6 framgångstips från Richard Branson
25 Apr 2013 kl: 00:00

6 framgångstips från Richard Branson

 

 

När den amerikanska tidningen Inc. träffade entreprenören Richard Branson mynnade det ut i flera matnyttiga tips om hur du lyckas med din affärsidé. Här hittar du sex av tipsen!

 

1. ”Ett företag kan startas med väldigt lite kapital.”

 

 

När Richard Branson var 15 år gammal bestämde han sig för att starta en tidning. Han hade inga pengar alls men hans mamma hittade ett halsband som ingen hämtade när hon lämnat in det på polisstationen. Hans mamma sålde halsbandet och gav Richard Branson någon tusenlapp. Pengarna använde han till att kontakta och skaffa annonsörer och kunde på så vis trycka sin första tidning.

 

2. ”En affärsidé är helt enkelt en idé som gör andra människors liv enklare.”

Det är tesen som driver Richard Branson som entreprenör.

– Om du kan göra människors liv bättre, då har du en väldigt bra affärsidé, menar han.

 

3. ”Se till att ha koll på det värsta som kan hända och skydda dig mot det.”

Fråga dig själv om du har råd med det absolut värsta scenariot när du ska starta ditt nya projekt.

– Är du tillräckligt säker på din idé för att göra stora lån? Ibland blir det platt fall och ibland lyckas du.

 

4. ”Du kan skapa ett företag och välja ett namn men om ingen känner till det kommer du inte att sälja något.”

Virgin Atlantic var vid starten väldigt mycket mindre än konkurrenterna. För att sätta märket på kartan och få upp medvetenhet om företaget använde sig Richard Branson av ganska speciella metoder. Han försökte exempelvis att bli den första att flyga över Atlanten med luftballong. Han lyckades inte slutföra flygturen och helikoptrar fick komma till hans undsättning, men den spektakulära händelsen och märket Virgin syntes i alla tidningar efteråt.

 

5. ”Detaljer är väldigt viktigt.”

Richard Branson har alltid med sig ett anteckningsblock så att han kan skriva ner konversationer. På så vis riskerar han inte att glömma vad hans kunder eller anställda säger till honom.

 

6. ”Hitta en person som kan sköta den dagliga verksamheten.”

Richard Branson rekommenderar att du ska våga anställa någon som kan sköta den dagliga verksamheten i ditt företag så att du själv kan ta ett steg tillbaka och tänka på företaget ur ett övergripande perspektiv, eller kanske på din nästa affärsidé.

För hela intervjun klicka här.