”Innovation och digitalisering är en hygienfaktor hos oss”

”Innovation och digitalisering är en hygienfaktor hos oss”
09 november

Henrik Ekelund tog klivet från startup-världen till det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity. Där ansvarar han för att driva Liberos kundklubb.

För Henrik Ekelund, Loyalty Marketing Manager för Libero i Norden, kretsar arbetsvardagen kring att analysera och förstå en ny generation av konsumenter och anpassa Liberos erbjudande och kommunikation efter det. Tillsammans med sitt team bygger han lojalitet kring varumärket och engagerar dess målgrupp, och där spelar Liberoklubben en viktig roll. På sajten kan blivande föräldrar följa vad som händer under graviditeten, ladda upp och dela bilder, läsa artiklar, diskutera olika ämnen samt samla poäng på blöjinköpen.

– Det är ett ständigt pågående arbete där jag tillsammans med våra reklambyråer tar fram kampanjer och nytt innehåll samt tittar på hur Liberos kommunikation kan utvecklas, till exempel genom ny funktionalitet och olika aktiviteter.

Den digitala utvecklingen har gått snabbt sedan Liberos första hemsida lanserades år 2000.

– Sättet som vi når och kommunicerar med vår målgrupp på har förändrats radikalt i takt med digitaliseringen. I dag rullas reklam ut i sociala medier, sökmotorer och andra digitala kanaler och budskapen skräddarsys för att passa den stora variationen av medieformat.

Digitaliseringen och innovationsdrivet inom Essity har även lett till att det skapas spännande kringtjänster runt produkterna. Baby Buzz, världens första gravidarmband, är ett exempel på det.

– Genom dialog med konsumenterna förstod vi att det ibland kunde vara svårt för partnern att känna sig delaktig i graviditeten. Libero utvecklade därför Baby Buzz för att blivande föräldrar lättare skulle kunna dela gravidupplevelsen. Med ett tryck på sitt armband kan den gravida mamman skicka en vibration – en buzz – till sin partner när barnet sparkar eller gör sig påmint på något annat sätt.

Henrik klev ombord Essity för att han ville vara med och driva den digitala utvecklingen. I bagaget hade han erfarenheter från startup-världen såväl som inom social media, e-handel och marknadsföring.

– Jag valde Essity för att det är ett internationellt, innovativt bolag med ett flertal globala varumärken. Här är innovation och digitalisering en hygienfaktor. På Essity finns också en öppen, mångkulturell och positiv företagskultur, med massor av spännande utvecklingsmöjligheter både i Sverige och utomlands.

Jacqueline Falander
Publicerad 09 november

Artiklar

Se alla artiklar
Spara artikel
”Våra värderingar genomsyrar allt vi gör och hur vi gör det”
Spara artikel
”Att vara ute och möta våra kunder gör att man utvecklas snabbt”
2017-11-09

”Att vara ute och möta våra kunder gör att man utvecklas snabbt”

Spara artikel
”På en innovativ arbetsplats blir det aldrig tråkigt”
2017-11-09

”På en innovativ arbetsplats blir det aldrig tråkigt”

Spara artikel
”Vi är en förändrings-benägen 100-åring”
2017-11-09

”Vi är en förändrings-benägen 100-åring”

Spara artikel
“Vi knyter ihop våra kompetenser”
2017-12-04

“Vi knyter ihop våra kompetenser”

Spara artikel
”Alfa Laval är ett ambitiöst och snällt företag”
2017-11-09

”Alfa Laval är ett ambitiöst och snällt företag”

Spara artikel
”Jag bidrar till att världen får bättre skördar”
2017-11-15

”Jag bidrar till att världen får bättre skördar”