2 Aug 2010 kl: 00:00

10 tips – Så skapar du ett framgångsrikt varumärke

–  Det finns ingen snabblösning för ett starkt varumärke, däremot kan man lyckas snabbare med ett bra förhållningssätt, menar John Mellkvist, design director på designföretaget Identity works och grundare av nätföretaget JohnLook.com som snabbt blev både populärt och uppmärksammat.

 

På samma sätt som du kan köpa snygg design billigt på H&M och IKEA eftersom den inte är specialgjord för just dig, kan du på JohnLook.com köpa en komplett grafisk profil skapad av etablerade svenska designers utan att betala en förmögenhet.

John Mellkvist har ett förflutet på flera av Sveriges största byråer och vet vad som bygger ett starkt varumärke. Enligt honom är en stark trend med flera fördelar att samarbeta med ett annat företag. H&M var tidiga att slå mynt av detta genom flera omskrivna samarbeten med internationella stjärndesigners. JohnLook.com har gjort en liknande variant:
–  Ett samarbete kan hjälpa dig att addera en dimension som skiljer ut ditt erbjudande från konkurrenternas dito. Att modepersonligheten Diane von Furstenberg formgav en serie visitkort åt JohnLook var oväntat och genererade därför många välgörande artiklar för båda parter, säger han.

Dessutom tipsar han om att bevaka din omvärld – och agera på det som händer:
–  Bara genom att skumma igenom nyhetsflödet brukar jag själv hitta flera ämnen som ger en anledning att agera på något sätt, säger han och nämner som exempel hur JohnLook.com tog fram en design i samma typsnitt som Barack Obamas omskrivna valkampanj. Något som gav uppmärksamhet i olika medier.

 

 

Här är hans 10 bästa råd för hur du som entreprenör får fart på ditt varumärke:

1. Registrera ett bra domännamn.
Ditt namn är din största tillgång och något det gäller att skapa såväl kännedom som sympati för, så det är värt att lägga ner lite tid på att hitta rätt. Tänk på att korta namn är bra. Passa på att registrera webbadresser för både .com och .se och undvik bindestreck och tillägg i webbadressen.

2. Skriv din historia.
I en värld där allt rent tekniskt kan göras av alla blir en spännande historia allt viktigare. Något både kunder och medier gillar är att höra hur allt startade. Oavsett om det handlar om egen tillverkning i källaren eller ett välkänt problem du vill lösa – skriv ner det.

3. Gör det på ditt sätt.
Att våga ha en uttalad policy för hur du arbetar gör dig mer intressant och tydlig. Oavsett om det handlar om miljöklassificering av produkter, investeringsprofil, reklamationspolicy eller att du vill vara det snygga alternativet i din bransch är det viktigt att klargöra det för dina potentiella kunder, och ett bra sätt att få rätt medarbetare internt.
Ta fram din policy genom att identifiera några viktiga fenomen för din bransch och/eller din omvärld och helt enkelt skriva ner hur du förhåller dig till dem. Specificera ”Så här gör vi”, ”så här gör vi inte” och ”om du anlitar mig kan du vara säker på detta”.

4. Hitta en signaturprodukt/tjänst.
Identifiera en produkt eller tjänst i ditt sortiment du är bra på och fokusera på den. Det är lättare att gå från specialist till generalist än tvärtom.

5. Logotypen är viktig, men inte livsviktig.
Kanske ett oväntat råd från en person som arbetar med att ta fram sådana, men John anser att logotypens roll förändrats:
–  Tidigare var unicitet viktigt. Idag visar de allt fler varumärkeskonflikterna att det är snart sagt omöjligt att ta fram en unik symbol. Logotypen bör snarare ses som något som kan modernisera bilden av ditt företag eller öka dess attraktionskraft, säger han.

6. Utnyttja internet.
Alltför många företag ser bara nätet som ännu ett fönster att synas i, utan att ta tillvara internets fulla potential. Identifiera de viktigaste sökorden för din verksamhet och sträva efter att få andra hemsidor att länka dessa ord till din sida. Du kan också starta en enkel blogg och bjuda på din kunskap, helst ofta och kortfattat, vilket samlar läsare och länkar till din sida. Detta kommer förbättra din rankning på sökmotorerna så att fler hittar dig.

7. Nätverka.
Identifiera, organisera och kommunicera med dina kontakter. Använd din e-postsignatur som budbärare: berätta något om ditt företag, ha med citat från några positiva kunder eller citera en artikel om dig.
–  Och oavsett om det gäller kunder, medier eller yrkesmässiga förebilder – ta kontakt med dem! uppmanar John.

8. Bevaka din bransch
Vad händer i världen eller i ditt närområde som du kan reagera på? Skumma igenom nyhetsflödet och hitta händelser att agera på. Som när JohnLook.com tog fram en design i samma typsnitt som Barack Obamas omskrivna valkampanj.

9. Kombinera två, helst olika, erbjudanden.
Det har blivit väldigt svårt att komma ut med ett unikt erbjudande. Nya ”lediga” affärsidéer blir snabbt upptagna och de som visar sig framgångsrika kopieras snabbt och lätt. Ett originellt sammansatt erbjudande kan få ditt företag att sticka ut.
–  Säg att du vill starta en tidningsagentur, en ganska väletablerad marknad. Fundera över tänkbara kundproblem. Om nedskräpning dominerar, bli den första att hämta upp och återvinna de tidningar ni delar ut, tipsar John.

10. Samarbeta
Att göra ett projekt ihop med ett annat företag är en stark trend med flera fördelar. Ni får
dubbel expertis och synergier såväl som delade kostnader. Dessutom är signalvärdet i sig positivt –  lyckade samarbeten utstrålar konstruktivitet och smartness och intresserar media –  ju mer överraskande samarbete desto bättre. Lyckade samarbeten driver även kunder, särskilt om de är begränsade i tid eller upplaga.