”Sogeti fokuserar på kompetensutveckling”

”Sogeti fokuserar på kompetensutveckling”
03 november 2016

Hossein Jeddi Tehrani och Jennifer Torquato lockades till Sogeti i våras. Sedan dess har det varit fullt fokus på personlig kompetensutveckling och att skapa hög kundnöjdhet.

Jennifer arbetar just nu som serviceledare hos en av Sogetis kunder inom bank och finanssektorn.

– Rollen går i huvudsak ut på att se till att kunden är nöjd med våra leveranser och att bibehålla en nära relation med kunden. Jag fick tidigt mycket ansvar och tillit från Sogeti, efter en månad på plats fick jag åka till Indien och hälsa på offshore-teamet som jag nu jobbar med på daglig basis. Det gav mig definitivt en boost i min roll, säger Jennifer.

För projektledaren Hossein har uppstarten på Sogeti inneburit en rad olika tjänster, både internt och externt hos kunder. Den första tiden innebar möjlighet att lära känna bolaget och han fick också nätverka bland företagets medarbetare.

– När jag satt i fikarummet första dagen fick jag många frågor av medarbetare som var nyfiken på mitt kompetensområde. En av dem visade extra stort intresse och frågade mycket om vad jag hade för ambitioner i företaget. Senare visade sig att det var vår Europa-vd Stefan Ek jag satt och pratade med. Det säger något om hur platt organisationen är, att alla kan prata med alla utan hierarkiska hinder. Då förstod jag direkt att jag skulle trivas, berättar Hossein.

På Sogeti erbjuds alla medarbetare att vara med i olika nätverk för kompetensdelning. Det finns cirka 15 områden, både Hossein och Jennifer är med i området för projektledning.

– Varje vecka lägger någon av oss projektledare upp en föreläsning på ett aktuellt område, som alla deltagare kan ta del av online. Det är ett utmärkt tillfälle att ta del av hur andra projektledare jobbar i liknande situationer, säger Hossein.

Sogetis kultur präglas av mångfald och social gemenskap. Förutom regelbundna sportaktiviteter och kompetensstärkande föreläsningar har Sogeti startat ett av Sveriges största nätverk för kvinnor i IT-branschen, kallat #addher. Totalt har nätverket över 4 000 medlemmar på 14 orter.

– Jag har varit med på ett event där fick jag träffa många framgångsrika kvinnor från olika kompetensområden inom IT-branschen. Kvinnor i branschen behöver synas mer, dels för att attrahera andra kvinnor till jobb inom IT och dels för att kunna ta mer plats i alla roller och positioner. Det gör mig stolt att Sogeti satsar på initiativ som främjar kompetensutveckling specifikt för kvinnor, säger Jennifer.

Sofie Lundmark
Publicerad 03 november 2016

Artiklar

Se alla artiklar
Spara artikel
”Här är hela kontoret som en stor arbetsgrupp”
Spara artikel
”Det finns gott om stora företag som borde lära sig att lyssna”
2016-11-08

”Det finns gott om stora företag som borde lära sig att lyssna”

Spara artikel
”Positiv feedback ska synas och höras”
2016-11-07

”Positiv feedback ska synas och höras”

Spara artikel
”Lokal och global aktivitet för EVRY attraktivt”
2016-11-03

”Lokal och global aktivitet för EVRY attraktivt”

Spara artikel
”Ett tillåtande och öppet arbetsklimat”
2016-11-08

”Ett tillåtande och öppet arbetsklimat”

Spara artikel
”Öppenheten och en juste kultur”
2016-11-14

”Öppenheten och en juste kultur”

Spara artikel
”Vi brukar säga att vill man, så får man”
2016-11-03

”Vi brukar säga att vill man, så får man”