Föregående Nästa

Det ger konkurrensfördelar att hänga med i den nya tekniken

Det ger konkurrensfördelar att hänga med i den nya tekniken
11 november

Säljcoach Max Söderpalm har just nu släppt boken AI och försäljning. Den vänder sig till alla som är intresserade av vad som kommer hända på framtidens arbetsplatser. Hur kan man på ett positivt sätt använda AI för att både göra jobbet bättre och roligare? Oavsett om du jobbar eller framöver vill jobba som chef, säljare, administratör, inom produktion eller marknadsföring kommer du behöva kunskaper och förståelse om det här, menar författaren.

Annons

Är du ung, i karriären kommer det här vara ännu viktigare, eftersom du med all sannolikhet kommer befinna dig i en AI-värld under hela din karriär. Max kommer ihåg när han började jobba och Internet , epost och mobiltelefonen kom. Saker som kom för att stanna. Att snabbt förstå och börja använda detta gjorde ju mitt liv som chef mycket lättare och det gick snabbt.

Det som är viktigt med AI just nu är att förstå det och vänja sig vid att vi kommer ha det här i vår vardag mer och mer. Ett bevis på det är den takt som röstsökningar ökar. Att fråga en smarthögtalare eller sin mobil om saker och få svar är bara ett av många sätt att använda AI.


Kan man få konkurrensfördelar? Vilka?

Är det en konkurrensfördel att kunna få hjälp på ett smart sätt? Klart det är! Tillbaka till röstsökningarna. Jämför en bilförare som behöver veta något och som inte har kopplat in Siri i sin iPhone.

Det blir betydligt omständligare att få fram informationen om du behöver hitta någonstans att stanna, själv söka reda på informationen och sedan börja köra igen, tillägger Max.

Jämför det sedan med någon som kan få informationen direkt av Siri utan att vare sig behöva riskera något genom att fippla med mobilen när man kör eller förlora tid genom att stanna. Det går lättare.

Ta sedan det exemplet och applicera det på allt som tar onödig tid på kontoret. Eller där kvalitén kan förbättras. Om det ringer in till supportavdelningen och den som svarar och ska hjälpa kunden kan få tips i realtid med vad man ska svara kunden kommer få en nöjdare kund än den som inte gör det.

Bara en av alla möjliga situationer där AI kan hjälpa till.


Vad kan hända om man inte alls hänger med?

I boken beskriver jag hur många som är med och driver AI-utvecklingen framåt. Och hur mycket det ökar faktiskt dag för dag. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att den som inte åtminstone orienterar sig i ämnet nu riskerar att hamna långt efter.

Ungefär som att hålla fast vid text-tv istället för att använda internet, poängterar han. Att förstå vad som händer omkring sig är första steget för den som vill nå framgång inom vilket område som helst.

Jag skrev den här boken för att jag är övertygad om att det här är viktigt nu och kommer bli ännu viktigare framöver.

 

Hur kommer mångas jobb påverkas av digitalisering framöver?

Jag tror att över tid kommer alla jobb påverkas. Vilken arbetsplats använder tex inte internet på något sätt idag?

Bästa sättet att försäkra sig mot förändringar är att vara nyfiken och skaffa kunskap. Att veta saker och att lära sig nya saker är att utveckla sig. Så Max råd är att ta för sig av möjligheterna istället för att bli rädd för dom.

Det är en tankevurpa att tro att man kan klara sig undan, enligt honom. Samtidigt som man kanske ändå kollar på Netflix, letar kunder på LinkedIn, nätshoppar eller använder en smarthögtalare. Dom flesta använder redan AI på något sätt.

Att det skulle vara farligare än tidigare. Det har alltid funnits ”bad guys”, hela historien är ju full av dom. Oftast vinner dom goda. Det borde väl bli så nu också, säger Max.

Ett annat sätt att tänka är ju att fundera på hur mycket roligare och lättare det blir både på jobbet och privat om man slipper göra tråkiga, svåra och enformiga saker.

Snabb utveckling

Utvecklingen kring AI på jobbet går väldigt snabbt. På två år gick antalet anställda som jobbade med Amazons smarthögtalare Alexa från 1000 anställda till 10 000. Och då fanns det till och med 2000 vakanta platser.

Så snabbt går utvecklingen. På samma tid ungefär gick antalet ”skills”, alltså saker som Alexa kunde utföra, från 1000 stycken till 90 000.

Det kommer att gå fortare, fortare och sedan ännu fortare. Precis som jag skriver i boken så är detta en bransch som bara har börjat. Förmodligen kommer många som idag är unga och kanske läser den här artikeln jobba med att producera eller sälja AI-system framöver, avslutar Max Söderpalm.

 


Av: Nina Jansdotter

Publicerad 11 november
Föregående Nästa