22 sätt att bli hatad av chefen
18 Maj 2010 kl: 00:00

22 sätt att bli hatad av chefen

01 ”Jag behövde ett snabbt svar på en relativt okomplicerad fråga och nappade en medarbetare i dörren. Hon hade tydligen stämplat ut för dagen. När jag ställt frågan ursäktade hon sig, tog upp sitt passerkort, stämplade in, svarade kort på frågan, varpå hon åter stämplade ut. Jag har fortfarande inte hämtat mig.”

Chef på statligt verk

02 ”Jag kan bli galen på människor som inte har någon respekt för andras arbetssituation. Sinka inte arbetsprocesser genom att inte leverera i tid, be ödmjukt om du behöver hjälp och respektera din kollegas tid. Vill du ha hjälp så se till att underlätta för den som ska hjälpa. Vill du till exempel ha input på något skriftligt, skriv ut materialet i stället för att be kollegan gå in på servern i mapp xx, dokument yy, version zz.”

Chef på mellanstort bolag

03 ”Det är irriterande med en person som alltid vet bäst och som alltid har gjort något häftigare och mer spännande än det som någon annan har gjort. Även om du verkligen har varit med om något mer spännande än det som någon just berättat så kan det rätt ofta vara lämpligt att inte berätta om det just då. Låt arbetskamraterna få berätta om något som de tycker är speciellt utan att försöka bräcka dem. Och om du vågar erkänna att du inte kan allt så växer du i arbetsgivarens ögon.”

Chef på ett investeringsföretag

04 ”Att inte vara med på fikarasten eller följa med och äta lunch med kolleger kan uppfattas som störande och avvikande i början, ensamvargar blir man lätt misstänksam mot i en organisation. Efter att ha jobbat ett tag och ’mutat in’ ett socialt sammanhang, är det lättare och mer accepterat att inte alltid fika, man kanske vill avsluta ett jobb vilket naturligtvis uppskattas, eller vill äta lunch ensam ibland.”

Enhetschef för ett statligt verk

05 ”Jag kan bli galen på såna som vill ha din feedback bara för att slippa tänka själva. Hur många gånger har inte någon kommit släntrande med en text som inte ens är halvfärdig och förväntar sig att man i princip ska skriva klart den åt dem? Bara av ren lathet. ’Är du verkligen nöjd med din text och har gjort det bästa du kan?’ brukar jag fråga då. Ungefär som till ett barn.”

Chef på pr-byrå

06 ”Något som stör mig är nyanställda som lever på gamla meriter. Vissa lutar sig tillbaka om det går bra tidigt och blir stöddiga och

arroganta på kort tid. De tror att de kan jobbet och hungern försvinner. Jag har gjort mig av med sådana personer.”

Affärsområdeschef för internationellt telekomföretag

07 ”Som chef uppskattar jag inte unga, nya medarbetare som sitter inne med frågor de tror är dumma och därför är alltför tysta på möten. I det här företaget är det viktigt att kunna ’stå på scenen’ och offentliggöra stora frågor.”

Chef för svenskt teknikföretag

08 ”Folk som inte vågar vara självgående irriterar mig. Ofta vet teamet vad som ska göras men de stämmer av till förbannelse. Det tror jag är en negativ följd av att jobba i öppet kontorslandskap. I stället för att fokusera på mitt måste jag var femte minut avbryta det jag är inne i för att bekräfta mina medarbetare.”

Chef på tv-kanal

09 ”Jag kan bli galen på trivselgnället.’Va, ska vi käka middag på det dääär skitstället’, eller ’Va?! Ska vi inte flyga helikopter till kick-offen?”. Det finns vissa människor som bara sitter och säger ’tyyyypiskt’ och sprider negativ energi som är livsfarlig eftersom den är så smittsam.”

Mellanchef på mindre bolag

10 ”En medarbetare som stagnerat i rollen utbildningsansvarig fick stiga av och lämna plats för en yngre talang. Överlämningen av ansvaret gick till så att den äldre medarbetaren droppade en konsumkasse stenciler på efterträdarens tröskel och vände på klacken.”

Chef på statligt verk

11 ”Jag blir irriterad på en nyanställd som bara håller sig till sina jämnåriga med samma bakgrund och intresse och går runt som en flock. De borde visa att de har social kompetens nog för att kunna arbeta med alla andra på kontoret.”

Revisionschef på stor bank

12 ”Avdelningen dåliga förhandlingsargument: En ganska nyanställd kille hävdade på sitt första lönesamtal att han ’var trött på sin nuvarande lön’ och därför borde ha ett rejält påslag. Helst till en jämn siffra. En annan medarbetare som fick tolv procent i lönepåslag samma vecka som finanskrisen rasade som värst hade mage att klaga.”

Chef på statligt verk

13 ”Medarbetare som inte har något vettigt att komma med på idémöten, men som försöker dölja detta genom att bara prata fritt rakt ut i luften om korkade grejor. Som om bluffen skulle döljas av det. Det gör den inte.”

Chef på medelstort företag

14 ”Personligen har jag svårt för när man inte kan hålla isär privatliv med sitt professionella liv. Det har hänt här att två medarbetare i samma grupp hade en relation och det stör. Men även att vara nära vän med chefen är en dålig idé. Blotta misstanken att det skulle vara fördelaktigt för den personen kan ge sura miner.”

HR-chef på myndighet

15 ”Jag har mycket svårt för att en av mina medarbetare mejlar och sms:ar under

möten, inte minst kundmöten. För mig är det en självklarhet att ha allt fokus på kunden i ett möte. Mejl och sms kan man lätt ordna i en paus eller när mötet är slut.”

Vice vd på pr-byrå

16 ”På ett av mina tidigare jobb tog en praktikant på eget initiativ och skickade ut ett pressmeddelande och pratade med media utan att stämma av det med mig eller någon annan på företaget. Det tog lång tid att reda ut de kommunicerade felaktigheterna.”

Vd för en kommunikationsbyrå

17 ”En sak man bör undvika som nyanställd är att på frågan om du kan tänka dig att ta på dig en arbetsuppgift utanför dina ordinarie genast svara ’Vad får jag ut av det?’”

Gruppchef på myndighet

18 ”Det här kanske är kontroversiellt, men jag känner starkt emot folk som tar för hårt på sina rättigheter. I arbetslivet så varierar tempot, ibland jobbar man mer, ibland mindre. Det funkar (inte alltid) att prata om övertids­ersättning, facket och ’nu är jag sist på jobbet igen’ enligt någon sorts gammal arbetare-mall. Det handlar om ett ömsesidigt förtroende, för handen på hjärtat, hur många facebookar inte på arbetstid? Hellre då vara tydlig mot sin arbetsledare och begära en extra ledig dag när det blivit för mycket jobb. Chefen fattar det, jag lovar.”

Chef på tv-bolag

19 ”Något som irriterar mig är att bli inbokad på oviktiga möten med säljare. Till exempel var jag med om att en nyanställd bokade in mig på flera möten (i kalendern angav personen endast att det var viktigt) varpå jag stressar in på mötet och får träffa en säljare jag verkligen inte vill köpa något av. Detta var dessutom under en period när jag hade extremt mycket annat att göra. När det hade hänt två gånger under samma dag blev jag lätt irriterad och medarbetaren fick avboka samtliga möten han bokat in mig på. Ingen bra början och helt fel typ av eget initiativ.”

Vd för mellanstort företag

20 ”Man har mycket mindre tid på sig i arbetslivet än i skolan. Samtidigt är kraven på perfektion inte alltid lika högt ställda. Lämna därför ifrån dig en ’draftversion’ tidigt i stället för att fortsätta tills du själv tycker att det är helt perfekt – chefen vill nästan alltid vara med och påverka ändå. Detta lärde jag mig den hårda vägen genom att sitta och fila på en uppgift alldeles för länge. När jag rapporterade av så kände jag hur min uppdragsgivare tyckte att ’värst vad lång tid detta tog’”.

Chef på energibolag

21 ”Som chef blir jag störd om man är alltför mycket ’på’ om olika hjälpmedel i form

av specialutformade tangentbord, skrivbordsstolar etcetera.”

Enhetschef för ett statligt verk

22 ”Som nyanställd skall man inte utnyttja förmånen med flextider in absurdum, utan hellre tala med chefen om att man av något skäl till exempel måste lämna barn på ett sådant sätt att man inte kommer att klara av att hålla flextiderna och göra upp om att det är tillåtet under viss begränsad tid.”

Avdelningschef för statligt verk