28 Apr 2009 kl: 00:00

Experternas bästa marknadsföringstips i kristider

horas Dags att dra i nödbromsen när det gäller marknadsföringen? Tvärtom! Vi har klämt en webb- en PR- och en reklambyrå på deras bästa marknadsföringsknep i kristider. När det krisar är det första de flesta företag drar ned på marknadsföring. Men många hävdar att det är ett stort misstag och att det istället är i sämre tider som det lönar sig att satsa extra på just marknadsföring. En tungviktare inom näringslivet, Jacob Wallenberg, ordförande i Investor, skriver i bolagets senaste årsredovisning:  "En av de viktigaste lärdomarna från tidigare konjunkturnedgångar är vikten av att fortsätta investera i forskning och utveckling, liksom försäljning och marknadsföring för att skapa konkurrensfördelar. Även under de svåraste ekonomiska tider måste bolagen fortsätta investera inom dessa viktiga områden."   Men hur använder man då sina marknadsföringspengar mest effektivt?   – I en lågkonjunktur blir det viktigare än någonsin med den gyllene regeln om att det är sex gånger dyrare att skaffa en ny kund än att behålla en gammal, menar Johan Hagegård, VD på reklambyrån Fairfax.   Enligt honom bör man därför fokusera mindre på nykundsbearbetning och mer på att utveckla kundrelationen med de befintliga kunderna. Ett sätt att göra detta är att bygga kundklubbar med förmåner som skapar en högre lojalitet hos kunden. Ett annat sätt är att utveckla sin produktportfölj och få varje kund att köpa mer.   Johan Hagegård tror även det är viktigt att tänka proaktivt: – Sitt inte och vänta på att kunden kommer till dig, utan ta kontakt med din kund och föreslå intressanta lösningar du tror skulle passa, säger han, och fortsätter: – Kort sagt: Är du marknadsledare och har muskler att visa – ta kål på konkurrensen. Är du underdog eller i mellanklassen, så får du snabbast roi (return on investment) på insatser du gör mot befintlig kund och produktportfölj.   Även Johan Åberg, Projektledare på webbyrån Norweb, håller med om att det blir viktigare att bearbeta befintliga kunder i egna kanaler när vi går mot sämre tider. – Egna kanaler är ofta extremt kostnadseffektiva eftersom mediekostnaden är noll vilket normalt är 90 procent av den totala investeringen, säger han.   Enligt Johan Åberg är det också bra att jobba med att utveckla service- och förvaltningsdelen om nyförsäljning går trögt. Andra viktiga punkter att tänka på är att tydliggöra sitt erbjudande och kommunicera samma budskap i alla mediekanaler och att inrikta sig på mätbara aktiviteter och mätbara mål, till exempel enkelt mätbara kanaler som Google, Affiliate program och direktmarknadsföring.   Fredrik Pallin, på PR-byrån Mahir PR, menar att det idag går alldeles utmärkt att marknadsföra sig med en smal budget: – Det handlar framförallt att välja vilka målgrupper man vill nå och var de finns. Att använda exempelvis sociala medier och agera där kunderna finns är ett sätt att gå från dyr och trubbig massmarkandsföring till smart målgruppsanpassad konversation, säger han. Ska man mot förmodan satsa på traditionell reklam i form av exempelvis print eller reklamfilm tycker han att det verkar vara bra pris hos medierna just nu: –  Det ser man inte minst på annonser på bästa plats idag i TV och tidningar. Det är mycket okända och obskyra företag som annonserar just nu, som sannolikt inte hade haft råd till detta för ett år sedan då priserna var högre. Andra tips från Fredrik på hur företag kan marknadsföra sig i lågkonjunktur är att bygga långsiktiga relationer med nyckelbloggare och nyckeljournalister och vara aktiv med att berätta sitt företags historia. Man bör också försöka se över sina egna kanaler, som sin hemsida och egna nätverk, och kartlägga inom vilka sociala medier ens kunder finns och kommunicera med dem där – till exempel Twitter, Flickr, Youtube och Facebook. – Vilket material har ni som går att återanvända? Finns det reklamfilmer som går att få ut till målgrupperna? Har ni gjort intressanta rapporter eller presentationer som går att sprida via nätet? Är alla era bilder utlagda på Flickr?     Sammanfattning

  • Satsa på att utveckla kundrelationen med befintliga kunder.
  • Jobba mer med service och lojalitetsprogram.
  • Använd egna mediekanaler och jobba med mätbara mål.
  • Satsa på ett tydligt budskap i samtliga mediekanaler.
  • Var proaktiv – förseslå lösningar till kunden på eget initiativ.
  • Ska man annonsera är det goda tider för bra förhandlare – se till att få ett riktigt bra pris!
  • Hur syns ni på Google? Jobba med att bli mer sökbar. Köp sökord – ofta billigt och mycket effektivt!
  • Kommunicera med era kunder genom sociala medier.

 Text: Mia Berin Kamlén