Annons
Föregående Nästa

Fler mår sämre – så går du mot strömmen

Fler mår sämre – så går du mot strömmen
06 februari 2014

Psykiska diagnoser, så som depressioner, står i dag för nästan hälften av alla sjukskrivningar. Beteendevetaren Marie-Louise Söderberg hoppas att större kunskap i samhället ska få trenden att vända.

Annons

Marie-Louise Söderberg arbetar på Mind, en ideell förening som fokuserar på frågor som självmord, psykisk ohälsa i arbetslivet och ungas psykiska hälsa.

– När jag var ung jämförde man sig med den snyggaste tjejen på skolan, i dag jämför man sig med den snyggaste tjejen i världen. Vår nya värld är gränslös på gott och ont, säger hon.

Den psykiska ohälsan ökar, varför just nu?

– Dels har vi ett samhällsklimat som bidrar till stress, man ska vara lyckad och ställs inför många viktiga val hela tiden. Du ska ha en bra utbildning eller ett bra jobb, samtidigt ska du vara smal, vacker och glad, ha många vänner och en aktiv fritid. Samhällskraven bidrar till att skapa psykisk ohälsa. Dels har det blivit mindre tabu att söka hjälp, varför vi i dag ser problemen tydligare.

Vilka drabbas av psykisk ohälsa?

– Det kan drabba vem som helst. Du kan gå igenom personliga kriser eller trauman oavsett hur mentalt stark du är. Men har du ett bra stöd från familj och närstående, bra utbildning eller andra skyddsnät klarar du dig ofta bättre än om du har dålig självkänsla, ingen utbildning eller relationsproblem.

Vad bör arbetsgivare tänka på?

– Arbetsgivarna har ett stort ansvar. De måste tänka på att ha ett gott arbetsklimat och att samtliga på arbetsplatsen syns och får ta den plats de behöver. Att ha en fungerande friskvård och ge sina anställda bra förutsättningar till motion och god kosthållning är också viktigt. Deras kanske viktigaste ansvar är dock att se till att lägga arbetsbelastningen på en lämplig nivå, att motverka för mycket övertidsjobb och på så sätt främja balansen mellan arbete
och fritid.

 

Varningssignaler 

Dålig sömn.

Trötthet och orkeslöshet.

Ångest som hämmar ens aktivitet.

Panikattacker och att man undviker att gå ut.

Känslor av meningslöshet och minskad livslust.

 

Så kan du förebygga psykisk ohälsa:

> Sov ordentligt.

> Ät nyttigt.

> Träna.

> Se till att umgås med folk du tycker om och gör aktiviteter du gillar.

> Ta korta pauser ibland, du kan inte alltid vara igång.

 

Lina Hovling
Publicerad 06 februari 2014
Föregående Nästa