Föregående Nästa

6 framgångsrika nätverkare tipsar

6 framgångsrika nätverkare tipsar
22 mars 2013

Nätverkandet är en stor del av hur bra du lyckas jobbmässigt. Här får du tips från sex framgångsrika karriärkvinnor kring hur du kan utveckla ditt eget nätverk. Missa inte!

Annons

Det är viktigt med stöttning i karriären. Alla behöver känna att det finns någon typ av sammanhållning och sammanhang där man hör hemma. Med det som bakgrund delar sex karriärkvinnor i olika branscher här med sig av sina bästa nätverkstips, via LinkedIn Sverige.

 

Julia Mjörnstedt, grundare och

generalsekreterare Ung Cancer:

 

– Ofta får man höra hur man ska presentera sig, hur man ska sälja in sig själv på bästa vis. Men mitt tips är istället att träna på att bli bättre på att lyssna. Genom att vara uppmärksamma och goda lyssnare får vi både lära känna andra människor och nya sidor hos oss själva.

 

Emma Elwin, moderedaktör på Elle:

– I min bransch är den bästa skolan att börja på botten och arbeta sig upp, på vägen träffar man ofta människor som kan vara trappsteg till nya möjligheter och det är oftast där man knyter de viktigaste kontakterna. Se alltid möjligheter i tjänster och gentjänster och var alltid ödmjuk när det kommer till förslag på jobb. Några av mina bästa karriärdrag har varit att jobba gratis eller för en billig penning, eftersom de uppdragen nästan alltid lett till andra arbetsmöjligheter.

 

Elisabet Lundgren, advokat,

partner på Linklaters Advokatbyrå

– Intressera dig för de som ingår i ditt nätverk och tänk igenom vad du kan bidra med för att de ska utvecklas och ha nytta av sitt nätverk. Tänk även på möjligheter att vidga ditt nätverk och presentera personer som ingår i olika nätverk för varandra. Till sist, var aktiv. Det kan räcka med korta mejl eller meddelanden till grupper på webben men se till att alltid försöka varva med personliga möten.

 

Sandra Wigfors, grundare av

bloggagenturen AW Agency:

– Som egenföretagare är nätverkande a och o. Genom att bygga ett nätverk och vårda dina kontakter kommer du att hitta värdefulla ambassadörer som sprider goodwill för ditt företag. Optimera ditt nätverkande både digitalt och i verkligheten – men oavsett var du nätverkar; bemöt alla med ett leende, engagera dig i andras affärer och dela med dig av dina kontakter. Då kommer de att göra detsamma för dig.

 

Jenny Kallur, copywriter

på Svensson Reklam:

– De du pluggar med kan komma att bli ens medarbetare, branschkollegor eller till och med chefer efter examen. Med det i åtanke blir det ännu viktigare att hjälpa varandra istället för att konkurrera. Håll kontakten! Och våga fråga och prata med varandra om lön.

 

Camilla Åstrand, Global Creative Director Assistant på GANT AB:

– Det viktigaste när det gäller nätverk är att ge mer än vad du tar. Var generös, rekommendera bra personer och att presentera dina kontakter för varandra. Det bygger relationer och lojalitet som du kommer få tillbaka den dagen du behöver det. Se även till att din närvaro på nätet är uppdaterad och representerar dig väl. Du kommer bli googlad, var då förutseende och googla dig själv innan och se på din sökning med objektiva ögon. Jag ser internet som ett komplement till det klassiska fysiska mötet. Se till träffa människor på luncher och event – och ta sedan kontakt på nätet för att hålla kontakten.

 

Läs också:

Årets affärsnätverkare – så lyckas du

Så blir du en proffsnätverkare – 4 tips

Cecilia Bäcklund
Publicerad 22 mars 2013
Föregående Nästa