21 Sep 2009 kl: 00:00

5 tips för cold calls

Ring på en bransch i taget

När du ringer Cold Calls (samtal till personer som du tidigare inte varit i kontakt med) är det bäst att ringa på en bransch i taget. Detta för att alla branscher har olika språk och stil och om du bearbetar en i taget har du möjlighet att anpassa dig. Hoppar du däremot runt bland olika branscher kan samtalet bli hattigt och budskapet kommer inte fram.

Håll koll på dina siffror

Som vi tidigare har skrivit om har du en stor fördel i att räkna dina siffror. Du får ett bättre hum om hur många samtal du ska ringa under veckan.

Skriv upp vilka du har ringt till

För att slippa irritation och pinsamma samtal bör du göra en notering efter dina samtal. Det är aldrig uppskattat att ringa samma företag två gånger efter varandra om de redan tackat nej en gång.

Var positiv

Kan inte sägas för många gånger, var glad och positiv mot ALLA du pratar med. Det är inte omöjligt att personen baserar hela sitt intryck av företaget efter just ert samtal, så låt dem inte få något att gnälla över. Var ödmjuk och lyhörd.

Kom ihåg!

Se inte ett nej som ett misslyckande. Ju fler som tackar nej desto närmare är du att stänga din nästa affär.

Text: Anders Johansson, Upsales

Säljtipset presenteras i samarbete med Upsales. Vill du lära dig mer om framgångsrik försäljning? Missa inte säljgurun Brian Tracy live i Globen. Som medlem på Shortcut får du rabatt på biljetten, läs mer här!