4 steg till din drömkarriär
30 Okt 2011 kl: 00:00

4 steg till din drömkarriär

Frida Lindblom, före detta rekryterare och nu HR-expert på Klarna, vet hur du bygger ditt eget varumärke. Så här blir du en karriärentreprenör i 4 steg:

Steg 1: Skapa ditt varumärke

Hitta tre ord som beskriver dig. Är du osäker så be dina kollegor och vänner berätta vilka tre ord de skulle använda för att beskriva dig. Det tar inte lång tid för dem men är ovärderligt för att hjälpa dig se dig själv utifrån.

Hitta din wow-faktor. Beskriv inte dig själv som del av en grupp: teknolog, stockholmsbo, driven. hitta istället din wow-faktor – vad som gör just dig unik.

Steg 2: Utveckla ditt varumärke

Nu är det dags för dig att hitta din målgrupp. Vilka är det du ska sälja dig själv till karriärmässigt? Vad vill de ha? Sätt på dig deras glasögon och fundera över vad de letar efter. Se till att hitta värderingar och nyckelord som stämmer in på dig själv och tilltalar dem. Se också till att vara specifik. Vad är unikt med just dig och i vilken situation har det kommit fram?

Steg 3: Kommunicera ditt varumärke

Mot bakgrund av steg ett och två: välj ut tre nyckelord och låt dem genomsyra allt du gör. När du hälsar på andra. När du söker jobb. På visitkortet. Skapa en röd tråd och var klar och tydlig. På det sättet kommer dina kontakter minnas dig och vad du kan och de kan börja nätverka åt dig. Är exempelvis dina tre nyckelord ”webbprojektledare”, ”organisatorisk” och ”ledare” kommer dina kontakter tipsa om dig när de hör att någon behöver någon som kan städa upp i ett webbprojekt.

Gå även igenom webben och se efter att du för fram ditt varumärke på rätt sätt. Använd Twitter – många fler än man tror får jobb via sitt twittrande. Se till att ha en uppdaterad LinkedIn-profil och gör en snabblänk t.ex. www.linkedin/dittnamn som du sätter på visitkortet.

Uppdatera ditt CV
i olika CV-databaser med jämna mellanrum och döp dokumenten till ord som din framtida arbetsgivare söker efter.

Steg 4: Utvärdera ditt varumärke

Gå igenom ditt varumärke med jämna mellanrum och utvärdera – fungerar det? Har du tänkt rätt? Hur kan du göra det bättre? Vässa till det!
Datum: 2011-10-31