8 gyllene regler när du skapar ditt personliga varumärke
13 Aug 2020 kl: 00:00

8 gyllene regler när du skapar ditt personliga varumärke

Ett personligt varumärke är ett livslångt projekt som ständigt utvecklas och förändras. Även experter som bygger eller förbättrar de största märkena i branschen vet att det inte finns några regler för att skapa ett personligt varumärke. Dessa riktlinjer hjälper dig att ta första steget! 

 

1. Ha ett fokus

Många människor har inte hittat sitt fokus och försöker vara allt för alla. Bestäm vad ditt budskap är och håll fast vid det. Att hålla ditt meddelande fokuserat gör det så mycket lättare att både skapa innehåll runt ditt personliga varumärke och för andra att definiera dig. De bästa personliga varumärkena är väldigt specifika, ju smalare och mer fokuserad ditt varumärke är, desto lättare är det för människor att komma ihåg vem just du är. 

2. Var äkta

Det finns ett enkelt sätt att bygga ett originellt personligt varumärke — och det är att vara äkta. Att kopiera ett annat varumärke kommer att märkas, så var noga med att vara dig själv. Genom att vara duktig på det du gör och inom ditt område kommer ditt rykte att hjälpa dig bygga det varumärke du vill ha. 

3. Berätta en historia

Om ditt personliga märke inte berättar en historia har du redan tappat hälften av din potentiella publik. Den mest effektiva personliga varumärkesstrategin i dag är att bygga en riktig berättelse, så skapa en historia runt ditt märke som din publik kan engagera sig i. Ett av de bästa sätten att berätta den historien är genom video, vilket också är mest personligt. Använd din smartphone för att dela videomeddelanden till dina kollegor, potentiella kunder eller branschmedarbetare.

4. Var konsekvent

Att vara konsekvent är mycket likt att ha ett snävt fokus — det är mycket lättare att bli uppmärksammad för ett ämne om du konsekvent skapar innehåll runt just det. Se till att din kommunikation förblir konsekvent, både online och offline. Underskatta inte hur små inkonsekvenser kan leda till att effektiviteten av ditt personliga varumärke försämras. Däremot skadar det inte att ha ett unikt kännetecken som människor kan associera med ditt varumärke. Till exempel en fras som du säger efter varje video, eller en high kick som stjärnmäklaren Fredrik Eklund — något människor kan bli förälskade i. Så oavsett om du skapar ett roligt varumärke eller ett som är lite mer på den konservativa sidan, är konsekvensen nyckeln.

5. Förbered dig på att misslyckas

Misslyckanden är tuffa och alla vill undvika det, det är bara mänskligt. Men för att skapa ett personligt varumärke som sticker ut från alla andra måste du uppleva ett misslyckande. Du kommer aldrig att uppnå det bästa varumärket förrän du misslyckats ett par gånger genom att gå utanför din comfort zone. Det allra bästa resultatet kommer alltid från upprepade tester och fel, misstag och misslyckanden — inte från omedelbar perfektion.

6. Håll en positiv attityd

När du har utvecklat ditt personliga varumärke under en tid finns det två sätt att fortsätta bygga ditt varumärke — sätt dig själv framför andra och bränn dina broar eller jobba för att ständigt bygga ett samhälle runt ditt varumärke. Kom ihåg att du är ditt varumärke, oavsett vad ditt nuvarande jobb är, vilket projekt du arbetar med eller vad som prioriteras i ditt liv. Ha alltid i åtanke den påverkan som du lämnar på andra och kom ihåg att allt vi har är vårt eget rykte. Att hålla en positiv attityd och hjälpa andra hjälper dig att bygga ditt varumärke på lång sikt.

7. Följ ett framgångsrikt exempel

För att skapa ett personligt varumärke måste man börja marknadsföra sig själv som kändisar och inflytelserika människor gör, välj ett exempel som du ser upp till och följ den personens väg.

Att studera trender och populära personer på olika sociala medier för att sedan implementera deras metod kan vara nyckeln till framgång. 

8. Lev ditt varumärke

Ett sätt att göra skapandet av ett personligt varumärke svårt för dig själv är att skilja ditt varumärke från ditt personliga liv. Även om det är möjligt är det lättare att skapa ett personligt varumärke som speglar din faktiska livsstil, ditt personliga märke bör följa dig vart du än går för att visa vem du är och vad du tror. Med detta i åtanke bör ditt personliga varumärke inte bara berätta vad du kan inom arbetslivet, utan även återspegla dina egenskaper.

 

Att skapa rätt personligt varumärke hjälper dig inte bara med att bli erbjuden eftertraktade jobb eller att bli känd inom ditt område, utan det kan vara skillnaden mellan ”Vem är du?” och ”Tack för att du är här” i din karriär.