Varje år genomför employer branding-företaget Universum en stor undersökning där man kartlägger Sveriges mest attraktiva arbetsgivare genom att 20 000 studenter får svara på frågor som gäller den framtida karriären. Resultatet presenteras i Företagsbarometern.
Claes Peyron är Sverigechef på Universum och enligt honom finns det en överdriven iver hos arbetsgivarna att kommunicera sina positiva egenskaper utåt, något som blir förvirrande.
– De flesta arbetsgivare förknippas med alltför många saker. Företagen vill så gärna berätta om alla sina fördelar: från förmånspaket och bra chefer, till utbildningsmöjligheter och interna karriärvägar och inte minst hur högt man värderar lagarbetet. Alla dessa fördelar ger visserligen studenterna uppfattningen om att ”Visst, det här kan vara en vettig arbetsgivare” men det är ingenting som sticker ut. Att förmedla en bild där varje smula av smörgåsbordet finns med gör att det blir omöjligt att skilja en arbetsgivare från en annan.
Claes Peyron menar att företagen måste fokusera på att få fram det meningsfulla, såväl i jobbet som i det privata, men också meningen med det som sträcker sig bortom detta, för att nå ut.
– Allt fler vill hitta en bredare och djupare mening. De vill sätta sitt avtryck i historien genom att bidra till att förbättra samhället,miljön … ja förutsättningarna för hela världen och dess befolkning. För dessa nya generationer är arbetet en förlängning av den egna världen. De vill få alla pusselbitar i livet att passa ihop i en störrehelhet – arbete, familj, hälsa, kärlek, värderingar, personliga intressenoch så vidare. Eftersom tekniken fortsätter framåt i en snabbare takt än någonsin, blir livet och arbetet oskiljaktigt sammanflätade. Vi är på väg tillbaka till det gamla jordbrukssamhället där liv och arbete var ett.
I takt med att jobbet och fritiden vävs ihop allt mer är det också läge att se över begreppet karriär – som enligt Claes Peyron snabbt blir föråldrat.
– Istället måste arbetsgivarna tillgodose talangernas ”livskarriär”. Framför allt måste de svara på nya generationers strävan efter mening genom att klargöra sina roller och uppdrag i samhället. De viktiga frågorna är inte längre bara vad arbetsgivarna gör och hur, utan också varför.
Till Framtidsföretagen där du träffar framtidens arbetsgivare.
I samarbete med våra kunder och partners |
Insights:
Jobba på framtidsföretagen!ARLA Siktar på att vara störst globalt Arla är ett expansivt företag med en global tillväxtstrategi. Det vet Caroline Goldberg.
HANDELSBANKEN Här finns utvecklingsmöjligheterna I Handelsbanken finns stora möjligheter att utvecklas. Michaela Morén och Johan Lorentzon blev kontorschefer tidigt i karriären. » Följ med in på Handelsbanken!
ARLA Här görs yoghurt för rymden Som konceptchef på Arla ser Kajsa Ohlson till att mjölken hänger med in i 2010-talet.
SVERIGES RIKSBANK Dina idéer viktiga på Riksbanken Här får du tillsammans med kunniga, engagerade kollegor sätta de finansiella spelreglerna – såväl på hemmaplan som på den internationella arenan.
TRAFIKVERKET Jobba i händelsernas centrum Som strateg på Trafikverket befinner sig John Hultén i händelsernas centrum. » Följ med in på Trafikverket!
SP Bidra till samhällsutvecklingen Det är här det börjar. På SP tar du det första spadtaget till framtidens tekniska innovationer. |