18 Jun 2009 kl: 00:00

Chefen ser vad du gör på nätet

Tror du att det du gör efter kontorstid inte påverkar din karriär? Tänk om. I takt med att vi använder nätet allt mer har spelreglerna förändrats. Martin Weigert, bloggare och expert på sociala medier, ger tips på hur du undviker krångel både hos din nuvarande arbetsgivare och när du söker nytt jobb.

 

Håll jobbgnället utanför cyberspace

Det finns nog ingen som har enbart positiva saker att säga om sin arbetsgivare. När du klagar inför en god vän vet inte din chef om det. Men väljer du att ventilera dina åsikter på nätet kan de spridas dit du minst önskar det. Och det du har lagt upp på nätet kan hittas för evigt via sökmotorer, oavsett om du ångrar dig efteråt och tar bort det du skrev.

 

Var försiktig med dina personliga åsikter

Även om det du publicerar på webben inte alls har med jobbet att göra kan det bli en risk för din karriär. Får du blogga om att du gillar Pepsi när du jobbar på Coca-Cola? Är det okej att ta en tydlig politisk ställning på din Facebook­profil? Kanske i dina ögon. Företagsledningen tycker möjligtvis annorlunda. Kolla upp vad som gäller på ditt företag.

 

Glöm aldrig att du är företagets ambassadör

Det du säger om din arbetsgivare och vad du gör på din fritid kan vara avgörande för hur andra ser på företaget, dess tjänster och produkter. Många yrkesroller bygger på att du skapar förtroende för dig som person. Även en läkare/psykolog/vd/revisor vill festa loss ibland. Men vill du verkligen se din doktor aprak och halvnaken på vimmel­bilder?

Blogga om rätt saker

Det kan gynna din karriär att blogga och presentera dig som expert i ett speciellt ämne. Människor som söker efter ditt namn på Google kommer att hitta din blogg och få ett snabbt intryck av vem du är och vad du är duktig på. Men om du bara läggar upp saker för skojs skull bör du undvika att skriva ut ditt riktiga namn och använda smeknamn i stället.

 

Skydda din profil

Stäng dina profiler på sociala nätverk för främlingar. Många lägger upp väldigt personligt innehåll på communities, som de annars aldrig skulle visa för affärspartner, chefer, kunder eller blivande arbetsgivare. Mer än någonsin gäller det också att tänka på vilka konsekvenser ditt beteende kan ha. Är det du gör på nätet något du skulle kunna berätta för din chef? Är svaret nej och du är mån om att utvecklas snabbt på jobbet kan det vara värt att låta bli.

 

Det gick inte så bra för…

– Axel Bringéus fick sparken från Procter & Gamble i fjol efter att ha skrivit ett provocerande blogg­inlägg som publicerades av tidningen Resumé.

– Lennart Eriksson jobbade som enhetschef på Migrationsverket och blev av med sitt jobb i januari 2009. Trots att Migrationsverket nekar tror han att hans Israel-positiva blogg var anledningen.

– 13 anställda på det brittiska flygbolaget Virgin Atlantic fick sparken 2008 efter att ha förolämpat passagerarna på företagets fansajt på Facebook.

– Mark Jen avskedades från Google efter bara elva dagar. Ledningen gillade inte alls att han la upp kritiska blogginlägg om sina första dagar på företaget.

– Ellen Simonetti från Texas var flygvärdinna på Delta Airlines till 2004, då hon fick sparken eftersom hon publicerade bilder på sig själv i uniform på sin blogg. Hon misstänkte dock att hon fick sparken på grund av att hon över huvud taget hade en blogg.

 

Bild: Helena Straffas

Text: Martin Weigert