Föregående Nästa

3 tips – så sätter du gränser som chef

3 tips – så sätter du gränser som chef
11 januari 2012

Drar du dig för att säga till när dina medarbetare beter sig illa, kommer försent eller missar deadlines? Då är det dags att sätta ned foten. Så här gör du utan att trampa någon på tårna.

Annons

Chefer brottas dagligen med olika utmaningar. Det kan vara alltifrån att ge negativ feedback till att lösa en konflikt mellan två medarbetare. Enligt ledarskapskonsulten Dan Mattsson är att sätta gränser en av de viktigaste faktorerna för att lyckas som ledare.
− Att säga ifrån och vara tydlig i sitt ledarskap skapar trygghet. Visst känns det mindre kul att säga till en medarbetare att den har gjort fel, men du gör det både för personens och företagets bästa.

Han menar att det i och med de nya generationerna som kommer ut på arbetsmarknaden har blivit än mer viktigt att sätta gränser.
− Många unga i dag är uppväxta med att de kan bli precis vad de vill och har haft föräldrar som har höjt dem till skyarna. Tyvärr kan alla inte bli Lucia, och det gäller att ge dem en verklighetsanknytning. Ingen hjälper en ung människa genom att säga att allt är möjligt. Vill personen gå en ledarskapsutbildning och du ser inte att den har potential för det, i alla fall inte just nu, så måste du kunna säga nej.

Här är Dan Mattssons bästa tips hur du ska göra när du sätter gränser:

1. Var tydlig
Som chef är det viktigt att du tidigt visar vilka målsättningar och förväntningar som finns på dina medarbetare. Förutom att det minskar risken för kommunikationsmissar så skapar det trygghet. Har någon gjort ett misstag eller betett sig illa var tydlig med att detta inte är ett okej beteende.

2.  Agerar direkt
Fly inte från problemet. Det hjälper sällan att sopa en konflikt under mattan eller att undvika tala med en medarbetare. Ta tag i situationen så snart du kan, men tillrättavisa inte personen framför andra medarbetare eller kunder. Prata med personen i enrum och försök att hitta en tid där den inte är uppstressad.

3. Ge balanserad feedback
Det är större chans att personen lyssnar på vad du har att säga om den inte känner sig tillplattad. Ge därför även positiv återkoppling under ert samtal. Du kan till exempel säga ”Ska vi prata om det som gick bra och mindre bra under det här projektet?”. Har medarbetaren gjort ett allvarligt fel och det krävs en skarpare tillrättavisning är det okej att gå mer direkt på problemet.

 

Emelie Östergren
Publicerad 11 januari 2012
Föregående Nästa