15 Okt 2009 kl: 00:00

”Det här skulle Shortcutmedlemmarna älska”

Hallå där Mia Berin Kamlén, Shortcuts marknadschef som startat upp det nya konceptet Shortcut Business Club.

Är du nöjd med introduktionsträffen?

Ja, jag är fantastiskt nöjd! Vi fick många nyfikna besökare och riktigt intressanta och bra företag på plats. Av kommentarerna att döma efteråt var de flesta besökarna också nöjda och många stannade kvar hela 40 minuter efter frukosten för att knyta till sig nya affärskontakter.

Berätta, vad hände på träffen?

Mikael Arndt berättade om vikten av att nätverka professionellt. Det är bara 3% av alla människor som aktivt jobbar med att knyta till sig professionella kontakter genom nätverk. Och då menar jag inte att ”fika professionellt” utan att aktivt söka nya affärsmöjligheter genom professionella kontakter. Alla på plats fick presentera sitt företag och vad han eller hon söker just nu under max 30 sekunder. Ju mer konkret du är med vad du söker, desto lättare blir det ju att hjälpa dig hitta dessa kontakter. En god frukostbuffé förgyllde också morgonen.

Hur fick du idén till Shortcut Business Club?

Idén till Shortcut business club föddes när jag själv blev inbjuden till en av Mikael Arndts nätverksträffar. Det var en fantastisk upplevelse och jag kom därifrån med nya infallsvinklar och en stor bunt visitkort till potentiella samarbetspartners. ”Det här skulle Shortcut-medlemmarna älska”, var första tanken. Den andra tanken var: ”Hur gör vi det?”. Svaret var ganska enkelt, varför försöka skapa en dålig kopia när man kan ta originalet? Jag kontaktade Mikael Arndt och vi bestämde oss då för att starta Shortcut Business Club i Mikael Arndts regi.

Vem är Mikael Arndt?

Mikael Arndt har drivit affärs- och referensnätverk framgångsrikt i 18 år. Han är säljare i själen och utbildar och coachar även säljare i eget bolag.

Hur fungerar Shortcut Business Club?

Vi träffas varje vecka. Här tänker många direkt: ”Nej, det går bort! Det är alldeles för jobbigt att träffas varje vecka!”. Men se det såhär istället: Tycker du att det är jobbigt att ha ett kundbesök om två timmar varje vecka? Målet för båda är detsamma: nämligen att skapa affärer.

Inför varje vecka har du krav på att leverera. Du anger vilka företag eller vilka personer du vill komma i kontakt med. Detta resulterar i en lista över allas sökningar. Inför varje träff får alla medlemmar ta del av listan och se om man känner någon, eller någon som känner någon, på listan. I så fall får man ta kontakt med de kontakter som kan vara till nytta för de andra medlemmarna inför träffen. Har du inga passande kontakter kan du istället bjuda med dig en gäst med intresse av att göra affärer till nätverksträffen.

”You got to give to get”. Principen är enkel. Här gäller det att bidra med sina kontakter och att vara på plats. Att vi verkligen följer reglerna om att alla ska leverera är också vad som gör att detta fungerar bättre än exmpelvis BNI. Levererar du inte mister du din plats i Shortcut Business club.

Vem har nytta av Shortcut Business Club?

Alla som är intresserade av att göra affärer och nå nya kunder. Du kan t.ex. vara försäljningschef, säljare, marknadschef eller egenföretagare.

Varför är det branschexklusivt?

Principen är att vi ska hjälpa varandra i gruppen – inte konkurrera med varandra. Därför tillåter vi bara en representant för varje företagstyp. Vi tillämpar principen ”först till kvarn”. Om vi ser ett tillräckligt stort intresse kommer vi att starta upp flera Business club-grupper.

Ska ni starta detta på fler platser än Stockholm?

Vi kommer börja med att etablera detta i Stockholm. Om intresset finns är det möjligt att ta konceptet vidare till Göteborg och Malmö.

Vad ska jag göra om jag är nyfiken och vill veta mer?

Kom och upplev det på plats – det är bästa sättet att förstå! Nästa träff är den 29 oktober.

Läs mer och anmäl dig till nästa träff här!