22 Jun 2009 kl: 00:00

Expertens CV-tips

Fråga:

 

Hej!

Hur bör jag på bästa sätt utforma mitt CV och hur bör jag agera i kontakten med en eventuell arbetsgivare? Bör jag vid varje punkt; arbetslivserfarenhet – företag, förtroendeuppdrag etc. berätta vad jag lärt mig och vilka sidor av mig som utvecklats osv? Eller bör jag bara kort och koncist beskriva vad jag gjort? När jag väl skickat min ansökan till ett företag, som dock inte hör av sig med varken en bekräftelse på mottagen ansökan eller efterfrågar intervju, bör jag då ta kontakt själv? OM ja, efter hur lång tid?

 

 

Svar:


Hej,

 

Det finns vissa oskrivna regler att hålla sig till när man skriver ansökningshandlingar. Förutom att hålla layouten så enkel och lättläst som möjligt samt att köra stavningskontrollen fram och baklänges gäller det att på ett så beskrivande och intresseväckande sätt som möjligt berätta om sina förmågor och erfarenheter.

 

Det handlar om att kunna lyfta fram guldkornen, det du verkligen vill framhålla om din kompetens och dina erfarenheter. Att ge exempel på prestationer och resultat är alltid bra men sedan gäller det att prioritera. Det är inte säkert att allt skall med. Huvudsaken är att de uppgifter du väljer att ta med är relevanta för det arbete du söker annars blir din ansökan ointressant och svår att ta till sig. Tänk på att konkurrensen idag är stenhård inom de flesta branscher så det gäller att profilera sig.

 

Innan du skickar in en ansökan bör du kontakta arbetsgivaren och ställa lite frågor om tjänsten. Detta för att du skall kunna få ytterligare infomation som kanske inte fanns med i annonsen. Det är svårt att formulera annonser och det är inte alla företag som är proffs på detta. Läs noga igenom texten och försök få fram vad man egentligen är ute efter. Titta på webben om företaget/organisationen informerar om sin verksamhet där. Sedan gäller det att ställa en eller ett par intelligenta frågor, alltså inte om sådant som redan finns förklarat i annonsen eller på webben. Det brukar finnas en kontaktperson angiven i annonsen som du kan be att få tala med. Här har du ett lysande tillfälle att få reda på hur många som sökt jobbet samt hur man avser att gå vidare från företagets sida.

 

Om du ändå inte hört något efter ett par veckor är det helt ok att ringa och höra efter hur långt man kommit i anställningsprocessen. Många företag skickar bekräfteler på mottagna handlingar men långt ifrån alla.

 

Det finns en mängd litteratur i ämnet hur man skriver CV och ansökningsbrev. Akademibokhandeln brukar ha ett bra sortiment, t ex CV-boken Konsten att marknadsföra sin kompetens av Charlotte Hågård.

 

Många hälsningar,

Astrid Gauffin, karriärcoach

 

Läs fler frågor och svar eller ställ din egen fråga till Astrid i vår expertpanel!