1) Konkretisera
Gör uppgiften mer konkret. Beskriv för dig själv vad som ska göras i detalj, och börja jobba.
2) Tänk positivt
Lägg mer energi på att tänka på vad som händer om det går bra, än på att oroa dig över vad som kan gå fel.
3) Dela upp
Dela upp uppgiften i mindre delar, de är lättare att genomföra än stora.
4) Städa
Rensa innan du börjar – högar på skrivbordet och orostankar stjäl mer energi än du tror.
5) Sätt en tidsgräns
Sätt en deadline och berätta om den för andra. Då blir det svårare att bryta den.
6) Ha kul!
Gör det roligt! Sätt på bra musik, ladda med snacks – rätt stämning kan få en trist uppgift att kännas kul.
7) Be om hjälp
Svälj prestigen och våga be om hjälp – att uppgiften blir gjord är viktigare än vem som gör den.
Text: Johanna Paues