Föregående Nästa

För lite sömn gör dig korkad

18 februari 2009

Sov du gott i natt? Om inte riskerar du inte bara att få samma blodsockervärden som en diabetiker och ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar utan också att bli direkt korkad.

Annons

– Man blir helt enkelt mer korkad av för lite sömn. Sover man fem timmar en natt blir det rent intellektuellt en omedelbar dramatisk effekt nästa dag. Man presterar väsentligt mycket sämre och framför allt påverkas kreativiteten, säger Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare och professor vid stressforsknings-institutet vid Stockholms universitet och på Karolinska Institutet till Computer Sweden.

 

Han påpekar att för lite sömn påverkar människan mentalt, funktions-mässigt och fysiskt. Sover man sex timmar per natt blir man redan efter ett par dagar tydligt påverkad av sömnbristen. På längre sikt ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar medan blodsockerhalten påverkas direkt. – Redan efter en natt med lite sömn påverkas blodsockret. Efter fem nätter med för lite sömn har man blodvärden som en diabetiker.

 

Enligt honom är 7 timmars sömn per natt på gränsen för vad som är okej så att det är så mycket vi svenskar sover i snitt är han inte nöjd med:

– Det är ganska precis på gränsen för vad som är okej. Och om då hälften sover mindre än sju timmar är det inte bra.

 

Ett sätt att kompensera en kort natt är enligt Torbjörn att ta en tupplur. Att sova  15 minuter på eftermiddagen ersätter ungefär en och en halv timmes missad sömn. Men samtidigt varnar Torbjörn för att göra det systemet till en vana:

– En tupplur ökar samtidigt risken för att kvaliteten på nästa natts sömn inte blir lika hög.

 

Bästa sättet att ta igen förlorad sömn är sömn. Se till att nästa natt blir en åttatimmarsnatt.

– Sömnbristen är borta efter en bra natt. Ju mer sömn man har förlorat desto mer tar man igen eftersom man sover djupare och har en högre sömnkvalitet, säger Torbjörn till Computer Sweden. Torbjörns tre tips för en god natts sömn:

  • Ha tyst, svalt och mörkt i sovrummet
  • Drick inte koffeinhaltiga drycker eller alkohol före sänggåendet
  • Undvik mycket fysisk aktivitet precis innan du går och lägger dig
Ebba Hyckenberg
Publicerad 18 februari 2009
Föregående Nästa