22 Jun 2009 kl: 00:00

”Det är läckert att kunna delta i den politiska debatten”

Sedan 2005 är hon vd för Systembolagets dotterbolag IQ, som genom goda exempel och information ska få oss att dricka mindre.

– Jag är oerhört fascinerad av de här frågorna, eftersom de ingår i samhällsspelet och är en viktig del i vår framtid. Och så är det ju politiskt laddade ämnen, och det är jätte­läckert att kunna delta i den debatten.

Vem riktar ni er till?

– Vår viktigaste målgrupp är ungdomarna. Det är de som dricker allra mest. Därför gjorde vi under 2008 en reklamfilm för tv som vi kallar för Rus. Den fick ett enormt genomslag och spreds som en löpeld på Youtube och i blogginlägg. Vi har helt tappat kontrollen över den – och det är vi jätteglada över. Många köper annonsplats för att säga vad de vill ha sagt, men man vet inte om någon lyssnar. På de sociala medierna ser man genast konsumentens kraft. Det gläder oss verkligen.

Vilka är dina styrkor som ledare?

– Jag får ofta höra att jag är engagerad och driven. Och jag tror och hoppas att jag är bra på att lyssna.