”En ja-sägare är inte en bra säljare”
21 Jan 2014 kl: 00:00

”En ja-sägare är inte en bra säljare”

Säljare! Det skulle jag aldrig kunna vara. Den kommentaren har Patrick Olsson fått höra många gånger. Själv har han aldrig jobbat med någonting annat än sälj och älskar det. Det började med att han fick jobb som motorcykelförsäljare. Med mersmak för sälj började han studera på IHM Business School, inriktning företagsförsäljning.

– Jag ville fortsätta som säljare och fick sedan praktik på ett danskt telekombolag, TDC, där jag fick följa med de bästa och mest erfarna säljarna och lära mig hur de jobbar. Det var extremt lärorikt.

 

Efter examen åkte Patrick till Australien och läste vidare till en Bachelor of Business Management på Bond University. Väl hemma igen fick han en Key Account-tjänst på ett företag där han jobbade fram till förra våren då han tillsammans med en partner startade ett eget företag som säljer e-handelslösningar.

– Vi jobbar med en plattform som heter Magento, som är en av de största i världen. Utifrån den bygger vi hela koncept utifrån kundens behov med allt från design och frontend-arbete till kundhantering. Vi är i dag partner med Magento som nu är ett helägt eBay-företag.

Eftersom deras tjänst bygger på ett helhetskoncept blir säljcykeln lång, berättar Patrick.

– Ett case kan landa på mellan hundra tusen och femhundra tusen kronor och det är många som ska vara involverade i projektet. Mycket i mitt säljjobb handlar därför om att förklara projektets process.

 

För att lyckas som säljare menar Patrick att du måste vara dig själv och hålla dig så långt borta från stereo-typen som möjligt. Vattenkammat hår och jajamen-snacket tror han inte alls på. Men viktigast av allt menar han är att ställa motkrav på kunden och att våga ta betalt.

– En ja-sägare är inte en bra säljare. Du måste ställa krav tillbaka. Det visar att du har koll på vad du säljer, och vet vad som krävs för ett bra resultat. Samtidigt
får du inte sälja för billigt. Om du alltid erbjuder låga priser och snabba leveranser är det givetvis lätt att komma överens med kunden. Men verkligheten springer ifatt.

Snabba affärer och stora pengar är ingenting som någonsin har lockat Patrick in i säljbranschen.

– Jag har aldrig valt yrke på grund av pengar, då skulle jag inte ha satsat på att starta eget. Däremot gillar jag provisionsbaserad lön och tycker att bra insatser ska belönas. En säljares prestationer driver ju ett helt företag framåt och innebär ett stort ansvar.

 

PATRICK OLSSON

TITEL: Fastighetsmäklare och partner i Fastighetsmäklarna.

ÅLDER: 27 år.

TITEL: COO Sales Director.

UTBILDNING: Bachelor of Business Management, IHM Business School och Bond University i Australien.

MIN BÄSTA AFFÄR: Investeringen i min utbildning i Australien.