan dess bestod av två olika organisationer med helt olika kultur. Under sin korta tid på If har hon framgångsrikt omorganiserat och byggt upp en ny struktur och kultur som uppskattas av medarbetarna och levererar starka resultat. » Läs mer!

 

 

 

13. ROSHI MOTMAN, 32 år, head of/manager sales management customer operations, Tele 2 Sverige
Roshis bedrifter är vida kända inom Tele 2 och hennes senaste framgångssaga används också internt för att inspirera fler. I april 2011 tog hon över ansvaret för en säljkanal som hade haltat i flera år. Roshi har sedan dess gjort om och byggt upp organisationen från grunden. Hon har även sett till att skapa en ny säljkultur med ärlighet och entusiasm som ledord. Det har uppskattats av kunderna och försäljningen på flera produkter har ökat med 300-600 procent! Hennes kollegor beskriver henne med superlativ. Hon är en chef som backar upp till hundra procent, har stenkoll på läget och delar generöst med sig av sina erfarenheter och idéer. » Läs mer!

 

 

14. LINA HAGMAN, 31 år, Sverigechef och partner, Netlight consulting
Tack vare Lina står det plasthästar i naturlig storlek på Netlights kontor i Stockholm, Oslo och München. Hästen symboliserar styrka, seger, stolthet, frihet och lojalitet, vilket också är vad den typiska Netlightaren bör eftersträva. Lina beskrivs som mycket värderingsstyrd i sitt ledarskap och uppskattas för sitt stora engagemang som får med sig medarbetarna mot högt uppsatta mål. Efter flera ledarroller inom Netlight i Norge och Sverige axlade Lina förra året rollen som Sverigechef och har nu 250 direktrapporterande under sig. » Läs mer!

 

 

15. CECILIA KOCKEN, 32 år, global brand manager oral care, Procter and Gamble

I slutet av 2010 fick Cecilia en ny, tung roll inom Procter and Gamble och flyttlasset gick till Genève. Hon gick från att vara teamleader på den nordiska marknaden till att ta ett globalt och strategiskt ansvar. Hon leder ett multikulturellt och tvärvetenskapligt team som täcker hela kedjan från idé till leverans. Redan under det första året har hon uppnått fina resultat och framförallt lyckats få flera regioner att ansluta sig till globala strategier och planer, något som tidigare misslyckats. » Läs mer!

 

 

16. MERNOSH SAATCHI, 32 år, grundare och vd, Humblestorm

”Mernosh brinner för det hon gör. Och det märks i allt som hon gör.” Så beskriver en av hennes medarbetare Mernosh inspirerande ledarskap. 2011 blev ett år då Humblestorm framgångsrikt satsade på tillväxt genom att titta på nya typer av projekt och kunder. Förutom att leda denna förändring har Mernosh samtidigt blivit invald i regeringens framtidskommission. Och så coachar hon fortfarande PWC:s vd Hans Börsvi i kommunikations-, mångfalds- och jämställdhetsfrågor. Bland mycket annat. » Läs mer!

 

 

17. ANNA GULLSTRAND, 31 år, vice vd, Deasign
I januari 2011 slog Deasigns ryska kontor upp sina portar med Anna som general director. Ett år senare är kontoret i full gång och har lagt vantarna på flera globala varumärken. Att starta företag i Ryssland och rekrytera har varit svårt medger Anna. Men hon har aldrig låtit sig stoppats och även stått för sina tankar om ledarskap. För att möta kulturskillnader har hon visserligen lagt till mer auktoritära inslag i sitt ledarskap men hon är även stolt över att ha hittat medarbetare som uppskattar den företagskultur som hon skapat med transparens, feedback och arbetsglädje som viktiga ingredienser. Nu väntar nya utmaningar som vice vd för Deasign. » Läs mer!

 

 

18. LOTTA KARLSSON, 29 år, vd, Relevant traffic
Det var sista försöket. Ägaren Kinnevik tänkte ge Relevant traffic en sista chans att vända förlusttrenden och det till synes omöjliga uppdraget gick till Lotta Karlsson. Sedan börjar framgångssagan och förra året kunde Relevant traffic uppvisa vinst för första gången någonsin. Hennes starka engagemang vinner förtroende både från den tuffa styrelsen och från medarbetarna som har gjorts mer delaktiga i att utveckla affären ytterligare. » Läs mer!

 

 

19. NINA SUNDÈN, 31 år, marknadsdirektör, Swedish Match Scandinavia

I mars 2011 tillträdde Nina tjänsten som marknadsdirektör för den skandinaviska divisionen inom Swedish Match. En riktigt utmanande roll som hon har axlat utan tveksamheter enligt en av hennes medarbetare. Hon uppskattas särskilt för sitt brinnande engagemang för såväl affären som för sin personal. » Läs mer!

 

 

 

20. ANNA KÖNIG JERLMYR, 34 år, socialborgarråd, Stockholms stad

Anna är ansvarig för socialtjänsten i Stockholms stad och ordförande för polisstyrelsen i Stockholms län. Bland annat. Hon medger att det är svårt att kombinera det dagliga beslutsfattandet med en mer strategisk överblick, men hennes medarbetare ger henne beröm för att hon klarar just detta så bra. Hon beskrivs som engagerad, tydlig och duktig på att entusiasmera, en ledare som pekar ut riktningen och ger medarbetarna stor frihet under ansvar.

» Läs mer!

 

 

21. ULRIKA LINDWALL, 31 år, director international growth, Spotify

Efter en framgångsrik chefskarriär på Web guide partner ska Ulrika nu ta Spotify ut på nya äventyr. Först på tur är Kanada där Ulrika nu håller på att starta igång verksamheten. På sitt förra jobb tog hon över en splittrad och missnöjd grupp och lyckades vända såväl siffror som motivationstrenden uppåt. Hon beskrivs som sprudlande, modig och hon tar gärna diskussionen med ledningen. Ambitionsnivån är hög och hon har redan förklarat för Spotifys vd och ekonomichef att det är ”för mycket gubbverkstad i toppen på Spotify”. Vart det tar henne återstår att se. » Läs mer!

 

 

22. REGINA KEVIUS, 31 år, stadsbyggnads- och idrottsborgarråd, Stockholms stad

”Jag vågar fatta beslut och stå i rampljuset när det blåser” skriver Regina själv om varför hon är en framtidens kvinnliga ledare. Under sitt andra år som stadsbyggnads- och idrottsborgarråd har hon fattat beslut om att bygga många nya bostäder, trots protester, och även vågat riva upp ett kontroversiellt beslut om att minska föreningsbidragen till idrottsföreningar för att i stället höja dem. Arbetet med Slussen, där Regina sköter merparten av förhandlingarna, lär bli hennes stora avtryck i historien. Det stormar ständigt kring Regina men bland medarbetarna är hon väldigt omtyckt, framförallt för sitt engagemang, sin målmedvetenhet och sin prestigelöshet. » Läs mer!

 

 

23. ANNA-CARIN ALDERIN, 32 år, varuhuschef, Ikea Linköping
För Ikeas yngsta varuhuschef i Sverige är det viktigt att få med alla de cirka 280 anställda på tåget. I år har det varit stort fokus på den gemensamma affärsplanen. Anna-Carin är stolt över att ha inkluderat alla chefer i arbetet och samtidigt märka att kunskapen har spridits ner till medarbetarna ute i varuhuset. Anna-Carin beskrivs som en synlig ledare och en chef som leder med mycket hjärta, i balans med resultatfokus. » Läs mer!

 

 

 

24. THERESA BAUER, 33 år, communications manager, ÅF

Efter flera år som redaktionschef på E24 tog Theresa förra året klivet över till teknikkonsultbolaget ÅF och rollen som kommunikationschef. Hon har på kort tid genomfört flera förändringar där hennes team har varit fullt involverade och dedikerade. Theresa beskrivs som tydlig, lugn och trygg i sitt ledarskap. Hon har tydliggjort ansvarsområden och utvecklingsvägar för sina medarbetare och fått mycket positiv respons på sitt ledarskap både uppåt och neråt i organisationen. » Läs mer!

 

 

25. HELENA SALOMONSON, 33 år, vice vd, Riksteatern

Från jobbet som stabschef har Helena nu tagit sig an ett bredare uppdrag som vice vd för Riksteatern. Hon beskrivs som trygg och visionär i en och samma person. Helenas förmåga att involvera hela organisationen och fatta väl grundade beslut har gjort henne till en omtyckt ledare. Detta år väntar stora organisationsförändringar där Helenas starka ledarskap kommer behövas.

» Läs mer!

 

 

26. ELIN BÄCKMAN, 32 år, vd, Acne advertising

På Acne finns inte så mycket reklambyråfasoner, vilket beskrivs vara Elins förtjänst. Hon leder kräsna kreatörer men vågar kräva ordning och ställa krav och får respekt för sitt mod att fatta tuffa beslut. Senaste året har hon ändrat rekryteringsstrategin. I stället för att som tidigare rekrytera junior personal anställde Acne flera av branschens mest seniora och meriterade. Förutom att gå rakt emot trenden i branschen, var detta ett impopulärt beslut internt. Till en början. För det gav snabbt resultat och Acne har på senare tid vunnit stora uppdrag och ökat sin omsättning märkbart. » Läs mer!


 

27. FRIDA FJELLMAN, 36 år, vd, Plushögskolan

Fröet började gro när Frida jobbade som projektledare för att skaffa jobb åt utomnordiskt födda akademiker. I kontakten med arbetsgivare insåg hon att det saknades viss kompetens. Sagt och gjort. Förra året startade Frida sin åttonde skola med yrkesinriktad utbildning. I juli 2011 blev även företaget en del av Academedia och de gick från att vara ett litet företag till del av Sveriges största utbildningsföretag. Frida har med framgång inkluderat alla medarbetarna i övergången och etablerat en ny, stark företagskultur. Medarbetarnas nöjdhet mäts kontinuerligt. Och ja, de är mycket nöjda. » Läs mer!

 

 

28. MARIA VALENTIN, 34 år, affärsområdeschef, SOS alarm

Förändring! Efter många år som framgångsrik ledare inom hotellbranschen tog Maria i somras ett stort kliv över till en helt annan bransch och typ av verksamhet. Hon tog över en chefslös avdelning som varit under medias granskning en tid och motivationen var inte på topp. Maria har lagt stor energi på att få sitt team att känna tilltro inför framtiden och hon har redan lyckats genomföra ett flertal förändringar i ett rasande tempo, fler än vad som skett på flera år. » Läs mer!

 

 

29. ANNA ENGLUND, 36 år, senior manager, Accenture

Anna beskrivs som en ”go to”-person, både internt inom Accenture och ute hos kund. Hon är populär, har pondus och god fingertoppskänsla i sin konsultroll och i sitt ledarskap. Anna har även varit med och startat Accentures mångfaldsarbete och ansvarar för områdena rekrytering och nätverk. Mångfaldsarbetet har under 2011 inneburit utbildning av all personal i ledande befattningar, en förbättrad rekryteringsbalans och starten av ett nätverk för alla kvinnor på Accenture Sweden. » Läs mer!


 

30. CHRISTINA BACKLUND, 32 år, business executive, IBM Central and Eastern Europe

Efter ett framgångsrikt år har Christina precis lämnat rollen som Sverigechef och flyttat till Moskva för att leda affärsutvecklingen av Rational software i ヨsteuropa. Förra året satte hennes team rekord i tillväxt. De finansiella resultaten har givit henne stor respekt inom IBM. Hennes medarbetare uppskattar hennes genuina intresse för att utveckla andra. Bland annat har hon drivit igenom att alla i teamet har fått egna mentorer. Hon har även startat ett kvinnligt mentornätverk inom IBM. » Läs mer!

 

 

LÄS MER:

» Läs mer om listan Framtidens kvinnliga ledare 2012

» Se hela Heta listan, plats 31-50

» Se hela Varma listan, plats 51-75

 

 

 

I samarbete med våra kunder och partners

Insights:

Företaget som satsar på kvinnliga ledare

 

SKANDIA:
”Vi är lite vassare än andra” Hanna Jacobsson, på Varma listan över Framtidens kvinnliga ledare, vet att glädje och inspiration för teamet framåt. Och ger resultat.

» Här är hennes bästa tips till unga i karriären