Föregående Nästa

7 sätt att få utlopp för känslor

06 maj 2009

Livet är fullt av flödande känslor. Glädje, sorg, ledsenhet och oro! I tider av lågkonjunktur och osäkerhet i många branscher präglas många av många olika känslor. Att vi hanterar och att du lär dig hantera dina känslor är en förutsättning för att må och fungera på bästa möjliga sätt. Här följer Emma Pihls 7 stegs tips på hur du kan hantera begränsande och obehagliga känslor i din vardag.

Annons

1, Skriv. Ta ett papper, en servett, en skrivbok eller vad som helst som går att skriva på och uttryck dina känslor där. Spara, riv sönder eller elda upp efteråt. Det viktigaste är att du får ett uttryck för allt som bubblar och gör sig påmint inom dig. Låt det som kommer komma. Ut ska det! Ut och ner på papper. Allt som står där är helt okej, rätt och en känsla som har fått ord på sig.

2, Kreativa uttryckssätt. Måla, agera i teater, rita, skapa, skulptera. Använd alla möjliga sätt att forma eller illustrera något som påverkar dina känslor.

3, Gråt, skrik, skratta. Släpp ut känslorna som ett barn. Gråt krokodiltårar, skratta från hjärtat eller skrik ut din djupaste känsla. Under tiden som jag bodde i Uppsala hade de i en stadsdel där många studenter bodde varje kväll en ritual som kallades Flogstavrålet. Då skrek alla ut sin ångest hejdlöst exakt klockan 21 varje dag. Fler skrek i slutet av månaden när tentorna var nära, allt för att tömma ut känslorna för att de inte ska fastna i kroppen och göra skada, förhindra och begränsa. När du vill göra och behöver detta, se till att vara på platser och med människor som du känner tillåter känslouttryck av det här slaget.

4, Agera och aktivera dig. Att gå, motionera eller hålla sig sysselsatt är för en del människor en flykt från att påverka känslorna och för andra människor är det ett perfekt sätt att få utlopp för sina känslor. Hur det är för dig får du experimentera dig till.

5, Samtala. Det klassiska sättet att rensa i dig är för de flesta människor att sätta ord på sina känslor och uttrycka det för en annan människa. Att bikta sig, gå i terapi, samtala med vänner, delta i syjuntor är olika exempel på forum som finns att prata av sig i. Frågan är bara om du tar dig tillräckligt med tid, utrymme och möjlighet för att tömma allt och ordentligt på det här sättet?

6, Andas. Andning är en fantastisk metod för att vädra ut instängda känslor i kroppen. Det är förlösande och kraftfullt att väcka kroppen med syre. I en sådan process med en andningsterapeut så kan gamla minnen och bilder komma fram och väcka känslor som man inte visste fanns i en.

7, Rollspel och iscensättning. Som hjälp att visualisera och förklara det förlopp som man känner och upplever kan man använda sig av symboler, rollspel eller genom att förklara händelsen med yttre föremål. Effekten kan bli att man får starka upplevelser av vad man tolkar, upplever och är i.

Fråga Emma på expertpanelen, livscoaching

Emma Pihl (www.inspirera.nu)
Publicerad 06 maj 2009
Föregående Nästa