Föregående Nästa

Dino Todorovic: unga entreprenören som imponerade på Forbes

Dino Todorovic: unga entreprenören som imponerade på Forbes
02 juli

Dino Todorovic är endast 29 år gammal men är redan en framgångsrik entreprenör. Tillsammans med två medgrundare startade han Vembla, vars affärsidé är att leverera matvaror till din dörr inom 60 minuter. I år blev han invald i den amerikanska affärstidningen Forbes 30 under 30-lista. Vi träffas över en kaffe och pratar om Forbes, start-ups, Snabba Cash och stress.

Annons

Dino Todorovic fick precis som alla andra reda på att han hade kommit med på Forbes prestigefyllda 30 under 30-lista när den publicerades på nätet. Han berättar att beskedet kom som lite av en chock, trots att han hade varit i kontakt med tidningen innan och visste att han var nominerad. När jag frågar honom om han känner sig lite kaxig nu skrattar han.

– Kaxig vet jag inte. Men det är jättekul, det var lite av en chock att se sig själv där såklart. Jag hade inte riktigt räknat med det.

Vad tror du att det här kommer att innebära för dig?

Jag vet inte direkt om det har någon innebörd framöver… Men att vara del av nätverket är en jättebra och stor grej. Och det är väl kanske den största nyttan som jag har märkt av hittills. Det är många likasinnade människor, vi har kontakt via slack-kanaler och event; senast igår hade vi ett kick-off event. Några är från Stockholm, men det är ju också människor från hela världen som man kan ta hjälp av och ställa frågor till.

Vardagshandlingen var ett stressmoment – ledde till företag

Egenföretagande och mat är något som går i släkten. Dino berättar att han präglats av sina föräldrar som själva har drivit restaurang. Redan under utbildningen till ingenjör på KTH startade han parallellt sitt första företag:

 Det gick inte vägen, men det var en jättebra lärdom.

Under studietiden jobbade han även på en annan start-up, fast som anställd, och märkte att det livet var mycket roligare än andra stora bolag han varit anställd på.

Dels för att man har större påverkan, ens egen betydelse är ofta större än på ett stort företag där man bara är ett litet kugghjul i vissa fall. Speciellt när du startar något själv, då har du möjlighet att välja vad du ska jobba med och kan lösa ett eget problem. Och sen är det en annan atmosfär, det är inte lika strukturerat, så det finns mer frihet i vad man gör och hur man gör saker, och beslut går snabbare och så.

Idén till Vembla kom till då han upplevde att just handling var ett stressmoment för honom i vardagen, och att han inte såg att det fanns något bra alternativ på marknaden.

För mig har det bara varit en börda. Jag har försökt handla online innan jag startade Vembla och tyckte att det inte fanns så bra alternativ, dels för att det kan ta flera dagar, servicenivån är inte jättebra: det kan vara så att en vara är slut och så upptäcker du det först när du har fått hem alla varor. Så att det fanns inga bra alternativ för mig och det var ett problem jag ville lösa.

Idén blev verklighet då han via en startup-inkubator träffade medgrundarna till Vembla. Företaget drog snabbt in sin första miljon. Han betonar vikten av att göra grundlig research inför möten med investerare för att dra hem en affär – innan de tog in pengar gjorde de hundratals intervjuer med kunder för att kunna visa på att behovet inte bara fanns hos de själva. Han säger att grundlig research är extra viktigt för att sälja in en idé, då man inte har statistik att gå efter. 

–  Det gäller att ha besvarat de svåra frågorna för sig själv. Vad händer om en konkurrent kommer in? Man ska fundera över alla möjliga scenarion, och ha svar på de frågorna, för i en så tidig fas finns det inte någon fakta egentligen att gå på.

Du behöver inte jobba dygnet runt som egenföretagare

Vi kommer in på hur livet ser ut som egenföretagare. Det finns en bred föreställning om att entreprenörskap i princip innebär stora, livsomfattande uppoffringar. Detta narrativ kommer delvis från kulturella skildringar av egenföretagande, men också till stor del från entreprenörer själva som berättar hur jobbet tar upp all vaken tid. Detta går inte bara ut över vänner och familj utan även ens personliga sömn- och matvanor. Den senaste populära svenska skildringen av denna livsstil ser vi i den hyllade tv-serien Snabba Cash, där huvudpersonen Leyas liv framförallt cirkulerar kring en konstant stress kring sitt företag som leder till brustna relationer, svek och pengastress. När jag frågar Dino om livet som entreprenör påminner om representationen vi ser i Snabba Cash skrattar han lite.

– Den kriminella delen känner jag inte igen så mycket av… Men ja, det finns likheter såklart, men det kanske har dragits lite till sin spets i serien. Absolut så kan du behöva jaga investerare och det är ett stort jobb, speciellt i början att få folk att tro på idén. I serien hamnar hon i en situation där det är brist på pengar, och det måste lösas snabbt. Det händer hela tiden, att man känner att man är närmre och närmre slutet, och måste få in pengar innan en viss tidpunkt. Det kan skapa mycket stress, så på sätt och vis så stämmer det ju. 

Vembla drog in sina första pengar år 2019, och i januari 2020 lanserades betaversionen. Dino berättar att det under denna period var ganska lugnt med beställningar. Sedan i mars lamslogs världen av Corona-pandemin. De ökade restriktionerna och oviljan att besöka platser med mycket människor gjorde att beställningarna via Vembla fullkomligt exploderade. 

Det var intressant timing, att helt plötsligt när Corona slog till så blev det en extrem stress, för då har vi gått från några få beställningar i veckan till ganska många. Vi var kanske fyra, fem personer innan, och en månad senare så var vi kanske tjugo-trettio, vilket var extremt stressigt. Där var det en period framåt till sommaren där man fick köra en hel del beställningar själv för att försöka rädda situationen. 

Hur klarar man den emotionella berg- och dalbanan?

Jag har inget klart svar på det. Mitt sätt har varit att ändå alltid sköta mat, sömn och träning. Jag tror att gör jag det så klarar jag i princip allt. En annan grej för mig är att jag alltid tyckt det är kul. Så även om jag jobbade från morgon till kväll utan att knappt äta så gör du något du tycker om. Sköter du de grundläggande behoven så går det, skulle jag säga. Men det kan ju ändå vara jobbigt såklart.

Dino berättar vidare att han under pandemins mest intensiva period jobbade 15-16 timmar per dygn. Nästan hela året gick ut på att gå på möten, träffa investerare samt logistisk och teknisk utveckling. Under den här perioden hade han knappt något vardagsliv, där jobbet gick ut över andra saker som han gärna hade prioriterat såsom vänner och familj. Han betonar dock att det absolut inte behöver vara så.

Jag tycker inte att det är ett självändamål att leva så, att jobba dygnet runt. Det tycker jag inte att man ska sträva efter, och det behöver inte vara så. Men i mitt fall hände det oväntade saker som tvingade in mig i det – och där behöver man vara beredd att göra de uppoffringarna. Men jag skulle inte utgå från att det måste vara så, utan man kan ändå ha ett relativt normalt liv och ändå göra bra ifrån sig och ha ett företag som fungerar.

Människorna i centrum när man startar företag

Många gig-företag med fokus på snabba hemleveranser har kritiserats på grund av de dåliga arbetsvillkoren för anställda. I en artikel från Sydsvenskan liknar en anställd vid Foodora arbetet som cykelbud med slaveri, där timlönen kan vara så låg som 39 kronor. Jag undrar om man med detta i åtanke kan handla på Vembla med gott samvete. 

Vi har valt ett helt annat tillvägagångssätt än de här företagen du nämner. De som jobbar på Vembla är schemalagda och får betalt per timme, det gör att de vet vad de kommer tjäna varje månad till skillnad från vissa andra aktörer. Vi följer den svenska modellen och erbjuder bland annat OB. Vi har dessutom tagit hjälp av en tredje part som deklarerar skatter, försäkrar alla anställda och hanterar alla sociala avgifter så att allt blir rätt. Därav så tycker vi att vi sköter det bra, vi är ingen typisk gig-plattform skulle jag säga. Alla som betalar skatt har rätt till pension, och så vidare. Vi har sett gig-plattformarna innan oss och försökt att rätta till de problemen. En stort problem i andra företag är att man inte vet vad man kommer tjäna, med skamlöner som inte går att leva på, 30-50 kronor i timmen. Med en timlön så vet man vad man kommer att tjäna, och det blir aldrig sådana låga nivåer.

Vad är det annars som utmärker Vembla, jämfört med andra företag med snabba hemleveranser?

–  Framförallt så särskiljer vi oss med att vi har ett betydligt bättre utbud och högre servicenivå. Vi har dels flest antal anslutna butiker av alla plattformar, och vi är de enda som egentligen kan leverera hela sortimentet på en timme. Dessutom, om det är så att en vara är slut ringer vi alltid och frågar om du vill ha en ersättningsvara, och alla shoppers tränade att välja de bästa produkterna. Så: stort utbud och hög servicenivå.

När du har byggt ditt företag, vad har du tagit med dig in för kärnvärderingar?

Min syn på företag och företagsbyggande är generellt att människorna är det viktiga. Det är egentligen de som utgör företaget, och jag tycker man ska fokusera på dem och se till att folk är nöjda, glada och motiverade. Att trivas på jobbet tror jag är en grundförutsättning för att det ska gå bra. Det ska vara hållbart, och där är kultur väldigt viktigt, speciellt i början. Kulturen följer ju med sen och utvecklas utifrån vart man sätter grunden. Där tycker jag framförallt att det är viktigt att folk är motiverade och att de trivs.

Våga be om hjälp

För dig som har funderat på att starta eget företag har Dino flera råd. Bland annat att man ska vara beredd på att göra uppoffringar: se till att spara så mycket pengar som möjligt innan, då det kan bli så att du får gå utan lön under en period. Efter att man har ett sparkapital så gäller det att komma igång och inte vänta.

Det behöver inte vara jättesvårt. Det typiska är att säga upp sig från dag ett, tappar alla inkomster och bara ger sig ut i det vilda. Det kan vara rätt, men det behöver absolut inte vara så. I vårt fall pratade vi med potentiella kunder, och tittade om det finns ett behov. Det är ett jättebra sätt att ta reda på om människor vill betala för din produkt, för det är en helt annan sak om du bara tror det. Och sen, fundera på de svåra frågorna som kanske en investerare skulle fråga.

Slutligen råder han dig som vill starta eget att göra en gedigen research på kundbehovet, och aldrig dra dig från att be om hjälp – för det är svårt att göra allting själv. 

Publicerad 02 juli
Föregående Nästa