24 Jun 2009 kl: 00:00

”Framgångsrika produktlanseringar existerar inte”

Vem är du? Berätta lite om dig själv!

Jag är en kille från Kalmar som efter studier och arbete i Linköping och Lund hamnade i Stockholm. Här bor jag med fru och barn söder om söder, men har min arbetsplats ute i Akalla. När jag är ledig ägnar jag mycket tid åt familjen, populärkultur och utomhusaktiviteter.

 

Beskriv din karriärväg lite kort!

Jag började i fel ände och gick ett treårigt tvärvetenskapligt program som hette Kulturvetarlinjen. Linköping hade inriktning mot media och efter sista terminens praktik var jag inne på att syssla med produktion – inte kommunikation. Men ganska snart insåg jag att kunskap om produktion möjliggjorde vassare kommunikation, vilket ligger mer för mig som person.

Efter Kulturvetarlijnen klippte jag några kurser för att dels fördjupa mig, men också passa på att ägna tid åt ämnen som jag privat har intresse för. Det blev bl a Konstvetenskap, Drama/Teater och Film. Vilket styrde mig mot där jag idag befinner mig; tv-spel – det snabbast växande populärkulturella fenomement.

Mina tidigare jobb har varit allt ifrån utbildare hos Lexicon och marknadsspecialist på internetbokhandeln Bokus till marknadschef på PAN Vision.

 

Du jobbar som Produktchef för Xbox Games & Xbox Live, hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

Idag har jag en Nordisk roll med ansvar för produktmarknadsföring. Det innebär att jag har både budget- och resultatansvar för spelen vi släpper till Xbox 360 samt innehåll och funktioner i onlinetjänsten Xbox Live, men framför allt stort mandat att fatta strategiskt viktiga beslut. Mycket av mitt jobb görs i möten med andra. Både med medarbetare och externa partners. Till sist handlar det om att sätta sig i helikoptern och höja sig över detaljnivån och få överblick och skapa sammanhang, som förhoppningsvis är tydliga inte bara för mig utan för de team runtomkring mig som jag är beroende av för exekvering.

 

Vilken är den roligaste arbetsuppgiften?

Att sätta kampanjplaner för ett nytt spel eller del av Xbox Live.

 

Vilken är din största utmaning?

Tiden. Vår bransch utvecklas så snabbt samtidigt som produktlivscykel för ett spel är så kort. Ett feltänk i kampanjen som upptäcks först när den börjar rulla går sällan att korrigera förrän det är för sent. Spelet är gammalt efter tre månader och det finns ingen väg tillbaka.

 

Hur ser utvecklingen för tv-spelandet ut framöver? Vad är nästa trend?

Vi ser att det sociala spelandet tillsammans med fysiskt spelande ökar kraftigt. Detta innebär att de som spelar tv-spel för sig själva är i en krympande minoritet. Allt fler spelar tillsammans, antingen hemma i vardagsrummet eller online via Xbox Live, och här har också fördelningen mellan tjejer och killar jämnats ut. Nästa trend är att använda sig själv istället för en handkontroll. Genom att kombinera rörelse, ansikts- och röstigenkänning öppnas nya världar och nya spelupplevelser som antagligen gör att ännu fler väljer att spela.

 

Får du spela mycket tv-spel på jobbet?

Ja, det får jag. Det är en rolig och viktigt del av mitt jobb, men tyvärr har jag sällan all den tid jag skulle önska och ofta handlar det om ofärdiga spel innan de är klara att ta till marknaden.

 

Du jobbar med att dra upp strategier för att lansera nya produkter på den nordiska marknaden. Har du några tips för hur man ska tänka kring lanseringar av nya produkter?

Om vi förutsätter att hemläxan är gjord så vi vet att det finns en tydlig målgrupp definierad så handlar det först och främst om att ta reda på var och hur de är mottagliga för mitt budskap. Är det dessutom frågan om en produkt som ska inleda en lång relation till ett varumärke så handlar det väldigt mycket om att vinna förtroende. Alltså är tonaliteten betydelsefull. Handlar det mer om att skapa en tillfällig försäljningspeak så är erbjudandet viktigast. Klart och tydligt. Enkel ”call to action” där kanske värdet är viktigast att lyfta fram.

Min favoritdisciplin är PR. Rätt använt är det absolut att föredra när det gäller att bygga franchise långsiktigt. Men där det finns mest att göra är ändå i butik. Där affären slutförs. Framgångsrika produktlanseringar existerar inte utan ett bra butikstänk.

 

Berätta något roligt/spännande som hänt dig på jobbet!

Jag har nästan alltid roligt på jobbet! Det händer spännande saker hela tiden; både stort och smått. Det är verkligen en del av underhållningsindustrin. Nu senast var det under en presskonferens vi höll i Los Angeles. Då vi plötsligt fick in två livs levande legender på scenen – Ringo Starr och Sir James Paul McCartney.

 

Hur är det egentligen att jobba på Microsoft?

Jättekul! Att jobba för ett av världens största företag för med sig en massa positivt. Vi har bra arbetsklimat med en förhållandevis platt organisation och verktyg för att ständigt förbättra oss själva och hur vi jobbar tillsammans. Det finns tydliga mål och jag vet på vilka grunder mitt arbete bedöms. Utvecklingen av mig själv och min roll planeras tillsammans med chefen och det är upp till mig om jag vill jobba på att förverkliga karriärsdrömmar eller fördjupa mig i min nuvarande roll.

 

Hur ska man göra för att få jobb där? Har du något tips?

Nätverka är så klart viktigt. Många kandidater kommer till intervju just därför att någon känner någon. Jag fick mitt jobb genom att någon kände någon som jobbade på rekryteringsbolaget som skulle tillsätta min tjänst.

I en platt organisation är det viktigt att vara en lagspelare. På papperet kan man vara hur vass som helst men ute på plan handlar det om att läsa av andra och att de kan läsa dig. Det är både saliggörande och utmanande att vara omgiven av kompetenta människor.

 

Vad har du för karriärmål och drömmar?

Jag trivs otroligt bra i min nuvarande roll och med de produkter jag jobbar med idag. Det känns som om jag hamnat ganska högt upp i näringskedjan när det gäller just spelbranschen. Därför är det nog troligt att jag antingen aspirerar på en högre people manager roll inom Microsoft, flytt utomlands eller byter bransch helt och hållet. Det finns ju så otroligt många produkter som vänder sig till konsumenter i åldern 18 – 35. Det är dessa jag har försökt kommunicera med i drygt elva år nu.

 

Vad är det mest spännande i ditt liv/din karriär just nu?

Att min dotter Svea äntligen ska få bli storasyster och att Project Natal kommer att revolutionera spelupplevelsen på Xbox 360.

 

Vilka är dina bästa karriärtips?

Socialt nätverkande, följa med i nyheterna (även delar som idag inte direkt angår dig) och hitta balans mellan jobb och privatliv.

 

Hur hittade du till Shortcut?

Fick tips av en god vän.

Här kan du hitta Niklas profil och kontaktinformation

 

Läs om flera av Shortcuts medlemmar:

Bästa karriärtipset: ”Ha rätt chef!”

Så får du nytt jobb 2009

Jag är helt besatt av mitt jobb och född till att göra det!