1. Få folk att prata om sig själva
Vem gillar inte att få frågor om sig själv? Hjärnan uppskattar det definitivt. Det egocentrerade snacket sätter nämligen igång samma typ av belöningssystem i kroppen som triggas igång av mat eller pengar. Så om du visar dig lite lagom intresserad (det handlar inte om att förhöra) blir du genast synonym med belöning och välbehag. Sämre känslor går ju att framkalla.
2. Använd frågor när du ger feedback
Det är en konst att kunna ge konstruktiv kritik som går fram och som får mottagaren att inte gå i försvarsställning. Så istället för att leverera kritiken, få personen att inse sina snedsteg genom att ställa frågor som till slut leder fram till det du ville ha sagt. Det gör situationen mindre hotfull och sannolikheten är att personen i fråga tar till sig informationen, plus att du verkar mer sympatisk.
3. Fråga om råd
Det är många forskare och experter som kommit fram till samma sak; att be någon om råd är ett utmärkt sätt att påverka någon så den personen ser positivt på dig. Men gör det på ett ärligt och intresserat sätt, ironi och sarkasm kan få omvänd effekt.
4. Dubbelfrågan
Börja med att fråga kollegan om något som du vet är en positiv del av dennes liv. Det är först efter att du fått svaret som du ska fråga hur läget är i största allmänhet. Efter du fått svaret kan du fråga hur läget är i största allmänhet. Den här metoden baseras på nobelpristagaren Daniel Kahnemans forskning och bygger på att den första frågans känsla smittar av sig på följdfrågorna. Personen blir alltså mer positiv om du börjar med något bra. Och du vill ju bli sammankopplad med välbefinnande, eller hur?
5. Upprepa
Det är svårt att slå känslan av att verkligen ha blivit hörd. Och att visa att du verkligen lyssnar är ett ytterst effektivt sätt att plocka poäng. (Det är inte för inte metoden används av gisslanförhandlare.) Men det krävs ingen extremsituation för att få användning av detta fantastiska sätt att bygga förtroende. Om du upprepar de två eller tre sista orden din samtalspartner sa, med ett positivt och frågande tonfall, så visar det att du är intresserad och lyssnar. Dessutom kan personen fortsätta berätta sin historia. Kan även användas vid förhandlingar. Prova när det är dags för lönesamtal nästa gång och se vart det leder!
6. Positivt skvaller
Har du lätt för att snacka skit om andra? Akta dig för det eftersom det faller tillbaka på dig. Forskning visar sättet du pratar om andra på är så omgivningen även ser på dig. Strö därför komplimanger runt dig (men akta dig för att kliva över gränsen till fjäsk). Alla har något som förtjänar ett glatt tillrop. Gnäller du blir du en gnällspik, uppmärksammar du det positiva blir du positiv och du vill väl inte vara synonym med en surmun?