Föregående Nästa

4 tips – så städar du på facebook

4 tips – så städar du på facebook
02 februari 2012

Idag jublar cheferna åt att deras anställda addar varandra på facebook, och 39 procent* är även kompis med sin chef. Här är 4 tips att ta del av innan du blir kompis med chefen!

Annons

1. Listor

Att göra olika listor för olika ändamål, exempelvis en för nära vänner, en för kollegor och en för ditt businessnätverk, är en klok lösning om du vill kunna anpassa dina Facebookaktiviteter efter dina olika identiteter. Listorna kan du använda på två sätt: visa viss information för en speciell lista, eller dölja vissa uppgifter för en annan lista.

 

2. Status

Jobbgnäll hör hemma i fikarummet – och på Facebook! I alla fall bland vissa av dina vänner. Innan du postar en statusuppdatering kan du, under Vänner i statusfältet, välja vem eller vilka som ska få ta del av dina tankar. Dölj ditt inlägg för kollegorna och chefen, eller låt endast dina närmaste vänner se vad du tycker om din lata kollega.

 

3. Visa som

”Dolde jag verkligen det där inlägget för chefen?” Ingen panik. Gå in på din profilsida och klicka på Visa som. Här kan du välja en vän och se hur din profil visas för just henne eller honom. Ta bort sådant som inte passar sig och pusta ut.

 

4. Privata bilder

Steg ett är att gå igenom vilka bilder du är taggad på och avtagga dig från sådant som du helst vill glömma. Därefter är det dags att se över dina album. Under respektive album finns knappen Anpassa. Här väljer du, exempelvis via listor eller funktionen dölj, vem som ska få ta del av semesterbilderna från Ibiza 2002.

 

 

* Det visar en undersökning av Kairos future på uppdrag av Manpower.

 

 

Läs mer:

 

På lördag släpper Facebook en ny profilsida – den så kallade tidslinjen. Den kan bli ett riktigt snyggt CV. Men akta så du inte råkar avslöja för mycket för kollegor och rekryterare!
Facebook kan ge ett stort nätverk, uppdrag, kunder och jobb – men hur ska man egentligen bete sig för att det ska bli så? Pelle Mårtenson, expert på personlig marknadsföring vet.
Linnéa Medelberg
Publicerad 02 februari 2012
Föregående Nästa