Föregående Nästa

4 enkla verktyg för sökoptimering

4 enkla verktyg för sökoptimering
30 mars

Digital marknadsföring är numera en nödvändighet för att både små och stora företag ska lyckas på en allt mer digitaliserad marknad.

Annons

Det går naturligtvis att betala för att synas på internet. Tjänster såsom Facebook erhåller mer än 97 % från betald marknadsföring. Även sökmotorer såsom Google och Bing får större delen av sin omsättning från betald marknadsföring. Mer än 70 % av Googles intäkter kommer exempelvis från olika typer av betalda marknadsföringstjänster.  

Men att betala för marknadsföring kan vara en dyr och inte så sällan en förhållandevis olönsam strategi för mindre företag. 

Betald marknadsföring kräver förutom kapital även kunskaper och erfarenheter för att lyckas. Många startups och småföretag väljer av den anledningen att fokusera på en eller fler gratis marknadsföringskanaler.

En gratiskanal som blivit allt mer populär bland småföretag på senare år är SEO. (Search Engine Optimization eller Sökmotoroptimering på svenska).

Därför är SEO en populär marknadsföringskanal

Förutom att du med ganska enkla medel kan optimera din hemsida eller webbutik så finns det flera fördelar med SEO:

  • 93 % av alla besökare till en webbplats föregås av sökningar gjorda via sökmotorer.
  • 70 % av tillfrågade marknadsförare anser att SEO är mer effektivt än PPC (Pay-Per-Click eller betald marknadsföring SEM.)
  • 91 % av alla webbplatser får aldrig några klick eller besökare via Googles sökmotor (På grund av att de inte är sökoptimerade).
  • Sökfrekvensen för sökord såsom “Var kan man köpa XXX” + “nära mig” har växt med mer än 200% de två senaste åren.
  • De första fem resultaten som visas i Google för ett sökord får hela 67% av alla klick. Folk väljer i regel att gå till de webbplatser som presenteras av Google högt upp i sökresultaten.

Det är svårt att inte se fördelarna med att använda SEO för att styra fler besökare till sin webbplats. Men hur gör man och vad ska man tänka på för att lyckas?

Det förekommer naturligtvis massvis av tips, spekulationer och rekommendationer från olika experter i SEO på internet.

Men för en nybörjare kommer man faktiskt långt på att endast säkerställa att man identifierat vilka sökord som används i sökningar via Google och sedan applicera dessa sökord på sin webbplats i fråga.

Här nedan går jag igenom några av de bästa verktygen för SEO som du kan ta hjälp av för att hitta de sökord som är av relevans för din webbplats. Du bör nämligen endast fokusera på att optimera din webbplats med de sökord som faktiskt hör hemma inom din nisch. 

Sökord kan användas i exempelvis en webbsidas titel eller underrubriker. Men du bör även se till att sökord som du vill att din webbsida associeras med av Google, förekommer i brödtexten på ett naturligt sätt.

Verktyg för att identifiera sökord:

Keywords Everywhere

Är en tjänst som du kan använda gratis och som passar nybörjare och små företag med en liten budget. Keywords Everywhere är en tilläggstjänst (“extension”) till Chrome och Firefox. Tjänsten är alltså tillgänglig när du på egen hand genomför olika sökningar i Google. När du söker på ett ord i Google så ger Keywords Everywhere dig ytterligare sökordskombinationer som är associerade med det sökord som du söker på.

Keywords Everywhere går att använda gratis och ger dig uppskattade sökvolymer och uppskattat “värde” (PPC) för de sökord som tjänsten identifierar.

Wordtracker

Ett riktigt bra verktyg för att förstå vilka sökord som är av relevans för din nisch. Tjänsten kan användas gratis men då kommer du endast åt en del av de sökord som Wordtracker hittar åt dig. För att få tillgång till fler sökord behöver du betala för tjänsten. En fördel med Wordtracker är att priserna är förhållandevis låga.

Semrush och Ahrefs

De här verktygen är bland de bästa SEO-tjänsterna som finns och används av professionella marknadsförare. Både Semrush och Ahrefs använder egna “bottar” som söker information på internet och registrerar i sina databaser. På så vis kan de här tjänsterna ge dig tillgång till listor med de sökord som är av relevans för din webbplats.

Semrush och Ahrefs är förhållandevis dyra att använda. Men för den som har en liten budget går det att testa båda tjänsterna gratis under en begränsad testperios. På så vis kan du under några dagar ladda ned de listor med sökord som du behöver för att optimera din webbplats och därefter säga upp tjänsten innan du blir debiterad.

Google Trender

Det här är ett verktyg som används av både proffs och nybörjare. Fördelen med Google Trender är att informationen levereras direkt av Google själva, vilket innebär att inget annat verktyg i världen kan mäta sig med den kvalitet som du får ut av att använda tjänsten. 

Google har facit och vet exakt vilka sökord som används i deras databaser. Precis som namnet antyder används Google Trends för att skapa förståelse för hur många sökningar som görs för exempelvis ett sökord eller ett ämne över tid avgränsat till ett viss geografiskt område.

Nackdelen med Google Trender är att du inte får förslag på alternativa sökord.


Av: Jacob Bartoletti

Publicerad 30 mars
Föregående Nästa