Föregående Nästa

10 gympaövningar för plugget

10 gympaövningar för plugget
19 mars 2009

Ont i ryggen, musarm, stress på grund av uppsatsskrivning eller tentapluggande? Sjukgymnasten Monna Torsell tipsar om övningar som inte kräver svettband.

Annons

Våra kroppar är inte gjorda för att sitta still och stirra in i en skärm eller luta oss över böcker åtta timmar per dag. Vi behöver ta pauser och röra på oss. Men många tycker att det känns fånigt att dra loss ett helt gympingprogram på biblioteket eller i datorsalen. Därför har vi bett sjukgymnasten Monna Torsell tipsa om ett par övningar som varken väcker uppmärksamhet eller kräver utrymme och benvärmare.

  1. Ballongen. Tänk att du har en ballong knuten till bakre delen av ditt huvud. Den lyfter dig uppåt, vilket gör att du bättrar på hållningen, sträcker ut ryggraden och sänker axlarna.
   2. Hakindrag. Varje gång mobilen ringer, gör denna övning tre gånger innan du svarar. Lägg två fingrar på hakan och tryck in hakan så att det stretchar i nacken.
   3. Ställ dig upp. Viktigast är att röra på sig, så se till att ta små promenader. Varför inte göra det till en vana att ställa dig upp varje gång du pratar i telefon?
   4. Gäspa. Att gäspa är ett bra sätt att stretcha käkmuskulaturen, men håll för munnen för allas trevnad.
   5. Andningen. Är det stressigt? Då har andningen en tendens att bli ytligare och mindre effektiv. Ta ett par djupa andetag och se till att få ner andningen i magen. Kom det precis ett jobbigt kapitel eller känner du att hjärnan stannar av och timmarna till tentan bara flyger iväg? Räkna ner från 20, andas lugnt och repa kraft.
   6. Träna händerna. Knyt händerna och slappna av. Spreta med fingrarna. Dra lite i fingrarna, men akta dig för studiekompisarnas irritation om du blir en person som ständigt knäcker med fingrarna vilket skapar rysningar hos många.
  7. Spreta med tårna. Få igång blodcirkulationen genom att krumma ihop och sedan spreta med tårna.
   8. Räkna stegen. Vi bör gå minst 10 000 steg per dag. Skaffa en stegräknare så kan du mäta hur väl du möter den rekommendationen eller om du bör gå mer. 20 steg till skrivaren, 30 till toaletten, 50 till kaffemaskinen. Många bäckar små…
   9. Kniiip! Det går utmärkt att knipa i smyg. Du kan knipa med rumpan, tårna, ögonen eller valfri kroppsdel. Håll knipet ett par sekunder så att du sedan kan uppleva det sköna i att slappna av.
  10. Städa. Att rensa skrivbordet, organisera i bokhyllor och tömma diskmaskinen är inte bara ett tillfälle att få röra på sig. Det gör dig också till en populär korridors- eller kanske kombokamrat. Och du behöver inte lägga mer än tio minuter åt gången på det.

Karin Molin Klingemann
Publicerad 19 mars 2009
Föregående Nästa