Föregående Nästa

5 tecken som skriker jobbyte

5 tecken som skriker jobbyte
18 februari 2014

Det finns flera sätt att avgöra om det är dags att säga upp sig och söka sig vidare. Missa inte varningstecknen!

Annons

Ingen bestrider att livet skulle vara lättare om vi hade en egen kristallkula. Inte minst när det gäller karriären. Om vi i förväg kunde veta om de avdelningar eller företag som vi arbetar på är dömda att misslyckas, skulle vi kunna hoppa av i tid – eller aldrig hoppa på jobbet. Sanningen är dock att vi ofta får ledtrådar. Här är fem tecken på att det är dags att se sig om efter ett nytt arbete.

 

1. Ditt företags produkt eller tjänst blir föråldrad.

Så ditt företag tillverkar typ kassettband? Okej. Det betyder inte nödvändigtvis förestående undergång, om inte produkten åtföljs av en av dessa ytterligare faktorer: ledningen är övertygad om att kassettbanden kommer att göra comeback, kassettband är det enda företaget producerar, eller ditt företag är inte ens det minsta intresserade av att utveckla eller förbättra marknaden.

2. Ditt företags har sin vanliga konkurrens – plus ett helt nytt gäng av smartare och vassare konkurrenter.

Titta runt på din bransch. Kanske brukade ni vara de enda spelarna i staden, eller åtminstone ett av några få alternativ. Men plötsligt märker du en ny konkurrent som verkar erbjuda det ni gör. Och ännu värre, de verkar vara snabbare, smartare, och produkterna ser så snygga ut du själv vill ha det som de erbjuder.

3. Ditt företag ser nya möjligheter i att utveckla befintliga produkter och affärer, snarare än i att utveckla vad kunderna kommer att efterfråga.

Det är sant: Bättre en fågel i handen än tio i skogen. Men vad händer om fågeln i handen har influensa, inte kan flyga mer än några hundra meter, och dessutom slutade lägga ägg för länge sedan? Skogen och dess tio små fåglar börjar se ut som de har mycket mer lovande framtida kunder – och ditt företag bör överväga att uppvakta dem maximalt. Om inte, tänk på din egen framtid.

4. Ditt företag lägger för mycket tid på att bestämma var man ska skära ned, men ingen tid på att utforska var man ska investera och växa.

Rapportering, att minska utgifterna, och åtstramning är alla nödvändiga moment i näringslivet. Men när de hamnar i fokus och blir lika med den enda strategin så är det som att dra åt ett bälte runt halsen. Det är de företag som tittar på långsiktig tillväxt som når framgång.

5. Ditt företag har glömt bort kraften i personalen.

Företag som växer gör det på grund av sin personal. När ett företag inte anstränger sig för att behålla och utveckla kompetensen hos sina anställda kommer de bästa och smartaste oundvikligen att lämna. Var uppmärksam på vem som anställs, får sparken eller lämnar självmant. Det kanske, mer än något annat tecken, är en inblick i företagets kristallkula.

Källa: The DailyMuse

Shortcut
Publicerad 18 februari 2014
Föregående Nästa