Föregående Nästa

Åtta ovanor som förstör din karriär

Åtta ovanor som förstör din karriär
01 mars 2008

Även den bästa kan ha en dålig ovana, men se upp! Enligt sajten CareerBuilder finns det åtta ovanor som verkligen kan förstöra din karriär. Varför inte börja 2008 med att bryta dem?

Annons

Säga nej – på fel sätt

Har att-göra högen växt sig skyhög samtidigt som chefen ber om mer och mer? Säg nej, men på rätt sätt! Kom ihåg att vara lugn och att kommunicera tydligt. Att bara vägra att göra jobbet kan ofta bränna broar och få dig att framstå i dålig dager. Förklara istället varför du inte har tid att göra uppgiften just nu och föreslå ett annat sätt den kan lösas på eller en annan tidpunkt då du kan hjälpa till.

Fokusera på det negativa

Eget eller andras konstanta klagande kan lätt tömma dig på energi. Försök hålla din egen attityd i kontroll och fokusera på det som gör dig lycklig och motiverad istället för att gnälla over allt dåligt på jobbet.

Låta sig favoriseras

Samtidigt som det är smart att se till att visa chefen att du finns och ta på dig extra ansvar, kan det verka misstänkt inför dina kollegor om du ständigt anmäler dig som frivillig till stora uppgifter, speciellt om du själv påpekar att du är chefens nya knähund. Du kommer att förlora dina kollegors respekt och chefen kommer inte gilla att bli anklagad för att vilja favorisera någon. Det kan till och med sluta så illa att chefen vill göra sig av med dig för att slippa den jobbiga situationen. 

Spela expert

Självklart vill du bli sedd som en tillgång men akta dig för att tro (och framförallt hävda) att du, bara du, kan utföra ditt jobb korrekt. Du behöver inte heller vara expert på allt. Var ärlig och erkänn om du inte har de svar som förväntas av dig, säg istället ”Det tar jag reda på” eller ”Jag föreslår att du frågar den och den” – att våga erkänna dina brister kommer att ge dig respekt.

Vara oteknisk

På 90-talet var PowerPoint, Excel och internet fortfarande i framkant av kontorstekniken. Idag är det en självklarhet för alla att kunna dessa program, så vet du inte hur man använder dem – se till att lära dig snabbt!

Sakna klara mål

Har du inte ett klart mål om vart du vill lämnar du det beslutet åt din arbetgivare, som kanske inte alltid sätter din lycka främst.

Dessutom finns det forskningsresultat som visar att de som arbetar mot en personlig plan inte bara presterar bäst utan dessutom är lyckligast!

Inte ta de kurser som erbjuds dig

Gå de kurser du erbjuds, annars kan det påverka din karriär negativt. Till exempel kan din lojalitet ifrågasättas när du söker nytt jobb. I grund och botten driver din arbetgivare ett företag och vill få ut mesta möjliga av sina investeringar – även dig!

Hata din chef

Hatar du din chef är det lika bra att damma av ditt CV och börja leta efter ett nytt jobb. Du måste inte älska din chef men du måste komma på ett sätt att komma överrens med honom/henne. Vem tror du förlorar sitt jobb först – du eller din chef?

Kom ihåg, det är din karriär du räddar – om det står mellan dig och en av dina kollegor kommer din arbetsgivare välja den mest konkurrenskraftige. Blir det du?

Shortcut Redaktion
Publicerad 01 mars 2008
Föregående Nästa