Föregående Nästa

”Det är läckert att kunna delta i den politiska debatten”

”Det är läckert att kunna delta i den politiska debatten”
22 juni 2009

När Ann-Therése Enarsson gick i åttan informerade hon de yngre skolkompisarna om rökning. Sedan dess har hon engagerat sig i antidrogfrågor, bland annat som generalsek­reterare för En rökfri generation.

Annons

Sedan 2005 är hon vd för Systembolagets dotterbolag IQ, som genom goda exempel och information ska få oss att dricka mindre.

– Jag är oerhört fascinerad av de här frågorna, eftersom de ingår i samhällsspelet och är en viktig del i vår framtid. Och så är det ju politiskt laddade ämnen, och det är jätte­läckert att kunna delta i den debatten.

Vem riktar ni er till?

– Vår viktigaste målgrupp är ungdomarna. Det är de som dricker allra mest. Därför gjorde vi under 2008 en reklamfilm för tv som vi kallar för Rus. Den fick ett enormt genomslag och spreds som en löpeld på Youtube och i blogginlägg. Vi har helt tappat kontrollen över den – och det är vi jätteglada över. Många köper annonsplats för att säga vad de vill ha sagt, men man vet inte om någon lyssnar. På de sociala medierna ser man genast konsumentens kraft. Det gläder oss verkligen.

Vilka är dina styrkor som ledare?

– Jag får ofta höra att jag är engagerad och driven. Och jag tror och hoppas att jag är bra på att lyssna.

Shortcut Redaktion
Publicerad 22 juni 2009
Föregående Nästa