Föregående Nästa

Essity sprider kunskap och ger äldre och sjuka en mer värdig vardag

Essity sprider kunskap och ger äldre och sjuka en mer värdig vardag
23 oktober

Inom Essity finns storsäljande varumärken som Edet hushållspapper, Libresse mensskydd och Libero barnblöjor. Företaget är också världsledande inom inkontinensskydd med varumärket TENA och ligger bakom en rad smarta innovationer.

Niclas Hörle, Global Product Development Director på det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity, ansvarar för produktutveckling inom varumärket TENAs större inkontinensskydd. Målgruppen är vårdtagare på sjukhem, vårdhem och äldreboenden samt äldre som vårdas av anhöriga i hemmet.

Hur är det att arbeta med ett varumärke som TENA?

– Det känns väldigt meningsfullt. För personer med inkontinensproblem kan våra skydd göra stor skillnad. För att bättre förstå vårdpersonalens och vårdtagarnas behov besöker vi regelbundet sjuk- och vårdhem. De insikter vi får ligger sedan till grund för vårt innovationsarbete och har resulterat i en palett av olika inkontinensskyddslösningar. Den som är rörlig och kan gå på toaletten kan behöva ett skydd som går att öppna och stänga medan den som är sängliggande kan behöva en annan typ. För att minska hudirritation har vi också tagit fram ett sortiment av fuktgivande hudkrämer, våtservetter och tvålar.

Inkontinens är ett tabubelagt ämne – hur hanterar ni det?

– Eftersom TENA är marknadsledande i världen ser vi det som vår uppgift att sprida kunskap om inkontinens och utbilda till exempel vårdpersonal och anhöriga som vårdar äldre i hemmet. Att ha en öppen dialog där vi försöker avmystifiera inkontinensproblem underlättar för alla att hantera detta.

”Våra innovationer inom TENA inkontinensvård gör stor skillnad för sjuka och äldre.”

Vilken innovation är du mest stolt över?

– TENA Identifi, som är en digital lösning för att mäta urinmängden i inkontinensskydd. Resultatet används för att planera in rätt tider för toalettassistans och prova ut rätt storlek på inkontinenshjälpmedel utifrån individens behov. Verktyget har funnits på marknaden i Sverige sedan 2015 och används idag av ett 40-tal kommuner runt om i landet för att skapa mer tillförlitliga inkontinensutredningar.

Hur landade du i din nuvarande roll?

– Jag började som produktutvecklare inom Feminine Care för 14 år sedan med fokus på mensskydd, trosskydd och tamponger. Därefter jobbade jag under nio år som global inköpschef för varor och tjänster. För två år sedan sökte jag mig tillbaka till Research & Development och nu är jag ansvarig för ett team bestående av 13 produktutvecklare baserade i Göteborg och Philadelphia. Mitt team arbetar i innovationsprojekt tillsammans med andra kompetenser inom bolaget såsom materialspecialister, marknadsförare, laboratorie- och maskiningenjörer.

Vad är det som har fått dig att stanna så länge?

– Essity är ett globalt företag där det finns stora möjligheter att utvecklas, till exempel genom att byta roll eller arbeta i ett annat land. Jag uppskattar också kulturen, som är både driven och omtänksam. Vi har ett brinnande engagemang för att höja livskvaliteten för våra kunder – oavsett om de är sex veckor eller 90 år gamla.

Läs mer om innovation på Essity.

Jacqueline Fahlander
Publicerad 23 oktober
Föregående Nästa
Klara Stefansson

Klara Stefansson

Webbredaktör
Andreas Wirf

Andreas Wirf

Art Director
Linda Fritiofsson

Linda Fritiofsson

Redaktör
Josefin Svenberg

Josefin Svenberg

Chefredaktör