Annons
Föregående Nästa

Elitträning för entreprenörer

Elitträning för entreprenörer
26 november 2014

Innovationskontoret om varför de satsar på ett boot camp enbart för kvinnliga entreprenörer.

Annons

Innovationskontoret vid Stockholms universitet uppmuntrar och stödjer universitetets forskare, doktorander, anställda och studenter att omvandla idéer till framgångsrika produkter och tjänster på den kommersiella marknaden. Här jobbar affärsrådgivaren och innovationskoordinatorn Ishtar Touailat bland annat med att arrangera innovationsdagar och kom igång-kurser.

Men nu är det alltså dags att ”step up the game”. Ett entreprenörs-boot camp. Endast för kvinnor. Den första gick av stapeln tidigare i höst.

– I vanliga fall är det generellt väldigt mansdominerat på entreprenörsevents, men på senare år har könsfördelningen skiftat till närmare 50/50. I vissa fall är kvinnorna till och med i majoritet. Trots det visade det sig att av de som faktiskt sjösatte sina affärsidéer var 70–80 procent män. Många kvinnor faller bort och det gör mig jäkligt ledsen. Så mycket innovationskraft går förlorad, säger Ishtar Touailat.

Hon ser ett tydligt mönster. I mångt och mycket handlar det om självförtroende, menar hon.

– Av de män jag träffar på våra olika aktiviteter har förstås många jättebra affärsidéer, men jag träffar även de som inte har särskilt bra innovationshöjd eller skalbarhet, trots det så är de ohämmade och orädda. Oavsett idékvalitet tror de sig kunna kamma hem investeringskapital på miljoner utan att ens ha identifierat sin marknad.

Kvinnorna tenderar dock att fastna på idéstadiet. Detta trots att kvinnorna genomgående hade mer välgrundade affärsidéer, tillägger Ishtar Touailat.

– Majoriteten av kvinnorna jag träffar har en väl utarbetad affärsplan, men saknar ändå tron på sig själva. I många fall känner de att de inte kan satsa på både familj och karriär. Jag ser det tydligt när jag är ute på olika entreprenörsevents, att det är just självförtroendet det hänger på just när det gäller att ta sig ur startgroparna.

Hur är boot campet upplagt?
– Det är fem heldagar i rad, späckade från morgon till kväll med workshops och inspirerande föreläsare. Dagen kan starta klockan åtta med en föreläsning där man fördjupar sig i affärsmodellering, därefter är det kanske en workshop i hur man strukturerat bygger upp en bra pitch för potentiella kunder och investerare och så fortsätter det dagen lång tills vi avslutar med middag och mingel med speciellt inbjudna aktörer från innovationssystemet. Det är väldigt mycket ”hands on” och kunskap, men också möjligheten att få affärsänglar, riskkapitalister och starka kvinnliga förebilder. Det handlar om att boosta och inspirera deltagarna genom att förkorta avståndet mellan tanke och handling och det genom att avdramatisera entreprenörsrollen och de stereotypiska förväntningar som finns i dag.

Vad skiljer boot campet från andra starta eget-kurser?
– Det är en stor och bred satsning, bara för kvinnor. En kurs går aldrig in på djupet och fångar inte upp alla deltagares behov och kurserna är ännu mindre utformade utifrån deltagarnas affärsidéer. Denna bootcamp är fullspäckad med affärs- och konceptutveckling, säljteknik, affärsmodellering, innovationsprocesser, pitchträning med mera. Och de kommer arbeta i workshop-format och få en egen coach som stöttar och följer upp i deras utveckling. Det är helt enkelt en veckas elitträning där du går igenom hela kedjan från idé till affär och hur du ska kunna skala upp verksamheten. Deltagarna får dessutom träffa inspirerande och framgångsrika entreprenörer, riskapitalister och affärsänglar och gå på en del företagsbesök.

Lina Hovling
Publicerad 26 november 2014
Föregående Nästa