Föregående Nästa

Anne-Catherine Worth: Nio tips jag gärna hade fått i början av mitt yrkesliv

Anne-Catherine Worth: Nio tips jag gärna hade fått i början av mitt yrkesliv
12 juli

Är du i början av din karriär och har svårt att finna din roll på arbetsplatsen? Anne-Catherine Worth är kommunikationschef på Läkemedelsverket, och delar denna vecka med sig av råd som hon själv önskar att hon hade fått i början av sitt yrkesliv.

Annons

KRÖNIKA. Tänk så lite vi vet när vi börjar jobba och hur mycket man faktiskt lär sig under resans gång. Och tänk så mycket det finns kvar att lära. Det tar ju faktiskt aldrig slut. Några av de saker som jag har lärt mig på vägen hade gjort mitt yrkesliv mycket lättare, om jag hade känt till dem redan från början. Enligt sann ”pay it forward-anda” har jag sammanfattat de stora dragen i nio tips på saker som är bra att veta när man kommer ut i yrkeslivet. För dig som tycker att någon punkt låter intressant, eller kanske fullständigt obegriplig, så finner du den utvecklad längre ned:

  • Skapa – och vårda – förtroendefulla relationer
  • Se till att du förstår affären och dess kontext
  • Våga fråga
  • Fågel, fisk och mittemellan
  • Vidga vyerna – kliv ur din egen profession
  • Skaffa dig en chef som tror på dig och som även låter dig göra misstag
  • Var modig och tillåt dig själv att göra misstag
  • Skaffa dig en mentor – eller flera
  • Känner du dig missförstådd – gå vidare

1.    Skapa – och vårda – förtroendefulla relationer

”Var dig själv, hjälp till när någon behöver hjälp och be om hjälp när du behöver det”

Att bygga ett kvalitativt nätverk börjar du göra redan under din utbildning. Se till att fortsätta att göra det, men gör inte en stor sak av det. Relationer byggs genom förtroende så om du utgår från att vara dig själv, kom till undsättning när någon behöver hjälp och be om hjälp när du behöver det så kommer du långt.

Relationer är viktiga ur många aspekter inte minst eftersom du ibland kommer att fastna på ett sätt eller ett annat. Idébanken kanske har sinat, du kanske möter motstånd från organisationen, du kanske har fått ett uppdrag som du inte har en susning om hur du ska ta dig an. Då hjälper det inte att ha 15 000 kontakter med coola titlar på Linkedin. Nej, då behöver du människor i din närhet som du kan ringa och vara helt uppriktig mot; ”jag tycker att det är svårt nu, jag behöver hjälp”.

När vi pratar om nätverk är det lätt att blicka utåt och tänka på vem som är nyttig för ens nästa steg i karriären och att jobba stenhårt på att bygga sitt nätverk genom externa luncher och på mingel men något som kanske är ännu viktigare är att bygga förtroendefulla relationer internt. Det är väldigt lätt hänt att en äter lunch eller tar en kaffe med de närmsta kollegorna dag efter dag. Men för att kunna göra ett bra jobb är det viktigt att även ha goda relationer i övriga delar av organisationen.

Se till att dina kollegor får lära känna dig och förstår vad du bidrar med. Det tar varken mycket tid eller är svårt – ring istället för att mejla om du har en fråga, följ med en annan grupp på lunch eller prata lite extra vid kaffeautomaten. Se till att bli omtyckt. Eller med andra ord – jobba med klassisk positionering.

2.    Se till att du förstår affären och dess kontext

”Det du inte vet får du ta reda på”

Det räcker inte med att du hade toppbetyg när du lämnade universitetet. För att bli riktigt duktig på sitt jobb krävs det att du förstår kontexten. Det är först när du kan lägga hela pusslet; hur produkterna fungerar, hur era marginaler ser ut, vad som driver försäljningen, hur påverkar länders hot om handelshinder påverkar er, hur ni påverkas av den svenska integrationspolitiken och av makroekonomin som du har förutsättningarna att lägga hela pusslet och kan bidra på riktigt. Det du inte vet får du ta reda på. Fråga någon om vad som är viktigt, se till att du får ta del av analyser och rapporter och sluta aldrig att sätta ditt bolag i en större kontext.

Som om det inte räckte så måste du ju hela tiden vara uppdaterad på frågorna, du måste helt enkelt hänga med i och förstå samhällsutvecklingen. Det kanske känns som om du inte har tid men läs tidningen, lyssna på radio och gå på seminarier (inte bara inom ditt eget område). Och om du väljer att få hela din världsbild från sociala media; glöm inte att skapa jämvikt.

För att ta exempel; följ Washington Times eller Fox om du följer CNN eller Huffington Post. Skumma rubrikerna på etc:s webbsida, även om du inte är vänsterorienterad eller Dagen även om du inte är kristen. Du behöver ta del av vinklar du inte sympatiserar med, likväl som de som du gillar, eftersom det är summan av kardemumman som är grejen och som får dig att dra korrekta slutsatser eller fatta rätt beslut. Se det som ett pussel – du behöver ha alla bitar för att kunna se hela motivet.

3.    Våga fråga

”Ingen förväntar sig att någon som får sitt första jobb ska kunna leverera från första dagen”

En gång rekryterade jag en person direkt från universitetet. Dag ett hade vi introduktionsmöte på förmiddagen och på eftermiddagen fick hen tid för att komma in i datorn, utforska intranätet och webben och allt annat som man behöver göra i början. Andra dagen hade vi ett möte på förmiddagen. Syftet var givetvis att kolla hur det kändes för hen men också att börja prata om de första arbetsuppgifterna som hen skulle ta sig an. Jag hann knappt fråga personen hur det kändes och hur hen mådde innan hen sa: ”jag har en hel del tankar som jag vill dela med mig av. De kommer att förbättra er verksamhet ansenligt. Det finns ju en hel del som kan bli bättre”. Jag var stum men när jag hade tagit mig samman så försökte jag förklara för hen att man som ny i yrket och ny på ett jobb inte har hela bilden och att hen givetvis fick dela med sig av sina tankar men att det vore bra om hen tog sig tid att ta in mer information innan hen drog några slutsatser.

Ingen förväntar sig att någon som får sitt första jobb ska kunna leverera från första dagen. Ingen kan göra det, knappt ens de som har jobbat tjugo, trettio år. Men som helt grön på arbetsmarknaden är det mycket viktigt att komma ihåg det och ännu viktigare att inte tro något annat. Dina kollegor förväntar sig förmodligen att du ska ställa frågor, det är dessutom ett bra sätt att lära känna sig verksamheten.

Och hur gick det med min medarbetare? Hen valde att lämna efter ungefär en månad. Hens motivering var att vi var fullständigt inkapabla att förändras och att vi inte hade förmågan att lyssna på hen, trots hens enorma kompetens. Den inställningen är inte en framgångsfaktor. Det var inte bara hen som var missnöjd, organisationen signalerade att de inte ville jobba med personen i fråga då hen visade prov på osympatiska egenskaper. Lite mer ödmjukhet och ett stort antal frågor hade kunnat göra vår yrkesrelation längre.

4.    Fågel, fisk och mittemellan

” Det är lätt att tappa bort det där helhetsperspektivet och därför är det viktigt att också befinna sig mittemellan ”

När jag kom ut i arbetslivet kände jag att min ryggsäck var välpackad. Jag hade med mig mycket kunskap, inte minst inhämtade i teorier. Men vad jag inte hade var förmågan att placera dessa strategier i verkligheten och jag var inte riktigt medveten om att det enda man vet om sin strategi är att man kommer att behöva justera den med tiden. Verkligheten är ju ett rörligt mål och kan inte sorteras in i fördefinierade boxar. Jag var som en liten fågel som flög högt uppe på molnfri höjd och hade ingen aning om hur världen såg ut på fisk- och nivån mittemellan.

Jag hade bara sett hoovrandet på molnfri höjd framför mig, hur jag skulle sitta och måla med den breda penseln och skapa strategier, -planer och utvärderingar. Det tog inte lång tid innan jag insåg att det inte räcker, att det som är snyggt på papperet är inte med nödvändighet lika vackert i verkligheten.

För att göra ett bra jobb måste man förstå vad som händer nere i verksamheten. Ställ frågor, reflektera och fundera på hur verksamheten påverkar ditt jobb och hur ditt arbete påverkar verksamheten. Ett bra sätt att få en första inblick är att praktisera. När jag började på Posten provade jag på allt från att vara på posttullen och med säljkåren till att vara brevbärare och leverera pallar med gods till bolag. Det var fruktansvärt jobbigt men lärorikt. Jag hade ofta nytta av mina erfarenheter.

Men när vardagen tar över är det lätt att glömma bort de där insikterna man fick när man var på besök i verkligheten och det är minst lika lätt att glömma bort kopplingarna mellan fågel och fisk. Därför är det också viktigt att befinna sig mittemellan. Att reflektera, utvärdera och lära sig av sina misstag. Det är helt okej att göra misstag så länge man lär sig av dem men det kräver att man tar sig tid i mittemellan-land.

5.    Vidga vyerna – kliv ur din egen profession

”Du måste också skaffa dig ett brett kontaktnät med controllers, marknadsförare, bolagsjurister…”

De där relationerna som jag skrev om under punkt 1… ja, det är jättekul att hänga med gamla kursare och folk du träffade på din branschförenings senaste frukost så fortsätt att göra det. Det ÄR bra att känna likasinnade MEN du måste även skaffa dig ett brett kontaktnät med controllers, marknadsförare, bolagsjurister, koordinatorer, vd:ar och projektledare. Varför? Jo, därför att nya perspektiv på frågor utmanar både dig och invanda arbetssätt. Dessutom är det ett bra sätt att få spännande jobbtips för allvarligt talat; det är mycket större chans att någon som själv inte är en potentiell kandidat till ditt drömjobb tipsar dig om det, än någon som själv skulle kunna aspirera på tjänsten.

6.    Skaffa dig en chef som tror på dig och som även låter dig göra misstag

”De lät mig springa rakt in i kaklet men de tvingade mig också att resa mig upp, borsta av mig och fortsätta springa”

Under tio år jobbade jag med kommunikation inom Postenkoncernen. Där fick jag möjlighet att prova olika spår, något jag var väldigt tacksam över eftersom jag fick en bred kompetens. Jag var mycket tydlig med de två kommunikationsdirektörer som Posten hade under perioden; jag ville utveckla mig, jag ville aldrig stå still.

Det ledde till att jag fick chanser jag kanske aldrig annars hade fått och det ledde i sin tur till att jag gjorde misstag. Det var en viktig tid för mig och de två hade gemensamt att de uppmuntrade mig att testa saker. De lät mig springa rakt in i kaklet men de tvingade mig också att resa mig upp, borsta av mig och fortsätta springa, om än i en något justerad riktning.

När e-handeln låg i sin linda fick jag uppdraget att positionera Posten inom e-handeln (eller distanshandeln som det hette då). Jag fick inte tydligare instruktioner än så och bad inte heller om det utan kavlade istället upp ärmarna och började jobba. Jag vågade agera på så begränsade instruktioner, eftersom jag visste att min chef hade förtroende för mig men också eftersom jag visste att han skulle tvinga mig att resa mig upp och fortsätta springa om jag stötte på några hinder på vägen.

Det är viktigt att du får chansen att testa nytt och utmana både dig själv och organisationen för hur ska ni annars kunna utvecklas och bli bättre? Men det är oundvikligt att misstag kommer att ske, se till redan när du hoppar på ett jobb att kulturen tillåter det. Och att chefen tillåter det och står bakom dig när det blir fel. Om det inte är okej att göra misstag, eller peka på brister, ja då kanske det säger mer om din arbetsgivare än om dig…

7.    Var modig och tillåt dig själv att göra misstag

”Det är också viktigt att du minns att du har betalt för att måna om bolagets bästa”

Nu var det ju inte så att de där cheferna i förra punkten direkt jublade över de misstag jag gjorde. Ibland blev det lite hett om öronen men jag hade mitt mål; jag ville ständigt utvecklas och då fick jag helt enkelt vara redo för en bumpy road. Om du vill utvecklas och bli riktigt bra på något måste du inse att det inte alltid går som på räls och du måste faktiskt heja på dig själv när det går lite fel. Tillskriv inte dina misstag större vikt än de är värda. När de är gjorda så är de gjorda. Det är ingen idé att älta dem, men se till att du lär dig av dem.

Det är också viktigt att du minns att du har betalt för att måna om bolagets bästa och det är här modet kommer in. Du kommer ibland vara obekväm eller jobbig (det är då det är bra att ha förtrogna i organisationen som du kan hämta kraft ifrån). Det kan handla om så självklara saker som att driva frågan om att ha kundservice på Facebook när bolaget tycker att det räcker utmärkt med e-post, chat och telefon, trots att kunderna ställer fråga efter fråga på fejan, men det kan också handla om att uppmärksamma ledningen på en söndrande kultur.

En gång hade min dåvarande arbetsgivare Posten kommit på att jag skulle vara moderator vid koncernens stora chefsforum med 550 chefer. Jag tackade glatt ja men någon dag före eventet fick jag kalla fötter och hörde av mig till min informella mentor. Hon var totalt kall och visade sig fullkomligt oförstående inför min oro. Hon sa en sak som jag har burit med mig och tänkt på när det har varigt lite svårt eller motigt: ”Men allvarligt, du har väl aldrig misslyckats? Nämn ett enda misslyckande”.

Jag funderade och funderade men kunde faktiskt inte komma på någonting. Inte för att jag på något sätt är fulländad och ofelbar, utan eftersom ordet misslyckande är oerhört starkt. Alla saker jag kom på kändes futtiga. Misstag, absolut, men misslyckande? Jag kan nästan slå vad om att även du har svårt att komma på något riktigt misslyckande när du tänker tillbaka.

8.  Skaffa dig en mentor – eller flera

”Du vet oerhört, oerhört lite om yrket och om att jobba. Om att ha en chef, om krav, om bolag, om kvartalsrapporter och budgetar”

När du är nyutexad har du en stor ryggsäck med kunskap med dig ut i arbetslivet. I värsta fall har du det som jag hade; bara teorier. Så fungerade det på Uppsala Universitet på den tiden – vi satt med näsorna i böckerna och pratade mycket lite om kommunikatörsrollen i praktiken.

I bästa fall har du fått praktisera och varit ute i verkligheten. Oavsett vilket så är det obönhörligen så att du vet oerhört, oerhört lite om yrket och om att jobba. Om att ha en chef, om krav, om bolag, om kvartalsrapporter och om intranätet. För att bara nämna några saker. Och dessutom om att lyckas göra sig hörd, trots att du skulle kunna vara halva personalstyrkans son eller dotter.

Då kan det vara bra för dig att skaffa dig några ”go-to-persons”. Det finns mentorprogram, bland annat inom många branschorganisationer. De är ofta jättebra men det är ju inte helt säkert att din arbetsgivare har lust att bekosta dig kompetensutveckling det första de gör. Då är det jättebra att hitta några kloka, erfarna personer som är villiga att ta dig under sina vingar.

Många blir jätteglada över att bli tillfrågade och en hel del ställer upp utan att ta betalt. Dessutom tror jag att fler och fler inser att de kan ha användning för dig också. För idag går utvecklingen i ett rasande tempo och vi som har jobbat ett tag har i många fall inte särskilt bra koll på yngre generationers beteenden, värderingar och behov. För att inte prata om era kommunikationskanaler. Det handlar om ett ständigt lärande. Jag har faktiskt skrivit en artikel om det. Den finner du här.

Som en parentes kan jag nämna att mitt första försök med att använda en mentor var totalt misslyckat. Jag hade fått mentorn via en organisation som hade bestämt sig för att erbjuda unga en äldre mentor. De hade dock glömt att instruera mentorer och adapter i arbetssättet. Det första mötet kan inte beskrivas som något annat än ett haveri där vi båda satt tysta och stirrade på varandra i en timme. Det första mötet blev därför även det sista med den mentorn. Idag har jag många ”go-to-persons” eller informella mentorer. Både yngre och äldre än mig själv. Ja, till och med några i min egen ålder.

9.  Känner du dig missförstådd – gå vidare

”Du blir aldrig klar och du både ansvarar för och förtjänar att ständigt utvecklas”

En gång var jag på en kurs i strategisk kommunikation på ledningsgruppsnivå. En kurskamrat hade det inte så kul på jobbet. Alla hennes initiativ var, enligt hennes chef, dåliga och ingenting verkade vara positivt. Jag har ingen aning om hur bra hon var på sitt jobb eller om hennes initiativ var dåliga. Däremot så vet jag att den chef som inte lyssnar på dig när du till exempel säger att du tror att det finns bättre sätt att nå ut än med pressmeddelanden som journalisterna inte vill skriva om, den gör inte ett bra jobb.

Om du känner att jobbet drar dig ner, ger dig dåligt självförtroende och resulterar i att varje söndag känns som en golgatavandring, ja då är det dags att kontakta alla de personer som du skapat förtroendefulla relationer med, bolla med din formella eller informella mentor och försöka hitta den där arbetsgivaren som låter dig säga att du inte vet, göra fel och växa. Och där ska du se till att du håller dig på rätt nivå, tänker på både kund och medarbetare, på hur du kan stärka affären, knyter kontakter på alla avdelningar, visar att du vill förstå och inte minst förtjänar ett stort förtroende. För det är så det är – du blir aldrig klar och du både ansvarar för och förtjänar att ständigt utvecklas.

Lycka till i ditt yrkesliv!

TEXT: Anne-Catherine Worth, kommunikationschef Läkemedelsverket

Publicerad 12 juli
Föregående Nästa