Föregående Nästa

Så botar du din nervositet

Så botar du din nervositet
23 april 2014

Blir du ofta nervös när du ska genomföra en muntlig presentation? Du är inte ensam, och det är betydligt vanligare än du tror. Hantera din nervositet med olika tips, och besegra din rädsla för rampljuset.

Annons

Ångest, oro, handsvettningar, illamående, och blackout är vanliga effekter av nervositet. Kanske sjukskriver du dig till och med hellre än att hålla ett muntligt framförande. Stark nervositet är ett vanligt fenomen och inget du är ensam om, skriver Umeå Universitet.

Det mesta handlar om vad du har för krav på dig själv. Det är vanligt att likställa förväntningarna du ställer på dig själv med förväntningarna du har på vana talare, vilket inte är rimligt. Genom att tillåta dig själv att göra fel, svaja på rösten och rodna kan du dämpa ångestkänslan och uppmuntra dig själv att göra så gott du kan utifrån dina förutsättningar. Läs Umeå Universitets främsta tips mot nervositet – och glöm inte att de dig själv beröm när du genomfört din uppgift!

Tillåt dig själv att bli nervös och rodna.
Stressen kan öka om du förbjuder dig själv att bli rädd eller nervös

Bli medveten om dina katastroffantasier.
Vad kan egentligen hända, om du tänker efter? Försök sätta ord på dina tankar. Då kommer du att inse att det mesta du tänker på inte kommer att hända.

Börja tidigt och förbered dig.

Vänta inte till dagen innan du ska tala, då hinner du inte ändra något

Det syns inte.
Kom ihåg att alla blir nervösa någon gång, men för det mesta syns det inte! De flesta i publiken kommer inte att märka att du blir nervös utan fokuserar istället på vad du säger.

Ingen är perfekt och övning ger färdighet.

Även vana talare är nervösa när de ska tala, det är helt naturligt och vanligare än du tror.

Sofie Lundmark
Publicerad 23 april 2014
Föregående Nästa