Föregående Nästa

Så nådde Erik 30 000 med sitt filmade cv

Erik Sjölin, 28, har Sveriges kanske mest virala cv – en Youtube-film med fler än 30 000 visningar.
15 september 2015

Erik Sjölin ville ha ett jobb, stanna i Göteborg och dessutom hjälpa andra jobbsökande. Han lade upp en film på Youtube som nu är Sveriges kanske mest virala cv – och det har gjort att han nu uppnått sina tre mål.

Annons

När Erik Sjölin lade upp en cv-film på Youtube hösten 2014 var det inte bara för att hitta ett arbete. Framför allt var det viktigt att han fick stanna i Göteborg – han var trött på att hela tiden höra att alla jobbmöjligheter fanns i Stockholm – och dessutom ville han hjälpa andra arbetssökande i staden där han bor.

Är ditt cv unikt? Ta reda på det här!

I dag kan Erik konstatera att han har uppnått sina tre mål med projektet.

– Responsen var fantastisk! Filmen har visats över 30 000 gånger och förutom arbetsgivare är det även många privatpersoner som har hört av sig. De kände igen sig och berättade att min film hade gett dem ny inspiration i deras eget jobbsökande, säger Erik.

I den knappt två minuter långa filmen, som har titeln ”Stanna i Göteborg?”, inleder Erik med att beskriva sin kärlek till staden. Därefter följer en rimmande och tonsatt beskrivning av hans erfarenheter, kunskaper och personliga egenskaper.

”En cv- film passar inte alla. Försök att hitta något unikt, som helst inte är gjort tidigare, men som framför allt visar dina kunskaper och är relevant för jobbet som du söker”

Har gett honom jobb – två gånger

Att Eriks meritförteckning gjordes just som en film var ingen slump. Han pluggade medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet, och under en utbytestermin i USA gick han bland annat en kurs i videoproduktion. Filmen gjorde han direkt efter sin examen förra sommaren.

– Jag älskar att starta och genomföra projekt, och jag skulle ju söka jobb. Så jag tänkte: ”Varför inte göra ett projekt där jag får använda alla mina kunskaper?”.

Med sin kännedom om media satte han upp en pr-plan för filmen, men den kom aldrig till användning eftersom spridningen skötte sig själv och flera medier hörde av sig ändå. Och bara ett par veckor efter att videon släppts fick Erik ett anställningserbjudande från en reklambyrå i Göteborg som han tackade ja till.

– Men nu har jag precis fått ett nytt jobb som marknadskoordinator. Det passar perfekt med min bakgrund. Och det var faktiskt min film som var inkörsport till det här jobbet också. Det är många som kommer ihåg filmen och den finns ju fortfarande kvar på Youtube.

Fixade rekryteringsträff för lönen

Eriks tredje mål med projektet får också anses väl avklarat. I slutet av filmen lovar han att donera halva sin första lön till att hjälpa arbetslösa i Göteborg, och när han hade landat jobbet på reklambyrån finansierade och arrangerade Erik en rekryteringsträff tillsammans med Arbetsförmedlingen. Där fick arbetsgivare i Göteborg med rekryteringsbehov möta arbetssökande med matchande kvalifikationer.

– Flera personer fick jobb samma dag, vilket känns fantastisk kul. Det var mitt sätt att ge tillbaka.

”En cv-film passar inte alla”

Till andra som vill sticka ut med sin jobbansökan ger Erik rådet att utgå från sig själv.

– En cv- film passar inte alla. Försök att hitta något unikt, som helst inte är gjort tidigare, men som framför allt visar dina kunskaper och är relevant för jobbet som du söker. Om du är ekonom kanske du kan utforma ditt cv som en årsrapport, till exempel. Även om du inte söker ett traditionellt kreativt jobb så kan du göra en kreativ ansökan.

Josefin Svenberg
Publicerad 15 september 2015
Föregående Nästa