Föregående Nästa

Följa John är varför barn blir lika telefonberoende som du

Följa John är varför barn blir lika telefonberoende som du
11 september

Idag är barn vana att växa upp kring elektroniska enheter och de observerar hur sina föräldrar som är ständigt upptagna med sina telefoner. Nuförtiden ersätter smartphones traditionella leksaker i småbarns liv. Vi imiterar, assimilerar och adopterar det som vi observerar i vårt liv och vi gör det ofta helt omedvetet.

Annons

Nu för tiden vill barn hellre leka med telefonen än att leka med traditionella leksaker– varför är det så? En förklaring kan vara att barn observerar hur sina föräldrar ständigt interagerar med deras smartphones och sedan följer detta med stort intresse. Barn ser vad andra människor dras till och kopierar det beteendet och lär från det. Även som vuxna fortsätter våra handlingar att drivas – ofta omedvetet – av andra. Småbarns beundran av smartphones berättar för oss något viktigt om hur vår hjärna fungerar.

Vi lär oss nästan allt, om hur vi värdesätter varor till hur man skalar en banan, genom att observera andras beteende. Vi imiterar, assimilerar och adopterar det som vi observerar i vårt liv och vi gör det ofta helt omedvetet. Fördelen med detta är att vi inte fastnar i våra egna begränsade erfarenheter utan kan lita på andras. Detta innebär att vi kan lära oss snabbare. Ett problem kan dock att våra behov inte alltid motsvarar andras behov. Men kom ihåg även om det oftast är ofarligt att adoptera andras beteende och val, kan det också vara problematiskt och leda till oanade konsekvenser.

Vi påverkas av andras åsikter.

Håller du med? Antagligen inte full ut. Nästan alla människor säger att de bildar sina åsikter enbart baserat på sina egna erfarenheter och inte påverkas av andra – särskilt inte av en okänd persons åsikt på nätet. Men det visar sig är inte helt sant. 

Hur ofta använder du online-betyg för att fatta beslut? Tack vare tjänster som Yelp, TheFork, Wish, TripAdvisor och Expedia, samt många andra, väljer vi var vi ska äta middag, var vi ska åka på semester och vilken läkare vi ska använda baserat på betyg. Betyg baserat på främmande erfarenheter är den nya guiden för hur man fattar sina beslut och även hur man ska leva. Till exempel, när du betygsätter en restaurang på Yelp eller en produkt på Amazon, kommer du först se befintliga betyg som påverkar din egna betygssättning. En studie visade att om man “manipulerar” den första recensionen till något positivt, ökar sannolikheten för andra positiva recensioner med 32% och slutbetyget förbättras med 25%.

Vi påverkas (omedvetet) faktiskt av andras åsikter, oavsett om vi känner dem eller inte.

Ett experiment testade denna tes. 100 volontärer ombads att fasta hela dagen och senare skulle alla betygsätta 80 matvaror. De fick maten och ombads att välja vilka föremål de ville äta när studien var klar. Men precis innan de gjorde sina val fick dom veta vad de andra volontärer hade valt. I slutet av studien blev alla tillfrågade om de trodde att de hade påverkats av de andra deltagarnas val. Majoriteten av volontärerna svarade att nej på detta, deras preferenser hade inte påverkats av de andras val.

De hade fel.

Studien visade att ungefär 20% av tiden en volontär valde en matvara (som de ursprungligen sa att de inte föredrog) efter att ha lärt sig andra hade valt den. Detta beror på att när människor uppfattar andra människors val, väcker hjärnan ett automatiskt intresse och sedan tillför värde till den andras val över deras egen. Senare, när det är dags att göra ett val, påverkas vi omedvetet av dessa signaler, och använder dem för att fatta våra beslut.

En annan studie genomfördes av Tali Sharot under tiden hon skrev boken “Optimum Bias” och avslöjade att andras åsikter inte bara förändrar våra preferenser utan också hur hjärnan registrerar våra minnen. I detta experiment ombads grupper om fem personer att titta på en dokumentärfilm. Efter att ha sett filmen så fick alla svara på frågor om filmen. Några dagar senare blev deltagarna inbjudna att spela in sin hjärnaktivitet i en MR-scanner medan de svarade på samma frågor. Den här gången, innan de gav sina svar, fick de veta vad de andra deltagarna gav för svar. Utan att känna till de fick de, i vissa fall, falska svar. Förvånansvärt nog, 70% av tiden gick de med på dessa felaktiga svar. Det betyder att deltagarna undervärderade och misskrediterande sina egna minnen och adopterade andras påhittade svar, så länge alla i gruppen stödde fel svar. En intressant upptäckt att notera var att även om bara en person trodde annorlunda, ledde det till att andra ändrade sina svar.

Vi kan lära oss mycket av att titta på människor och lyssna på deras åsikter.

Men att övervärdera andras åsikter och tillämpa dem i våra egna liv kan också vara farligt och kan ta ifrån att skapa vår egen åsikt och upplevelser under vår tid i livet. Vi måste betänka och vara försiktiga när vi överskattar andras bedömningar och handlingar, speciellt när de visar sig att det styr våra egna. Många gånger händer det omedvetet, men vi måste försöka bli mer medvetna om att det pågår hela tiden och vara noga med att inte byta ut våra egna unika tänkesätt och åsikter mot andras.

Det viktigaste är att vi måste vara medvetna om att våra åsikter och beslut påverkas av andra– du har mer makt än vad du tror.

Oavsett om det handlar om att acceptera ett jobberbjudande, skriva en online-recension eller avvisa en romantisk partner, kan alla dessa åtgärder förändra andras uppfattningar och beslut. Tänk på att det i en grupp så kan en avvikande röst kan få andra att inte agera självständigt. Du påverkas av andra, men glöm inte – att andra påverkas också av dig. Det är därför dina handlingar och val spelar roll inte bara för ditt eget liv utan det kan påverka beteendet hos de omkring dig.


Tips på hur man kan minska sitt mobilanvändande 

  1. Bland det viktigaste är att erkänna för dig själv att du använder mobilen för mycket, så börja med att säga det till dig själv och folk i din omgivning, då är det enklare att få hjälp
  2. Gör en plan om hur de kommande dagarna/veckorna ska använda mobilen mindre, i ett beroende/överanvändande är det bra att skala ner bitvis .
  3. Formulera saker som du missar när du använder din mobil, det kan vara vanligt att man på middagar eller när man träffar andra, att man istället umgås med andra online eller som vanligt kollar vad som händer i flödet.
  4. Ta bort notiser, ljud, och annat som gör att du vill titta i din mobil.
  5. Gå igenom det appar och sociala medier som du använder och ta bort det som är oviktiga.
  6. Idag finns de möjlighet att på smartphones att reglera hur mycket man kan använda en app, bestäm dig för när och ska får hålla på med mobilen. Tänk på att istället för att sitta på mobilen kan jag istället:
  7. Skapa mobilfria zoner där du inte får ha med mobilen genom att ha en mobillåda (som även blev årets julklapp 2019). Det hjälper dig att inte se och använda mobilen i sovrummet och vid matbordet, kanske även när du kollar på TV för då är det vanligt att kollar på två skärmar. 
  8. Skaffa en väckarklocka istället för att ha alarm på mobilen 
Publicerad 11 september
Föregående Nästa