Föregående Nästa

5 Lifehacks för att Öka Produktiviteten

5 Lifehacks för att Öka Produktiviteten
14 september

Drömmer du om att effektivisera dina arbetsdagar? Med några små insatser kan du öka din produktivitet och göra jobbet mycket roligare än tidigare. Vi på Shortcut har listat 5 lifehacks som garanterat kommer att maxa din arbetsdag!

Annons

Att göra din arbetsdag mer produktiv innebär absolut inte att du ska jobba mer, utan bara att du ska jobba smartare. För att maxa produktiviteten krävs det att du är konsekvent, disciplinerad och jobbar med din tidsplanering – helt enkelt att få till en riktigt bra rutin som funkar för dig. Det är de små valen och ändringarna du gör varje dag i din arbetsrutin och i ditt beteende som verkligen gör skillnad, och som kommer att synas tydligt i dina övergripande resultat. Oavsett om du vill avancera uppåt i företaget, få en löneförhöjning eller bara öka din produktivitet så kommer dessa 5 lifehacks att hjälpa dig att nå dina mål!

Streak-metoden: så håller du motivationen uppe!

När jag gick i gymnasiet hade jag appen Snapchat, som jag använde för att skicka bilder och videos till mina kompisar. Snapchat har en funktion där man kan se hur lång “streak” man har med personerna på ens kontaktlista. För varje dag du och din vän skickar en bild till varandra adderas en dag till er streak, och om ni inte har kontakt försvinner den. På så sätt ser ni i hur många dagar i rad i har haft kontakt via appen, men blir också ett incitament att fortsätta skicka bilder för att inte bryta er streak. Du kan anamma denna logik till ditt arbete, om du exempelvis vill lära dig något nytt eller bara få till en rutin kring dina arbetsuppgifter. Välj ut en speciell uppgift du måste göra på daglig basis: om ditt jobb exempelvis involverar att göra en timme research varje dag så kan du markera timmen med en emoji eller annan symbol i din kalender. Efter ett tag kommer du inte att vilja bryta den långa streak du skapat och upprätthållit. Detta kommer att hålla din motivation uppe för att fortsätta utföra arbetsuppgiften varje dag.

Tar det fem minuter att göra det? Gör det!

Det är lätt att prokrastinera små saker som att svara på mejl eller att boka in möten. De små sakerna kommer liksom mellan dig och det viktiga som behövs göras. Men om du struntar i att göra dem direkt kommer du garanterat att störas under resten av din arbetsdag. De små sakerna du måste göra kommer hela tiden att befinna sig i utkanten av ditt medvetande och göra sig påminda som små stressfaktorer lite då och då under dagen. Skapa därför följande regel för dig själv: tar det mindre än fem minuter att göra, gör det omedelbart. Detta kommer att lätta en börda från dina axlar, vi lovar!

Gör dig själv helt okontaktbar i ett par timmar varje dag

Idag är det hur lätt som helst för kollegor och chefer att kontakta dig gällande nya arbetsuppgifter och påminnelser, vilket ofta skapar stress och distraktion. Det är egentligen helt sjukt hur mycket tid som går åt bara för att hålla igång en konstant kommunikation med kollegorna. När man är djupt koncentrerad på en specifik arbetsuppgift krävs det energi för att ständigt avbryta, svara, och sedan försöka komma tillbaka in i det man höll på med. Ta därför ett par timmar varje dag när det passar dig bäst, stäng av alla kommunikationskanaler och jobba koncentrerat med en specifik uppgift. Meddela dina kollegor och chefer om du behöver det, och förklara varför du inte kommer att vara kontaktbar på ett tag. Du kommer snart att upptäcka hur mycket mer produktivt arbete du får ut under de timmarna.

Prioritera och schemalägg

Att jobba utifrån ett välarbetat schema gör enorm skillnad för din effektivitet. Inled måndagen med att ta en timme för att planera in alla uppgifter du måste göra under veckan och estimera ungefär hur lång tid det kommer ta att utföra dem. Färgkoda arbetsuppgifterna utifrån prioritet, där de uppgifterna som har lägre prioritet kan flyttas eller skjutas upp efter behov. Sätt realistiska deadlines för dig själv, och försök att hålla dem utifrån bästa förmåga. Att jobba mycket med ditt schema kommer att ge dig en mycket bättre överblick över ditt jobb, minska stressen och höja arbetsmoralen!

Ta tid på dig själv

När du ska schemalägga är det bra att kunna se hur lång tid olika arbetsuppgifter tar, och för att granska din dagliga produktivitet. Du kan testa att ta tid på dig själv i en eller två timmar under dagen, då du gör dina vanliga arbetsuppgifter. Att ta tid på hur lång tid det tar att utföra olika saker möjliggör dig att kritiskt granska hur du spenderar din tid, och göra korrigeringar om det finns någon speciell produktivitetsdödare i din rutin.

 

Hemligheten är att många bäckar små gör stor skillnad för dig och hur produktiv din arbetsdag är. Dessa små knep har gemensamt att de alla ger incitament och motivation för att göra förändring, och ger därför effekt. Testa en eller flera av metoderna idag och se själv vilken förändring som sker i hur du arbetar!

Publicerad 14 september
Föregående Nästa