Blocket och Schibsteds Gula Båtarna driver hållbarhet och räddar liv
31 Maj 2016 kl: 00:00

Blocket och Schibsteds Gula Båtarna driver hållbarhet och räddar liv

Att vara med och göra samhället lite bättre blir allt viktigare för dagens ungdomar. Linnéa Aguero och Magnus Ringman arbetar med två projekt som syftar till just detta.

Begagnat är hållbart

Blocket såg dagens ljus första gången 1996 och är sedan dess Sveriges mest populära sajt för att köpa och sälja begagnat. År 2013 analyserades för första gången mängden växthusgaser som miljön besparas när man väljer att handla av varandra istället för att köpa nytt eller slänga på tippen, berättar Linnéa Aguero, PR- och presschef på Blocket.

– Tidigare har vi handlat av varandra för att det är praktiskt och ekonomiskt, men nu har man även insett vilken enorm miljövinst det är, säger hon.

I år har FN tagit fram 17 globala mål där främjandet av hållbara konsumtionsmönster är ett. Nu har representanter från Blocket bjudits in till Naturvårdsverket för att dela med sig av sina insikter kring vad som behövs göras för att uppnå målet.
– Det känns fantastiskt att jobba på ett företag som får bidra med input till myndigheter och beslutsfattare. Blocket är en stor och viktig motor i den cirkulära ekonomin, säger Linnéa och fortsätter:

– När man arbetar på Blocket är man en del av den omställning som måste ske nu. Vi sitter kring våra mötesbord och funderar på vad vi ska framföra när våra makthavare i landet ska sätta agendan framåt.

Livräddning på Medelhavet

Schibsteds humanitära projekt till förmån för Sjöräddningssällskapet, startade hösten 2015. Under flyktingkatastrofen i Europa miste tusentals människor livet på Medelhavet. När bilden på den döda pojken Alan Kurdi som spolades upp på en turkisk strand publicerades fick media upp ögonen för katastrofen, och precis som många andra företag ställde Schibsted sig frågan:

Hur kan vi hjälpa?

– Tanken föll på Sjöräddningssällskapet som har hand om 70 procent av all sjöräddning i Sverige. Jag frågade om vi tillsammans skulle placera en båt i Medelhavet och de sa ja, berättar Magnus Ringman, projektledare för Gula Båtarna.
Den 28 oktober hade projektet två båtar på plats i Medelhavet, med frivilliga sjöräddare och journalister. Tillsammans hade de en primär uppgift: att rädda liv. Resultatet blev 7,8 miljoner kronor i donationer, och 1891 räddade liv. Projektet ökade och stärkte samarbetet ytterligare mellan de olika verksamheterna och bolagen i koncernen, och som anställd hos Schibsted gavs varje medarbetare möjligheten att skänka en procent av sin lön till projektet.

– Den 27 oktober 2015 fanns inga räddningsbåtar utanför ön Samos i Grekland, men nu finns det tre båtar och utbildad personal.