Dos and dont’s på julfesten
5 Dec 2013 kl: 00:00

Dos and dont’s på julfesten

Årets julfest närmar sig: Fulla kollegor, pinsamma “hemliga tomtar”, skvaller du önskar att du aldrig hört, fast i ett hörn med kontorets tråkmåns – och sen vakna morgonen efter och inse att det var du som gjorde bort dig. Eller ett sätt att bli bättre vän med dina kollegor, nätverka med andra avdelningar och se till att du inte blir förbisedd vid nästa internrekrytering eller löneförhandling.

 

Enligt Dan Porsfelt, lektor i arbets­vetenskap vid Växjö universitet, har samvaro kring alkohol blivit ett allt vanligare sätt att skapa gemenskap inom företaget. Tackar du nej till fredagsöl och after work riskerar du att hamna utanför, och till och med få sämre lön och karriär. Det är alltså värt att tänka över hur du förhåller dig till julfesten. Även om du hatar tanken på att spendera en hel kväll med människor du jobbar med hela dagarna kan det vara en bra idé att svälja hårt och ändå dyka upp och visa din fina team-anda.

 

Men måste man verkligen köpa spritromantiken? Det där ”åh vad kul, alla var skitfulla” är ju ändå rätt beklämmande. Magdalena Ribbing, folkvettsexpert, håller med men tycker ändå att du bör gå.
− En firmafest är ett sätt att umgås med kollegorna som kan vara viktigt, så jag föreslår att du går dit, låter bli att dricka mer än du vill, och går hem diskret om det blir outhärdligt. Kanske har du själsfränder som också ogillar att tappa hyfs och stil? Då kan ni hålla er till varandra. Men låter du bli att gå alls ris­kerar din frånvaro att bli ett samtals­ämne, säger hon.

 

Väl på plats bör du tänka på hur du beter dig. Att dansa med klädhängaren eller hänga vid bardisken och högljutt snacka skit är inte helt lyckat. Att nätverka och säga tack till de som fixat festen kommer däremot ta dig långt.

 

 

Vill du utnyttja partyt som en språngbräda i karriären är det här knepen att ta till:

1. Klä dig rätt.
Ett knep är att anpassa dig efter din närmsta chef, ett annat att följa uttrycket: ”klä dig för jobbet du vill ha, inte för jobbet du har”.

 

2. Tänk på vad du säger!
Gnäll inte, skryt inte för mycket, prata inte skit och inte lön. Kort sagt: säg inget på fyllan som du inte skulle göra en helt vanlig kontorsdag. Och nej, du bör inte säga till kollegorna att de suger och att du kan göra deras jobb mycket bättre än dem – speciellt inte till chefen.

 

3. Prata inte bara om jobbet
Är din ambition att bli känd som kontorets tråkmåns? Snacka bara jobb hela kvällen! Är ambitionen snarare att bli bättre vän med dina kollegor så välj andra samtalsämnen. Och tänk på att inte hålla en monolog. Ställ frågor om andra, alla älskar att prata om sig själva.

 

4. Nätverka.
Passa på att prata med kollegor du vanligtvis inte träffar och att byta några ord med chefen. Det är alltid bra att skapa dig ett gott rykte och se till att bli ett ansikte alla känner igen (på ett positivt sätt). Inte minst kan det hjälpa dig i din jobbvardag, med att bygga allianser och få hjälp fortare.

 

5. Passa på att begrava stridsyxan.

Ta en drink med dina kontorsrivaler och lägg gamla konflikter bakom er.

 

6. Ta det lugnt med spriten
Att bli känd som kontorets fyllo är ingen bra idé! Det är lätt hänt att ta en drink för mycket och börja dansa med klädhängaren. Drick långsamt och ta varannan vatten. Och börja inte skrika efter mer sprit eller dricka upp bordsgrannarnas slattar − blir du sugen på mer än vad som bjuds är det dags att gå vidare.

 

7. Ragga inte
Nej, det är inte det perfekta tillfället att äntligen lägga in stöten på den snygga IT-teknikern. Det är framförallt inte läge att stöta på Anna från ekonomiavdelningen som du efter sjätte ölen plötsligt upptäcker är urläcker. Och kränkningar och sexuella trakasserier är alltid uteslutet. Blir du själv utsatt för trakasserier under en arbetsrelaterad tillställning, säg till!

 

8. Ta det lugnt med Facebook
Det är alltid kul med bilder, men lägg inte ut dem på nätet om du inte har tillåtelse från dina kollegor.

 

9. Välj rätt tidpunkt att gå hem
Gå inte först − det kan framstå som att du tycker att du är för cool för att stanna. Men gå inte heller sist − det är inget pyjamasparty. Spårar festen ur är det däremot definitivt dags att dra.

 

10. Tacka!
Glöm inte att tacka dina schyssta kollegor som fixat festen!

 

11. Sist men inte minst:
Ha kul! ( Har du verkligen inte kul, så låtsas − annars kan du lika gärna stanna hemma.)