De vill förändra synen på företag i Sverige
9 Okt 2013 kl: 00:00

De vill förändra synen på företag i Sverige

Att vi människor har ett stort behov av att dela in varandra i fack råder det ingen tvekan om. Samma sak gäller inom näringslivet, med den lilla skillnaden att det då handlar om företag. Så vad är problemet? Jo, Sanna Rådelius och Fanny Bergström Buller, som själva driver tjänsteföretaget ED Sweden, menar att det i dag finns många företag som är svåra att kategorisera eller sätta etikett på, och att det därför också är många som inte “passar in” och kan dra nytta av de stödsystem som finns. Enligt duon kan det handla om allt från Nyföretagarcentrum och Almi till Tillväxtverkets satsningar, affärsidétävlingar och myndigheter.

 

– Vi jobbar mycket med nätverk och andra företag som också drivs på otraditionella sätt. Vi har alla olika företagsformer. I vårt fall har vi valt att jobba som två enskilda firmor men med ett gemensamt varumärke och det funkar jättebra för oss i dag – förutom att vi inte kan söka pengar genom olika stödsystem på grund av att vi inte är ett aktiebolag, konstaterar Sanna Rådelius.

 

ED Swedens affärsidé är att hjälpa uppdragsgivare med förändring och utveckling genom upplevelsedesign, och tidigare i år drog de alltså igång kampanjen #ftgsomvi, för att lyfta frågan om en öppnare syn på företagande.

 

– Eftersom vi jobbar med något som inte så många känner till och våra uppdrag finns inom olika branscher, så går vi inte att “boxa in” så lätt. Efter ett tag insåg vi att vi inte ingår i den norm som finns, berättar Sanna Rådelius.

 

Onsdagen 9 oktober har #ftgsomvi bjudin in till ett möte där bland andra Tillväxtverket, Vinnova, Almi och Nyföretagarcentrum kommer att vara med.

 

Vad är det perfekta utfallet på det här initiativet?

– Att diskussionen kommer igång och att vi får ett bredare perspektiv på företagandet i Sverige, säger Sanna Rådelius.