Föregående Nästa

5 tips – Så bygger du ditt personliga varumärke

5 tips – Så bygger du ditt personliga varumärke
29 september 2010

Ett starkt personligt varumärke ger dig framgång i karriären – oavsett om du är chef, anställd eller entreprenör. Här är expertens 5 tips som hjälper dig ta kontroll över din framtid.

Annons

Ju starkare ditt professionella rykte är, desto mindre kommer ditt CV att behövas. Det menar Per Frykman och Karin Sandin, författarna bakom boken ”Du – ett varumärke”. Enligt dem är utbildning inte längre någon konkurrensfördel vid en rekrytering utan snarare ett minimikrav. Istället är det personer med ett starkt personligt varumärke och attraktivt professionellt rykte som når framgång i karriären.

Din karriärframgång beror på din förmåga att sätta ord på och förmedla din expertis, men framförallt din ambition och passion för det du gör, och det är viktigare nu än någonsin.
− Personal branding har varit en het trend de senaste åren men idag vill jag påstå att det är en nödvändighet, säger Per.

Ditt professionella rykte och personliga varumärke avgör nämligen din framgång på jobbet, i karriären och hur du lyckas som chef, medarbetare eller entreprenör. Det har en avgörande betydelse för vem kunder lyssnar på och får förtroende för:
− Kan något vara mer lönsamt att analysera än detta? Hur väl känner du ditt professionella rykte och personliga varumärke? Den frågan kan förmodligen avgöra din framtid! menar Per.

Här är Pers 5 bästa tips för hur du bygger ditt personliga varumärke:


1. Ta reda på hur andra ser dig
Ta hjälp av en expert för att analysera ditt professionella rykte och personliga varumärke för att ytterligare kunna förädla det. Vi går till experter när vi klipper oss, skaffar glasögon, tränar. Med experthjälp får du en förstklassig och trovärdig plattform att stå på för att ta ditt personliga varumärke vidare.

 

2. Var passionerad i allt du gör.
Passion är alltid nummer ett och om du är bra på det du gör och känner passion för det, behöver du inte lägga massor av tid på din image, den kommer av sig själv.

 

3. Bli en expert
Nischa dig och absorbera all kunskap inom ditt specialområde. Följ de bästa i världen via Twitter och sprid kunskapen − men kopiera inte utan uttryck din unika åsikt.

 

4. Sluta aldrig förädla
Inse att ditt professionella rykte är en extrem färskvara som ständigt måste förädlas. Behandla varje möte, mail – allt du gör som din sista chans att imponera på och överraska din omgivning.

 

5. Sätt din egen tagline
Visa tydligt vad du vill uppnå och skapa en personlig tagline som är summan av vad andra säger om dig komprimerat till en kärnfull mening. Den ska fånga vad du står för och hjälpa dig ta medvetna beslut. Den kommer också att inspirera och skapa uppmärksamhet åt dig. Taglinen ska snabbt förklara vad du gör, inte din titel. Den ska visa vem du är och vad du vill med ditt jobb, här ska ambitionen, inte din titel fram. En bra och trovärdig tagline är det starkaste, mest kraftfulla och unika uttryck av ditt personliga varumärke som du kan ha.

 

 

 

Läs mer:

På Per Frykmans blogg kan du läsa mer om personlig marknadsföring: http://perfrykman.wordpress.com/

Ebba Arnborg
Publicerad 29 september 2010
Föregående Nästa