17 Nov 2011 kl: 00:00

”Att blogga bygger ditt personliga varumärke och ger kontakter”

Shortcutmedlemmen Erik Fors-Andrée är vd för Juristjouren, vilket han beskriver som ”ett av Sveriges mest givande jobb”. Till Shortcut hittade han redan för tio år sedan och i sin medlemsblogg ”VD-bloggen” bloggar han om ledarskap, personlig utveckling och karriär.

− Stora delar av min digitala närvaro, inklusive Shortcut, handlar om att träffa nya människor och utveckla mig själv. Men för mig handlar det inte bara om att det ger nytta i min karriär. Det är även en del av mitt ledarskap och den kultur jag försöker skapa. Konkret så har min digitala närvaro på ett år blivit Juristjourens näst största kontaktyta och den kanske största källan till de jobbansökningar vi får, berättar han.

 

Erik har även ett speciellt förhållningssätt till sin lunch. Han ser den som ett tillfälle att lära känna nya människor, nätverka och fördjupa affärsrelationer. För att ta det hela steget längre har han lagt upp en lunchkalender på nätet där man kan se när han har en lucka och förslå en tid.
− Troligen kommer någon av årets cirka 60 luncher från Shortcut, och mitt bloggande. Och förhoppningsvis kommer några nya att upptäcka min lunchkalender nu, säger han.

 

Har du något tips för hur man kan använda bloggen som ett verktyg för sin karriär?
− Att blogga är ett sätt bygga sitt personliga varumärke. Men det är också ett långt lärande och en möjlighet att få input från andra både i specifika frågor och i sin egen utveckling. Och naturligtvis ger det kontakter.

 

Vilka andra bloggar läser du?

− De som just nu får mest uppmärksamhet är kommunchef.com, chefsblogg.se och vargkask.se. Men jag har cirka 1000 källor i Google Reader och följer snarare ämnen än enskilda bloggar.

 

 

Besök Eriks medlemsblogg!

Besök Eriks Shortcutprofil!

 

Eriks tidigare blogginlägg:

Självkänslans dag!
Jag ätit lunch med 60 …
Feedforward istället f…