”Det är dags att visa upp oss som kämpar”
8 Feb 2018 kl: 00:00

”Det är dags att visa upp oss som kämpar”

Som ett av fem barn till en hårt arbetande mamma med egen frisörsalong fick Tilda Nordh tidigt lära sig vikten av att jobba och tjäna pengar. När hon var åtta år började hon därför tjäna sina egna pengar genom att, tillsammans med sin mormor som är konstnär, skapa kylskåpsmagneter som hon sålde på marknader. Under tonåren jobbade hon med allt från att dela ut reklam till att städa – och att mocka grisbajs.

– Det var det enda sommarjobbet jag hittade, och även om jag alltid varit lite pimpinett så har jag aldrig varit för fin för att jobba och ta i.

Efter studenten på en musikallinje var Tilda lite osäker på vad hon ville göra. Men efter en vända i London landade hon i att det var skönhetsbranschen hon ville satsa på – varpå hon utbildade sig till hudterapeut på en skola i Malmö.

– Där och då föll pusselbitarna på plats, det var helt rätt för mig.

Efter examen jobbade Tilda på Åhléns och blev sedan utbildningsansvarig för L’Oréal Paris i Sverige – något hon beskriver som startskottet för hennes karriär. Men arbetet var inte en heltidstjänst och därför bestämde hon sig för att flytta tillbaka till hemstaden Katrineholm och börja samarbeta med sin mamma, parallellt med jobbet på L’Oréal.

– Jag hyrde in mig på mammas salong och började göra fransförlängningar, minns Tilda.

”Allt började med ett blankt papper och sedan dess har vi ritat medan vi har sprungit.”

Under samma period hade hennes mamma upptäckt ett nytt beteende, nämligen att kunderna inte längre ville boka in sina tider sex veckor i förväg. De ville ringa samma dag och få en tid.

– Vi insåg att det behövdes ett nytt skönhetskoncept som är mer lättillgängligt och anpassat till dagens livsstil.

Tillsammans började de leta runt i världen efter olika koncept, vilket landade i att de i november 2013 öppnade Sveriges första brynbar: Rapide brynbar.

– Allt började med ett blankt papper och sedan dess har vi ritat medan vi har sprungit, säger hon.

I dag har Rapide for brows 14 brynbarer runtom i Sverige, 47 anställda och en egen produktserie. Nästa steg är att utveckla konceptet och att växa i Norden.

– Vi är ju ”helt vanliga” mor och dotter från Katrineholm utan någon expertis kring hur man startar kedjor. Så det har varit en vild resa!

Det hela låter som en framgångssaga – vilket det också är. Men den har givetvis kantats av utmaningar.

– En utmaning är att hitta lojala och kompetenta medarbetare som stannar kvar i bolaget, och att bygga en stark och attraktiv företagskultur samtidigt som man växer.

”Jag har satt ett hjul i rullning som aldrig slutar att snurra.”

Bitvis har det även varit jobbigt att driva bolag med sin egen mamma, menar Tilda, liksom att i en väldigt ung ålder axla rollen som företagsledare. Men även om det är tufft emellanåt har hon aldrig tvivlat på företaget eller affärsidén. Däremot händer det att hon tvivlar på rollen som entreprenör.

– Ibland frågar jag mig själv vad jag har gett mig in på. Jag har satt ett hjul i rullning som aldrig slutar att snurra, och ibland blir jag rädd av det. Varje morgon när jag vaknar måste jag gå till jobbet och hugga in. Det finns inga alternativ. Men samtidigt vet jag ju att det är värt det, eftersom det är det här jag vill göra.

Tilda Nordh har, som en av fyra framgångsrika unga personer, deltagit i Viafree-serien ”Success” – ett tv-koncept som hon själv tycker har saknats i tablån.

– Det mesta som visas på tv i dag handlar om människor som är lata, dumma eller bortskämda. Vad ger det för bild till omvärlden? Det är dags för en förändring och att visa upp alla oss som kämpar i stället – människor som följer sina drömmar och som kan ge styrka och motivation. Det vill jag bidra med!

•••

Tidslinje

Februari 2012: Tog examen vid Gilda international beauty school. Samma år började jag jobba som utbildningsansvarig på L’Oréal Paris i Sverige. Det var mitt startskott i karriären!

Januari 2013: Startade mitt första egna företag. Jag hyrde in mig på min mammas salong och erbjöd frans- och brynstyling. Det var en milstolpe!

November 2013: Vi öppnade vår första Rapide for brows-salong i Nacka forum.

November 2016: Vi lanserade en egen produktserie: Rapide Cosmetics. Det var ett jättestort steg för oss.

Oktober 2017: Tillsammans med Åhléns öppnade vi vår 14:e brynbar.

•••

Tildas tips till blivande entreprenörer

1. Underskatta inte ditt eget nätverk. Du har många fler kontakter nära dig än vad du tror.

2. Slösa inte bort din tid på tv, mobil och sociala medier. Det är rent slöseri om det inte leder någonstans. Risken med sociala medier är att man tittar alldeles för mycket på vad alla andra gör, vilket bara leder till att många mår dåligt. Fokusera på att förverkliga dina egna mål och drömmar i stället.

3. Lär dig att ta hand om din hälsa. Ät, sov och träna. Det är grundstenarna för att orka.